Harmittaa kun tällainen foorumi antaisi mahdollisuudet todella kehittävään keskusteluun kuvasta. Ylläpitokin on ohjeistanut viisaasti, keskustele omista ja muiden ottamista valokuvista. Mutta varsinaista keskustelua en kauheasti ole nähnyt, kehutaan tai haukutaa perustelematta. Nyt julkaisin pari harjoitus, harjoitus ylivalottamisesta tarkoituksella ja ekat kuvani ikkunan valolla. Ajattelin että aiheesta voitaisiin keskustella mitä muut ottaa huomioon sellaisissa kuvissa tai joitain ideoita yms. No palaute oli osittain todella hassua, kuva jossa tarkoituksella valaisin joka puolelta että ei olisi varjoja, niin jo oltiin moittimassa että ei ole varjoja. Sama kuin valitettaisiin miksi kuvassa ei ole junaa ja sukellusvenettä. Kysynkin koska numero arvostelua ei ole, niin onko lähdettävä jostain julkaisu kynyksestä. Eikö tämä olisi hyvä paikka julkaista juuri ne itseä mietityttävät kuvat, jotka olisivat pohjana idean vaihdolle. Tai jos ei ole aikaisemmin julkaissut, eikä tiedä mitkä omista kuvista voisi kiinnostaa muitakin, niin täällä voisi koettaa eri tyylisiä kuviaan. Ainakin minusta olisi mielenkiintoista nähdä erinlaisia ideoita vaikkakaan ne eivät olisi aivan valmiita fotofinlandiaa. Niin julkaisetko sinä ainoastaan katsokaa minä osaan periaatteella?
Ongelma tällaisella porukalla, missä kaikki ovat jonkin sortin valokuvaajia on, että keskustelu tuppaa kääntymään tekniseen toteutukseen yms. mistä vain kuvaajat keskenään pääsevät puhumaan. Minun kokemukseni mukaan mielenkiintoisempia kommentteja saa niiltä, jotka eivät tiedä valokuvauksesta mitään. He katsovat kuvaa kuvana, eikä valokuvaussuorituksena. Tosin niitä hyödyllisiä kommentteja joutuu silloin seulomaan vielä suuremmasta massasta "ihan kiva kuva" -tasoisia tokaisuja, mutta sieltä kuitenkin löytyy se aito kuvan kokeminen. Täällä saat lähinnä kuulla, mitä muut olisivat tehneet toisin. Hyödyllistähän sekin voi olla, kunhan ne ottaa näkemyksinä eikä totuuksina, mutta tavallaan kuitenkin rajoittuneempaa. Vaikka useimmat meistä osaavat nauttia kuvasta kuvana, niin jotenkin se kommentointi kumminkin aina painottuu toteutuspuoleen.
Älä nyt taas hermostu pikkuteemu. No ok oli kai sitten oma moka kun en sanonut riittävän selvästi että on kysymys harjoituksista. No miten on saako täällä harjoituksia julkaista?
En todellakaan. Oikeastaan lähinnä just päinvastoin. Useimmiten lähetän sellaisia kuvia ruodittavaksi, joista en osaa muodostaa varmasti omaa mielipidettä. Toki laitan sellaistakin, mistä itse pidän katsoakseni onko se vain oma mieltymykseni omaan kakkaan vaiko kenties jopa suht onnistunut kuva.
Kaikki mitä minä julkaisen on harjoituksia, harjoituksia "sitä suurta" varten. Nyt se vaan sattuu olemaan niin että kaikenmoinen vouhotus kritiikistä saisi loppua. Sovitaanko kaikki yhdessä että kuvia saa kommentoida parhaaksi katsomallaan tavalla, ja kuvaa kestää sen niinkuin miehen tai mimmin kuuluu kestää, eli mukisematta. Se on ainoa tapa jolla täällä voi luoda keskustelua kuvista. Otan useasti kantaa kommentteihin joita kuviani kohtaan esitetään, mutta pyrin niissä selittämään miksi jokin asia on noin, ja kuten kaikki tiedämme mitä selityksen ovat...
Julkaisen kuvia keskeneräisenä, joskus voi olla valmiina mutta monesti palautteen ansiosta saan korjattua kuvia hiukan paremmiksi. Mieluiten kuitenkin valmiina, miten hyväksi saan tehtyä. Muiden mielipide on tärkeä ja kiitos siitä heille. Foorumi palvelee myös sitä että voi kokeellisempia kuvia julkaista ja sitä kautta niitä ottaa joita ei muuten tulisi otettua. Ja sinne voi myös laittaa sellaista kuvaa joita ei muuten tulisi otettua jos perhealbumiin kuvaisi pelkästään. Että sellaiset motiivit.
Tämä laukkukin on kuitenkin vain valokuvausfoorumi netissä...itse laitan kuvia esille laidasta laitaan -- välillä ihan kokeeksi testatakseni josko joku keksisi jotain uutta ideaa mitä itse ei ole hoksannut. Kaikki nämä on harjoitusta siihen, että joskus laitan esille kunnon näyttelyn ihka oikeilla printeillä elävässä elämässä. Niiden täytyykin olla sitten omasta mielestä ihan täydellisiä...
Sovitaan ihmeessä. Jos ohjeistus alkaa koskemaan miten kuvia tai mitä kuvissa voi kommentoida niin silloin tapetaan kaikki persoonallisuus kommenteista.
On se niin herttaista, että tämäkin ketju meni näinkin pian fiilikseltään oikein negatiiviseksi. Ihanaa, ootte tosi symppiksiä. Haleja ja nallekarhuja kaikille.
Kappas, en huomannutkaan että täällä oli sitä mainostettua fiksua, asiallista ja persoonaankäymätöntä nerokkuutta tarjolla taas.
Toi ei kyllä enää johdu lukihäiriöstä.. johon muuten oikeasti auttaa lukeminen ja kirjoittaminen. Vielä muutama vuosi sitten minullekin järjestettiin suullisia tenttejä tms, mutta kun sairastuin valokuvaukseen, vei motivaatio lukemiseen voiton sen hitaudesta ja kas - sanat alkavat hiljalleen löytää oikeille paikoillensa ja vieläpä joskus jopa ilman henkilökohtaisia loukkauksia.
Niin tää meni tähän jankkaamiseen taas. Olen itsekin miettinyt usein mikä on kuvan julkaisemisen kynnys. Kai se on eri eri henkilöille. Ihmiselle joka on harrastanut kauemmin kuvaamista kynnys on eri kuin aloittelijalle. Itsekritiikkiä sopii harrastaa ja aivan albumimatskun julkaisemista välttää kun tökeröiden kuvien katselemissa ei ole mitään iloa kenellekään. Koska omille kuvilleen on aina jossain määrin/täydellisen sokea, sen albumitason määrittäminen on usein ylivoimainen tehtävä. Tästä syystä olen päätynyt varsin vähäiseen julkaisemiseen täällä. Jos joskus jotain laitan niin haluan tietää näkeekö joku muu siinä mahdollisesti jotain järjellistä/esteettistä kun asia on itselleni siinä vaiheessa jotenkin epäselvä.