Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö Miten tuossa toimisi harmaasuodin kirkkaan taivaan suhteen ja miten ND- suodin tuomaan lisää liikeepäterävyyttä autoihin?
Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö Tarkkoittanet taivasosuuden korjaamiseen sellaista, jossa osa on harmaata ja osa kirkasta? Kyllähän se auttaisi.
Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö Auttaa kummasti taivaan puhkipalamiseen kun pidennetään suljinaikaa ja haetaan maksimia. Ymmärsin, että alkuperäinen kysyjä halusi siihen neuvoja.
Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö Harmaasuodin ja ND-suodin ovat sama asia. Sitä jolla tummenetaan esim. yläosa kuva-alasta sanotaan puoliharmaasuotimeksi (toisella kotimaisella ND graduated).
Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö Katselin eilen vanhoja kuvia ja otin uusiakin. Sain pari kuvaa kirkkaan pään suhteen mielestäni onnistumaan. Aiemmin olen kuvannut mielelläni alivalotettua ollen allerginen puhkipalamiselle joka varmasti on peruja pienillä pokkareilla kuvaamisesta ja amatöörien salamoiden käytöstä jotka molemmat saa aikaan ikävän näköistä yläpäätä. Eli aiemmin olen säätänyt kuvat niin että histogrammi on vasemmalle painottunut siten ettei se edes kosketa oikeaa reunaa. Kuvat ovat tälleen rauhallisia katsella, mutta aika tummia ja tunkkaisia. Usein "vääränlaisia" jos kyseessä ei ole iltakuvat. Lisäksi detaljit häviää kun tarkemmin alkaa katselemaan. Jos kuvan histogrammi menee päin oikeaa reunaa, mutta EI lähde kiipeämään pystyyn niin silloin kuvat vaikuttavat paljon raikkaammilta. No, shit! Eli onko tuo se "oikea" tapa valottaa, tarpeeksi oikealle, mutta kirkas pää ei saa leikata pystyyn? Alivalotetussa kuvassa voi siis huoletta nostaa valotusta kunnes saavutetaan kirkkaus. Hiemankin ylivalottuneessa sitä kirkkaan pään piikkiä en saa pois, curvesia en osaa vielä käyttää ilmeisesti oikein. Haluaisinkin kyllä neuvoja siihen miten kirkkaaseen päähän säädetään se pyöreä olka ja vältetään leikkautuminen. Edes vinkki missä kirjassa se kerrotaan. Onko sitä rumaa vs. kaunista kirkasta päätä olemassa vai näyttääkö se jostain muusta syystä siltä? Joissakin kuvissa 50% pinta-alasta voi olla valkoista, mutta silti sitä voi katsella ilman päänsärkyä. Esimerkkejä tästä aiheesta?
Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö Onkos muilla samaa havaintoa kuin mulla, että henkilökuvat pitää valottaa ihan sairaan tarkasti vaikka kuvais RAW:kin? Ihon sävyjä ei tahdo saada kunnolliseksi alivalotetusta kuvasta ja ylivalotus on varsinkin punaisen kanavan suhteen kriittistä. Jotkut kuvaavat vaikkapa luontokuvia yli aukon alivalotuksella, ja korjaavat sitten koneella tilanteen, mun mielestä henkilökuvilla tämä ei onnistu.
Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö Alspen kirjoitus laittoi itseni muistamaan pari kuvaustilannetta viime viikonvaihteessa ja tekemään niistä saman tien esimerkit. Kuvat ovat Juvalta, Etelä-Savosta. Ensimmäisessä kuvaparissa klassinen vastavalotilanne, jossa aurinko valaisee pilvet ja kuusiaidan sisus jää hyvinkin varjoon. Ensimmäisessä kuvassa tilanne kuten kuva aukeaa Lightroom 4.4:ään default-asetuksilla ja toisessa kuvassa kontrastit ja värit kuten haluan. Kuva on valotettu oikealle tavalla, joka on kerrottu blogissani. Kamera OM-D, objektiivi m.Zuiko 17mm f/1.8. Kuvan säätö LR:ssä: hiukan kontrastia lisää, highlightsiä miinukselle ja shadowta plussalle. Hiukan lisää claritya ja vibrancea. Exposuren säätö niin, että kuvan keskimääräinen kirkkaus on hyvä, kun kuvaa katsotaan valkoisella pohjalla. Hiukan sinistä tummemmaksi. Loppusäätö vaalealle päälle highlightislla ja whitesilla ja tummalle päälle shadowsilla ja blacksilla. Kaikki siis sinisen tummentamista lukuunottamatta Basic-ikkunan säätimillä ja aikaa menee itseltäni tällaiseen max 5 minuuttia. HUOM: kuvat ovat ADOBE RGB -väriavaruudessa, joten niitä ei kannata katsoa mikkihiiriselaimella vaan ne on DOWNLOADATTAVA omalle koneelle ja katsottava ne VÄRIHALLITUSSA softassa ja monitorilla joka on LAITEKALIBROITU ja -PROFILOITU. Muuten toimivat älkööt kommentoiko kuvista