Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Varjoissa magenta sävy

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana toninikkanen, 8 Kesäkuu 2007.

1. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36
    Mulla tulee jostain syystä diaa skannaillessa (epson V700, silverfast, Provia) magentaa sävyä joka näkyy parhaiten varjoissa (liitän esimerkkikuvan illemmalla jos joku kaipaa). Joskus tulee värinegaankin. En ole fotariguru enkä oikein osaa sitä kunnolla korjata. Pelkällä color balancen magenta/green-säätimellä käy niin että siinä vaiheessa kun varjo ei näytä enää magentalta, näyttää kuva jo turhan vihreältä, eli jotakin pitäisi osata tehdä paremmin, mutta mitä? Neuvoja paitsi kuvankäsittely- niin skannausvaiheeseenkin otetaan vastaan.

2. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
    Vs: Varjoissa magenta sävy

Oletko profiloinut skannerin? Eikös sen mukana tule MonacoEZcolor profilointisofta?

3. toninikkanen

1 628
    0
    36

En ole profiloinut. Ei ole targettia (tämä on se versio jossa it8 targetit ei kuulu hintaan). Olen kyllä joskus miettinyt pitäisikö jostain hommata targetit. Aiemmin täällä jo mietin asiaa mutta käsitin että kaiken kukkuraksi profiloinnista ei olisi apua kuin vain dian skannaamisessa, ja useimmiten kuvaan kuitenkin negaa.

Onko tähän jotain kuvankäsittelyllistä kikkaa olemassakaan? Voinko rajoittaa color balance-säädön esim pelkästään tummiin kohtiin?

(sinänsä kismittää että emmä ole mun kinoskanneriakaan koskaan profiloinut ja ei sillä tule mitään häiritsevää sävytystä kuviin, siihen en ota kantaa ovatko värit silti "oikein".)

4. Vs: Varjoissa magenta sävy

Ainakin minulla (photoshop 7) tuosta color balance -ruudusta saa valita, vaikuttaako säätö varjoihin, keskisävyihin vain yläsävyihin. Oletuksena valinta on keskisävyissä, ja jos olet vain siitä väännellyt, vaikuttaa säätö enemmän muuhun kuvaan kuin varjoihin. Jos taas olet tuota jo kokeillut, niin sitten en tiedä.

5. toninikkanen

1 628
    0
    36

Kyllä mä sitä koitin mutta tuntui kuin sillä ei olisi mitään merkitystä, missä kohtaa tuo valinta on... voin koittaa vielä lisää, luulin että käsitin sen merkityksen väärin kun se ei tehnyt, mitä odotin.

6. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Ellet halua leikkiä liukusäätimillä ja miettiä niiden kolmen suhdetta, voisit kokeilla myös Variations-toimintoa. Sillä voi katsella sävyjen siirtämisen suuntaa siten, että kaikki vaihtoehdot ovat näkyvillä.

7. Vs: Varjoissa magenta sävy

Fotarin selective coloria kandee kans kokeilla (layer -> new adjustment layer -> selective color).

8. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Ehdottomasti. Sen avulla saa toimimattomaksi huomatun toiminnon toimimaan vieläkin hankalammin.

9. Vs: Varjoissa magenta sävy

Kuinkas nyt niin? Eihän sitä ole tässä vielä mainittu. Se on kuitenkin erilainen työkalu kuin color balance. Säätelee sävyistä sitä magentaa pois (esim. vihreistä) ja lisäämällä cyania mustaan jne jne. Nythän en tiedä kuinka paljon tuota magentaa on (Emme ole nähneet esimerkkikuvaa), joten en tiedä saako sitä tuollakaan järkevästi korjattua, mutta kokeilisin ainakin.

