Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana alspe, 23 Toukokuu 2013.

  1. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö

    Tarkoitatko takatöllössä näkyvää valotuksen histogrammia vai oliko sinulla jokin muu vielä kehittyneempi järjestelmä mielessä? Siinä olet kyllä harvinaisen oikeassa, että voisihan näissä olla erilaisia pistemittausmuistitiloja tai suurimman ja pienimmän arvon osoitustoimintoja enemmänkin.
     
  2. Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö

    En tarkoita histogrammia, koska se ei kelpaa erityisesti pistemittariksi. Histogrammihan ei kerro mikä kohta kuvassa menee puhki eikä milloin jokin haluttu kohta on jossakin arvossa.

    Olympuksella on konfiguroitavat yli- ja alivalotuksen merkkivalot kuva-alalla. Ainoana valmistajana sillä ne ovat näkyvissä jo ENNEN valotusta. Esimerkiksi yläpään valon saa konfiguroitua niin, että se näyttää vaikkapa RGB-arvoa 245 Lightroomin default-asetuksilla. Tai sama jpegissä. Valotus on tällöin helppo asettaa paikalleen: sormirulla pyörii, valo syttyy halutussa kohdassa kuvaa ja naps. Sama sekä takatelkkarissa että EVF:ssä.

    Tästä on sekin etu, että koskaan ei tarvitse kuikuilla kuvia valotuksen jälkeen, ei ainakaan valotuksen takia.
     
  3. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö

    Tuohan on hyvä ominaisuus.
     
  4. Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö

    Käyttääko om-d siis raw dataa tuohon mittaukseen? Jos näin on, niin sehän on loistava ominaisuus.  Vaiko pelkkää jpeggiä?
     
  5. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö

    jpeggiä :(

    Mutta sopivilla jpeg-säädöillä pääsee hyvin lähelle sitä miltä tulos RAW:na näyttää... Kontrastia alas jne.
    Vähän aikaa kun kuvaa noin, niin oppii äkkiä kuvaamaan käsisäädöllä katsoen valotusta etupäässä noista yli/alivalotus-pikseleistä. Tai jos käyttää P-moodia niin suoraan valotuskorjailua veivaten korjailee valotusta aina sellaiseksi, minkä toivoo lopputuloksen olevan.
     
  6. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö

    Tuo olympuksen valotusvaroitussysteemi olisi kyllä hyvä kaikkiin -  ei tarvitse koskaan irroittaa katsetta etsimestä ja kuvat ovat aika lailla kohdillaan jo valmiiksi.
    TJukka
     
  7. Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö

    Eli kiva ominaisuushan tuo on, mutta ei tuo nyt kamalan luotettava taida olla, ennnen kuin mittaus saadaan raw datasta. Tuohan voisi toimia ihan omana valotus moodinakin. Auringon kuva vaan pasmi kiekosta päälle ja kamera valottaisi aina halutulla tavalla.

    Oliko muuten niin, että rawiin perustuva mittaus oli jo käytössä jossain leican mallissa?
     
  8. Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö

    Juu, tämä on yksi syy, miksi haluaisin nähdä peilijärkkäreissäkin kaksitoimisa etsimiä. Toimisikohan tässä saman tyylinen heijastustekniikka, mitä käytetään autojen tuulilasissa. Fujissahan tälläinen taisi jo olla. Miten se on toteutettu?
     
  9. Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö

    Tottakai data on kennodatasta peräisin, mutta se voidaan luonnollisesti esittää näytöllä vasta demosaicin jälkeen ja samalla siihen tulee gammakäyräkin. Kyse on siis pikseldatasta, mutta jpegiähän se ei sinänsä ole, koska jpeg on vain tallennusformaatti. Blogistani löytyy ohjeet asetuksiin.

    Homma toimii hyvin mutta sitä voisi fiksata paremmaksikin. Keskustelin aiheesta viimeksi viime viikolla Olympuksen Imagingin (Japani) yhden suunnittelupomon (Kataoka) kanssa. Jo viime syksynä hänen pomonsa Toshi Terada vahvisti, että he voisivat näyttää huomiovärit RAW-dataan perustuen. Ongelmana on, että pikselikuva eli näyttö ei vastaisi silloin huomiovärejä muuten kuin gammalla 1. Lineaarinen kuva taas näyttää etsimessä visuaalisesti p**kalta ja aivan erilaiselta kuin lopullinen kuva koskaan on.

