Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Kuvan rajaaminen?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana vorago, 21 Tammikuu 2014.

  1. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: Kuvan rajaaminen?

    Itselleni kuva on se, millä on merkitystä. Kuvasuhde tulee kuvan vaatimuksista, niinmuodoin kuvasuhde voi olla ihan mikä vain kuvasta riippuen. Kuva määrittää suhteen tai pikemminkin; ne ovat samaa asiaa.
    Ei ole ikinä käynyt pienessä mielessäkään, että kuvaa rajaisi jälkeenpäin jonkin tietyn formaatin kautta.
    Toki kun kuvaan 6x6:sta tai 6x7:aa tai kinoa, niin se on sommittelun lähtökohta, mutta se taas on eri asia.
     
  2. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Kuvan rajaaminen?

    Minä kyllä rajaan usein tiettyyn kokoon tai sivusuhteeseen.  Jos tekee johonkin julkaisuun, taittopohjaan tms., vaikka valokuvakirjaan, on usein taitto se määräävä tekijä.
     
  3. Vs: Kuvan rajaaminen?

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    No nykyään on helppoa, mutta tehtiin sitä antiikin aikanakin (19xx-200x) samanlaista. Esim. Hasselbladin 6x6 -negaruudusta (tai diasta) saattoi lopulliseen printtimainokseen tai nettisivulle päätyä esim. vain semmoinen kapea postiluukun mallinen loota, tai melkein mitä vaan sen ja täyden neliön väliltä. Kuten tänäkin päivänä.
    Toisaalta moni on varmaan nähnyt kirjojen sivuillekin vedostettuja HCB-klassikkoja, joissa kuvissa näkyy tarkoituksella filmiruudun mustat surureunat, eli mitään ei ole rajattu pois. Samaa tyyliä näkee edelleen, osa feikkinä, osa wysiwygginä toteutettuina.

    Vastaavasti käsityönä itse mv-kuviaan vedostava saattoi tehdä lopullisen rajauksen vasta leikkurilla, oli kyseessä sitten kinoruutu tai joku 120-rulalle mahtuvista formaateista. Ei siinä ole niin noponuukaa minkään kirjoittamattomien tapojen kanssa, kunhan lopputulos oli toivotunlainen. Tekniikka muuttuu, mutta monet perusasiat pysyvät pitkälle samanlaisina.  Kukin tyylillään, ja oman moponsa asettamien raamien puitteissa.
     
  4. Vs: Kuvan rajaaminen?

    Itse rajaan 1:1, 2:3, 4:3 tai 16:9 kuvasuhteella. Saman sarjan kuvat samalla kuvasuhteella. Makukysymyshän tämä lopulta on, jotakuta muuta ei tämmöset kuvasuhde-estot rajoita. Jos ripustettavaa näyttelyä tekisin, rajaisin parhaalla mahdollisella tavalla, enkä edes miettisi eri formaatteja. Tietty kehystys ym. paspikset on mukavampi tehdä/teettää sarjatyönä... 
     
  5. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Kuvan rajaaminen?

    Monelle kuvasuhteelle on ominaista mitä sillä kuvataan. Edellä on jo kerrottu että neliö on ollut muotokuvien formaatti, ja voidaan päätellä että hyvin paljon leveetä maisemaa on kuvattu laajemman formaatin kameroilla. Mitäs muita formatti kytköksiä löytyy?
     
  6. Vs: Kuvan rajaaminen?

    Eli mitään tilausta lehden kanteen, cd:n kuoreen tms. ei ole tarvinnut ajatella? Itselläni ihan oman dvd-kotelon kannen tulostus on aiheuttanut sen, ettei oma kuvani formaatti ole voinut ajaa tuon formaatin yli...
     
  7. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 17 Maaliskuu 2019
  8. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Kuvan rajaaminen?

    Passikuva. Postikortti. Levynkansi.  Kirjan kansi.  Lehden aukeama. Henkilökortti. Mainosbanneri.  Onhan noita, paikkoja joissa kuvan käyttökohde määrittelee muodon.

    Joku aika sitten tein semmoisen bussin kylkeen tulevan mainosbannerin, joskus myös nettisivulle. Kummassakin tapauksessa pikselimitat oli annettu, ei niistä voinut poiketa.
     
  9. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Kuvan rajaaminen?

    Nuo eivät liitykään pure cameragraphyyn!  ;D 
     
  10. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Kuvan rajaaminen?

    Ai.  Mitä se on?
     
  11. Vs: Kuvan rajaaminen?

    Perinteiset kuvan leikkaukset ovat aivan käypäisiä vieläkin. On katsojan kannalta piristävää, kun hän huomaa erilaisia riippuvaisuuksia ja yllättäviä yhteneväisyyksiä, joista ei ensi hätään huomaa mitään.
     
  12. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Kuvan rajaaminen?

    Sehän on kamerakeskeinen lähestymistapa, jossa kameran tuottama nega-ala on pyhä. (Jumala heitä siunatkoon.)
     
  13. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: Kuvan rajaaminen?

    Itse asiassa ei. Silloin harvoin kun minulta on koskaan mitään kuvia tilattu, on formaatti aina ollut minun päätettävissäni.
    Tietysti jos tilataan ja formaatti spesifioidaan, niin silloin toimitaan sen mukaan.
     
  14. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Kuvan rajaaminen?

    Aijuuniionkii...      :)
     
  15. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Kuvan rajaaminen?

    Rajaan kuvat juuri siihen kuvasuhteeseen mikä sattuu miellyttämään, perinteisiä kuvasuhteita tuijottamatta. Yleensä suunta on kohti panoraamaisempaa muotoa, erityisesti maisemissa.En ymmärrä miksi jokin tietty lukupari tekisi kuvasuhteesta paremman kuinn toisen.

    3:2 hyvä lähtökohta monenlaiseen kuvaamiseen. 4:3 olisi ehkä hyvä ihmisen kuvaamiseen, mutta maisemakuvaamisessa se tuntuu kuin katsoisi maailmaan vanhan telkkarin luukusta.
     
  16. Vs: Kuvan rajaaminen?

    Aivan, mutta kuvasi näyttäisi toki parhaalta siinä, jos sitä siis katsottaisiin siitä luukusta.
    Se mikä näyttäisi kenenkin mielestä millonkin parhaalta, se on paljolti ihan mielipidekysymys, ja kulttuurillinen -mikä milloinkin on muotia, parissa vuodesa näkölaitteet ovat muuttaneet formaattinsa leveämmiksi.

    Jos ei enää optimoida siihen ottoformaattiin, eikä välitetä tulostusformaatista niin mitä jää?
    Vapaus? Vapaus katsoa panoraamoja panoraamaformaatin näytöltä? Pystyjä?
    Minusta mitään oikeaa vastausta ei ole, on vain syvempi suo kuin aijemmin.
     
  17. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Kuvan rajaaminen?

    Sä käsitit asian ihan väärin. Mä sitä tarkoitin että joillekin formaattikoolle on mielekästä kuvata siihen formaattiin sopivia kuvia. Mä olen huono kertomaan mitä mää tarkoitan...oli miten oli mutta näin on.
     
  18. Vs: Kuvan rajaaminen?

    Näin muuten on!
     
  19. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Kuvan rajaaminen?

    Jaa, että on. Tehän sen sanoitte, minä olen eri mieltä.

    Kapa
     
  20. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Kuvan rajaaminen?

    Tekisi rajata muutama pyöreä ja ovaali, kun löysin vanhan leikkurin naftaliinista.