Ihan kuin muistelisin täällä joskus kesemmällä jonkun testailleen Kodakin UV-herkkää diafilmiä, jossa oli mahdollisuutena kehittää se joko normaalissa E-6 prosessissa tai jossain omassa prosessissa, jollai sai vähemmän piktoriaalisia tuloksia. Muistanko ihan väärin, kun nyt en löydä kirveelläkään (tai hakutoiminnolla) kyseistä juttua? Googlettelu löysi vain Kodak EIR-filmin joka sekin on siis IR-päässä herkkää.
Vs: Kodakin E-6 uv-filmi? Ja sitten kun löydät sen UV-filmin niin UV-kuvaukseen sopiva objektiivi on tietysti Zeissin UV-Sonnar. T. K.
Vs: Kodakin E-6 uv-filmi? ... ja linkki tuon UV-Sonnarin tietoihin. Näyttäisi olevan alkuperäinen Zeissin dokumentti. Hasselblad historical -sivuilla muitakin mukavia juttuja. T. K.
Vs: Kodakin E-6 uv-filmi? Stressitutkimuksesta en materiaaliopissa ole koskaan kuullut. Sen sijaan rikkomattoman aineenkoeistuksen (NDT - non destructive testing) yksi menetelmä on paljain silmin näkymättömiin aineen pintaan ulottuviin mekaanisiin vaurioihin tunkeutuvan ja UV-valossa näkyvän tunkeuma-aineen käyttö. T. Kerkko.
Vs: Kodakin E-6 uv-filmi? Tää nyt menee vähän hiustenhalkomiseksi mutta esim F1 rattaita tampereella (ATA Gears) kuvataan UV valossa kun voima on päällä, ehkä ne sitten alkavia murentumia kuvaa...