yhtään mitään, koska ette näe asioita oikein! http://www.pekkapotka.com/picture/63%200525-4590-2.jpg?pictureId=18110118 http://www.pekkapotka.com/picture/63%200525-4590.jpg?pictureId=18110117 Toisessa esimerkissä on vielä pahempi kontrastiero tärkeiden vaaleiden ja tummien alueiden välillä. Kuten blogissani kerron ETTR-systeemini antaa pelivaraa vielä aukon lisävalotuksen suuntaan JOS valaistulla alueella ei ole värejä, jotka saturoivat kennon. Tässä käytin tuon pelivaran. Taisin vetää tumman alueen hiukan turhan vaaleaksi tai vaalean hiukan tummaksi, makuasia. Joka tapauksessa niiden ero on nyt hiukan turhan pieni ja hiukan epäluonnollinen. Mutta käynee silti esimerkiksi. Säädöt kuten yllä, sliderit tietysti asettuvat lopuksi eri asentoihin. http://www.pekkapotka.com/picture/63%200525-4647-2.jpg?pictureId=18110116 http://www.pekkapotka.com/picture/63%200525-4647.jpg?pictureId=18110115 Kuvat osoittavat samalla höpöhöpöksi kaikki väitteet, että digikameroilla olisi ongelmia vaaleiden alueiden toistossa ja kontrastikkaissa tilanteissa. Ei ole ongelmia. -p- EDIT: kuvat löytyvät parhaiten osoitteesta http://www.pekkapotka.com/samples/olympus-e-m5-raw/ Neljä viimeisintä kuvaa em. järjestyksessä
Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö Page Not Found The page /picture/63 0525-4647-2.jpg could not be located on this website. Sama juttu muillakin kuvilla.
Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö Näinpä onkin. Kuvat löytyvät parhaiten osoitteesta http://www.pekkapotka.com/samples/olympus-e-m5-raw/ Neljä viimeisintä kuvaa em. järjestyksessä
Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö Jees, pitää sitten kaivella blogista niitä neuvoja. Ensimmäisessäkin kuvassa näyttää olevan lähtötilanne "hyvä" koska taivat ei ole puhki. On vaalea, haalea ja hailakka, mutta ei vitivalkoinen. Ilmeisesti tällöin voi "olettaa" että RAW-tiedostossa on dataa ja pelivaraa jäljellä?
Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö Pelivaran näet helposti LR:ssä vetämällä Exposurea miinukselle. Jos jää jäljelle valkoinen, sävytön läiskä kohdassa, johon haluaisit edes aavistuksen sävyä, silloin olet ylivalottanut kennon saturoituneeksi.
Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö Hei fantsua! Kaikkiko ovat nyt samaa mieltä kanssani, että digin dynamiikassa ja vaalean pään toistossa ei ole ongelmaa? Eikä muuten olekaan, paitsi tietenkin Nikonilla, kuten nomad on esittänyt. Ketjun voisi nyt kaiketi lukita, koska kaikki ovat samaa mieltä ja keskustelu näyttää päättyneen. No joo, odotin asiasta edes hiukan keskustelua. Käytännössä meillä on nyt kuitenkin tilanne, jossa "jopa" OM-D antaa enemmän käytettävissä olevaa dynamiikkaa/sävyjä kuin mikään diafilmi tai negavärifilmi+vedostus. OM-D:n ja vastaavan teknologian PENien etu kuvaamissani tilanteissa on Olympuksen patentoima valotuksen osoitus ennen valotusta, mikä on tarkempi kuin minkään muun valmistajan systeemi. Valotusta haarukoimalla moni muukin kamera pystyy tietenkin samaan ja jotkut paljon parempaankin. Ne löytyvät esimerkiksi DxOMarkista.
Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö Niin, että näyttäisi oikean valotuksen ennen kuin Elincat välähtävät riippumatta Elincoiden tehoasetuksista. No mikä ettei...
Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö Niinpä niin. No, jokainen järkevä studiokuvaaja kuvaa suoraan tietokoneeseen, joten valotuksen määrittäminen on studiossa aika simppeli homma kamerasta riippumatta. Keikalla studioflässeillä sama homma.
Vs: Kuvan valottaminen ja kirkkaan pään säätö Itse en ole järkevä studiokuvaaja, en kuvaa suoraan koneelle muutakuin satunnaiset mainoskuvaukset. Valotuksen saa tarpeeksi hyvin kohdalleen silmällä synkassa olevien salamien ohjausvalojen, valotusmittarin ja kameran histogrammin avulla. Toki Olympuksen systeemi olis kiva, mutta teknisesti mahdoton. Studiokuvauksessa studiossa on senverran hässäkkää, että käsivaralta kuvatessa johdon päässä oleva kone ei tunnu kivalta, enkä langattomaan systeemiin viitsi investoida. Ja kuvaamisessa kontakti kuvattavan kanssa on tärkeämpi kuin tietokoneen seuraaminen.