Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö Olisi se kiva. Etenkin kun sen saisi optisen etsimen päälle heijastettua. Nykyisin lhinnä maisemakuvissa turvaudun takatelkkariin ja histogrammiin. Muiden kuvien onnistumista tai epäonnistumista ihmetellään sitten jälkikäteen tietokoneen ääressä.
Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö Se löytyy puolestaan Canoneista varusohjelmista vakiona. Oikeastaan useampiakin variantteja, kuten valinta automaattinen valotuksen optimointi, jossa on kolme vaihtoehtoa riippuen paljonko haluaa antaa kameran automatiikalle sananvaltaa. Sillä pakotetaan histogrammia oman valinnan suhteessa kameran päättämään kuosiin ja sitten lisäksi funkkareista löytyy sitten vielä totaali override huippuvalojen optimointi, johon olen itse tykästynyt erityisesti videoidessa. Ei tule "vahinkoja", kun kääntelee kameraa.
Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö Mitä tarkoittaa canonin varusohjelma? Magic Lanternia? Vai onko tällainen huippuvalojen mukaan toimiva valotus ohjelma jo kaikissa mukana? Niin... Canonissahan taisi tosiaan olla näitä turvatoimintoja, jotka ohittavat käyttäjän säätöjä, mikäli kamera valottaa yli. Tuota kaipaisin nikoninkin autoiso+m-tila valintaan.
Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö Meillä jäi jotenkin kesken juttu siitä, että mitä Nikonin D-Light vaikuttaa valotukseen ja huippuvaloihin. Tein yksi ilta kokeiluja eri asetuksilla, enkä saanut aikaiseksi selkeää eroa kuin varjoissa. Mikään ei kai estäisi tekemästä vastaavaa viritystä myös kirkkaan pään pelastukseksi?
Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö Tarkoitin itse asiassa kameran ohjelmistoa. Piti oikein tarkistaa missä kaikissa malleissa nuo ovat ja kaivaa perheen rungot esiin. Tuo optimoitu huippuvalotoisto on näemmä ollut jo pidempään mukana ja se on se, jota itse käytän. Se löytyy jo ainakin 450D- ja 5Dmk2-malleista. Tässä 650D:ssä on sitten lisäksi vielä automaattinen valotuksen optimointi, mutta valitettavasti en ole huomannut edes kokeilla, enkä sen vuoksi osaa kertoa oikein mitään muuta kuin, että siinä on kolme asentoa säätämään "voimakkuutta" ja funkkareista löytyvä huippuvalojen optimointikytkeytyy automaattisesti pois päältä sitä käytettäessä. Nyt kun tuli puheeksi, niin täytyy testata paremmin. Sen voin kuitenkin jo tälläkin kokemuksella kertoa, että ihan hyödyllisestä ominaisuudesta on kysymys. Magic Lanternin mukana tulee sitten nuo zebra-raidat, jotka olisivat kanssa kivat ihan vakio-ohjelmissakin. Niitä voi käyttää joko luminanssi- tai RGB-näytön kanssa takatelkkarista.
Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö Eli tuo hoitaa oikeasti valotuksen säädön, eikä esimerkiksi vääntele jpgeetä mieleisekseen? Edit: Tämäkin on vain jpg tiedoston säätelyä. Kyllähän näitä toimintoja löytyy jokaisesta kamerasta. Täysin eriasia, mitä tuo valotuksen automaaginen säätö huippuvalojen mukaan. d40 manuaalista kopsattua: [QUOTE> [/QUOTE]
Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö Dpreview:ssä esitetään asia mielestäni havainnollisesti. Kts. esimerkki D600 säätö ja skrollaa sivua alaspäin DR modes ADL extra high: Nikon D600 In-Depth Review
Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö [/QUOTE] No niin juuri eli vähän niin kuin oikealle valottaen vai mitä tuossa oikein yritetään sanoa. Tuo ohjekirjan käännös on kyllä käsittämätöntä soopaa. Mistä päättelit, että nämä switchit vaikuttavat vain jpg-tiedostoihin. Minun mielestäni se vaikuttaa valotukseen.
Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö [/QUOTE] Jos en nyt taas kerran ole väärässä, niin tämäkin on kaiketi nikonin "Active D-Lighting" tapainen systeemi. Eli jpeggi kuvaan tehdään samantapaisia säätöjä, mitä vaikkapa lightroomin highlights ja shadows säätimet tekevät rawille. Nikonillakin nämä kameran tekemät säädöt näkyvät nikonin omassa raw muuntimessa. Mutta millään tavalla ne eivät tietenkään rawia paranna. Edit: Mutta voihan tuon tosiaan olla niinkin, että valonmittaus tosiaan tehdään huippuvalojen mukaan, vaikka kamera sen jälkeen säätelisikin jpeggiä. Laita kamera jalustalle ja koeta lyheneekö suljin aika aukon esivalinnalla, kun tuo "Ensisijainen huippuvalotoisto" on päällä. Edittiä taas: Nikonillakin tämä "Active D-Lighting" vaikuttaa valotukseen. Aika lyheni 90=>180, kun tuon systeemin nappasi täysille. Takanäytön, eli jpegin, histogrammit näyttivät kuitenkin suunnilleen samoilta. Elikkäs nikoni näyttää valottavan kirkkaita kohtia alaspäin ja avaavan varjoja sitten softalla? Tuota ei kyllä kannata kenenkään raw kuvaajan käyttää. Rawista katoavat kaikki varat samantien. Googlesta, how active d-lighting works. [QUOTE> [/QUOTE] Eli toiminta on juurikin väärinpäin.
Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö Nikonin ADL käytännössä "tuhoaa" RAW-tiedostot esimerkiksi Lightroomia varten. Jos haluat valmista jpegiä kamerasta, se on hyvä. Jos haluat parhaan RAW-tiedoston esimerkiksi Lightroomia varten, älä ikinä käytä, koska RAW on sen jäljiltä milloin mitäkin. Enimmäkseen tasan aukon alivalotettua. Sama koskee Canonin HTP:tä. Pilaa RAW:n alivalottamalla. Canonin varjojen avaus puolestaan ei vaikuta mitään RAW-kuvaan. Antaa vain täysin väärän kuvan tiedostosta takatelkkarissa.
Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö Ei, on se jokaisessa pl-mallissa ykkösestä lähtien. Ellei sitten uusissa ole karsittu pois. Niistä Markun e-pl1:sitäkin siis löytyy.
Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö On se ihan sama pl1: ssä kuin muissakin. Tosin live view boost -optio poistaa reaaliaikaosuuden, mutta niin tekee kakkosessa ja varmaan muissakin.
Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö Miten testasit? Kaivoin tallentamani linkin Dprevikan vertailuun, josta jäi päinvastoin mielikuva, että näillä softilla on isosti merkitystä käytännössä käytössä olevaan kennon dynamiikkaan. Vaikka käppyrät ovatkin kuvaajia jpegeistä, niin tuosta saa selvästi mielikuvan mitä asetusta kannattaa käyttää maisemakuvissa ja mitä blondikuvaamon studiopotreteissa. Linkin takana on työkalu, jolla voi leikkiä HTP- ja ADL-softien vaikutuksella valotusliuskaan: http://www.dpreview.com/reviews/canon-e ... ark-iii/19"]http://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-5d-mark-iii/19.
Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö Mitenkäkö testasin? Laitoin kameran jalustalle ja kuvasin RAWia. Sekä HTP:n että ADL:n lähtökohta on valottaa aukko ali ja rakentaa siitä datasta nätti jpeg. Eikä siinä mitään, jos tarvitaan valmista kuvaa suoraan kamerasta niin ihan ok. Mitä taas tulee itse kennon dynamiikkaan, se ei muutu millään jälkikäteen väännetyillä käppyröillä. Todellisuudessa kyse on alivalottamisesta. Aukon alivalotus tiputtaa optimitilanteessa vaaleimman kohdan valotuksen kennon saturaatiopisteestä puoleen väliin ko. kapasiteetista. Seuraus: menetetään puolet kennon potentiaalista.
Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö Em. syyn takia olenkin jättänyt Nikonin D-Light virityksen käyttämättä. Tai oikeastaan syynä on ollut se, että en ole kokenut moista tarvitsevani. Toisaalta mitä on alivalotus? Jos laitan kirkkaiden suojaamiseksi korjausta vaikka -2/3 aukkoa suhteessa matriisimittauksen tilaukseen, niin siinähän on kysymys oikean valotuksen hakemisesta koska tiedän, että noissa oloissa matriisi mittaa yli.
Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö Nikonin kirkkaiden pään varoituskaan ei toimi. Kun kameran takatelkkarissa vilkuttaa puhkimenemistä, niin usein raw-konventterissa ne kohdat eivät olekaan puhki. Magiaa. T Jukka
Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö Ei se ole magiaa vaan edellä keskusteltu raw:n ero takatelkkarin jpg-kuvaan verraten.
Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö Kiitos näistä tiedoista, pitääpä uhrata hetki manuaalin ja kameran kanssa, josko nuo oikeat asetukset löytyisi.