10. aksy

aksy

113
    0
    0

Oletko muuten tarkistanut, että sitä magentan sävyä ei ollut itse diassa. Itselläni nimittäin tuli jokin aika sitten kehityksestä fujin velviaa vai sensiaa(Aika iso ero, mutten muista kumpaa se nyt oli. Tarkistan jos muistan).Kuitenkin siinä yhdessä rullassa oli huomattavasti magentan sävyä ja kun kuvat olivat pääasiassa alasävykuvia niin koko liuska oli magentaan vivahtava. Ymppään samalla taähän kejuun jatkokysymyksen, kun en viitsi tehdä uutta ketjua tälle. Eli onko tietoa, tuliko fiba kehityksessä vai, filkka viallinen tms? En kuitenkaan jaksanut vaivautua lähettämään kuvia takaisin tai muuten laittanut reklamaatiota. Kuvat eivät muutenkaan ollut mitään priimaa siinä rullassa(se vika siis kameran käyttäjässä :) ).

11. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Velviassa ainakin on ominaisuutena tuo magentaisuus.. On kai sitä proviassakin vähän. Kyllä se aika normaalia on että varjoissa magentaa on.. Varsinkin kun skanneri ei sieltä kaikkea meinaa saada irti.. Kyllä sitä silti mielellään vähän korjaa fotarissa, kun se skanneri helposti niitä korostaa.

Itse oon skannaillu RAWina vuescanilla canonin tasolla ja ne raakakuvat on todella tummia, eli jos skannaa "normaalisti" niin se softa heittää jotkut autolevelssit sinne, eikä se varmaankaan osaa tarkistella värejä, kunhan ottaa "tyhjät pois" levelssistä, eli vetää nipukat siihen reunoille mistä histogrammit alkaa nousta. [Tai jotain, miten nyt sanotaankaan ja mitä onkaan ;)]
    Mustan ja ei-tukossa olevan rajaan tulee usein rumiakin violetteja ja oon niitä sitten korjaillu just tuolla color balance liukuhommelilla. Ei se mikään vaikee ole käyttää mielestäni.

12. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Tuli vielä se mieleen että alivalottuneissa ainakin velvia ja provia dioissa näyttäis se "pohjaväri" olevan aika tommosta magentaista tai violetinruskeaa..

13. aksy

aksy

113
    0
    0

Ok. Tulipahan tuokin sitten selvitettyä. Aikas alivalaistuja nuo ruudut kyllä olivat. Kuvat olivat hylätystä tehdasrakennuksesta talvella kekellä yötä. Siis suhteellisen pimeässä kuvattuja ;)

14. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Minä olen viimeaikoina korjannut skannauksen aiheuttamia harmaatasapainovirheitä tummissa, keskisävyissä ja valopäässa PS:ssä siihen vartavasten suunnitellulla työkalulla eli levelsin pipetillä. Kun vielä levelsin treshold -toiminnolla voi syvimmän tumman ja kirkkaimman valon hakea kuva-alalta näppärästi niin se on osoittautunut helpoksi ja nopeaksi. Parhaimmillaan kuvat on minun näytölläni diaa vastaavia kolmella pipetin napsauksella. Yksiselitteiset ohjeet löytyvät helpistä.

EDIT: Skanneri on Canon 9900F

15. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Jaa että näytöllä diaa vastaavia? :)

16. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Sävyiltään juu. Minustakin mukavaa, kun naps,naps,naps ja homma on klaari.

17. toninikkanen

1 628
    0
    36

Kiitoksia kovasti kaikista vihjeista. Alysin tossa joku aika sitten, etta minulla on jonkin aikaa ollut skannaussoftassa asetukset keturallaan (Silverfast AI Studio on minulle liian haastava softa) ja uudemmissa skannauksissa pahoja varisavyttymia ei enaa ole. Nailla vinkeilla, varsinkin tuolla levels-tyokaluvinkilla saanen tahan mennessa skannatut korjattua niin nopeasti, ettei tarvitse uusiksi pistaa.

ps. kreikkalainen nappaimisto syypaana skandeihin.

18. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Hyvä jos vika löytyi. Juu tuo pipettisysteemi on ainakin mulla pelannut kivasti. Digikuvaajilla se on vielä parempi, kun siellä puolella on tapana, että kuvissa on aina neutraali valkoinen valo on se todellisuudessä minkä väristä tahansa. Pitävät värillistä valoa virheenä. Odotas vaan kun talvi ja sinertävät nietokset taas tulevat.