    Nykyinen yhdistelmä on ilmeisesti toimivin. Siihen vain muutama lisäoptio säädettävyyttä lisäämään.
     
  10. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö

    Kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta tuo ominaisuus koskee siis vain OM-D:tä?
     
  11. Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö

    Sama on kaikissa PENeissäkin jo E-P3:sta lähtien.
     
  12. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö

    Tässä siis yksi merkittävä ero E-PL mallien ja E-P mallien välillä?
     
  13. hapa

    hapa

    7
    0
    1
    Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö

    Ei. Pen lite kuuluu pen sarjaan. E-PL3 mallissa ominaisuus jo on. Manuaalin sivu 32.

    Hapa
    edit: sivunumero oikein
     
  14. Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö

    Suomen kielen sana kaikissa tarkoittaa kaikkia. Lauseessani oli rajaava ehto, joka ei viitannut E-PL:iin. En nyt muista varmasti oliko niistä vastaava, samoihin aikoihin ilmestynyt, sitten E-PL2.

    Edit: Hapa ehti jo vastatakin, kun vielä naputtelin. Joku E-PL2:n omistaja voinee varmistaa miten sen kanssa asia menee.
     
  15. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö

    No, mulla on pari E-PL1:stä, joten se siitä :(
     
  16. hapa

    hapa

    7
    0
    1
    Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö

    Luin E-PL1:n manuaalia pikaisesti ja siellä on kyllä highlight/shadow näyttö, mutta se voi olla poissa päältä. Aivan varmasti tuosta manuaalista ei saa selvää, että onko se vain kuvan katselussa päällä, mutta ei kuvaa ottaessa. Englanninkielisessä manuaalissa sivut 33 ja asetukset 74.

    Hapa
     
  17. jaeaetee

    jaeaetee Member

    223
    1
    18
    Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö

    Hmm. Olympusta ja Pentaxia käyttäneenä olen seurannut näitä ketjuja, ja Ompun nykyinen valotustekniikka vaikuttaa tosi toimivalta. Olihan se sitä kyllä jo filmiaikaan (mittaus filmitasolta).

    Pitää silti ihmetellä, että eikö tosiaan muissa ole ollut näytöltä kuvattaessa reaaliaikaista yli- ja alivalotusvilkkua? Itsellä on käytössä K-7 ja siinä on liveviewissä histogrammin lisäksi ylivalottuvien alueiden vilkku punaisena ja alivalottuvien valkoisena. Sitä tosin ei saa konffattua mitenkään muuten, kuin muuttamalla jpg-asetuksia vähän johonkin suuntaan (siis missä rgb-arvossa vilkkumiset alkaa). Lieneekö taas ominaisuus, jota kukaan ei tajunnut hehkuttaa 4 vuotta sitten, kun K-7 tuli myyntiin? :D
     
  18. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö

    Minulla on E-PL2, mutta se on tllä hetkellä perheen naisten kanssa Lontoossa. Olen kuvannut kameralla "tavalliseen tapaan" enkä ole tästä ominaisuudesta (tai sen puutteesta) tietoinen. Paperista ohjekirjaakaan en kotoa löytänyt. Palaan siis asiaan viikonloppuna.

    Olyn valotustekniikka on toimivaa, mutta onhan se toimivaa useimmissa muissakin kameroissa. Valmistajien huomio on vain tainnut keskittyä enemmän tumman pään problematiikkaan, mielessäni D-Light ja muut vastaavat systeemit.

    Samalla kuitenkin se, että eihän Potkan neuvoja voi soveltaa kaikissa kameroissa. Itse ainakin jatkan nykysysteemeilläni enkä valotuksen varoitusvalojen takia Olympukseen vaihda. Tiedän aika tarkkaan kuinka paljon histogrammi saa vuotaa oikealta yli niin, että se on vielä säädettävissä.  Sillä siis mennään.
     
  19. Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö

    Juu, ei se takatelkkarin kuvan katsominen otoksen jälkeen niin kamalasti hidasta.
    Mutta tuollainen huippuvalojen mukaan automaattisesti valottava moodi voisi kyllä olla joissain tilanteissa aika kiva.