joskus näkee kuvan, josta ei hirveästi saa irti, ennenkuin näkee kuvan nimen, jonka kautta sitten hoksaa mitä kuvaaja oikeastaan on tarkoittanut. käykö teille näin? onko hyvä vai huono asia että joku kuva ei "avaudu" ilman kuvaavaa nimeä?
Vs: nimien vaikutus kuviin Käy kyllä useinkin, ei aina ja joskus olen kokenut nimen ihan oudoksi kuvalle.. Riippuu kuvasta kuinka tärkeä sille nimi on. Ei kuva minusta ole sen huonompi nimellä tai ilman, vaikka sen joskus lähes välttämättä tarvitsee... Onhan runollakin nimi, kuten myös lauluilla ja muulla musiikilla..
Vs: nimien vaikutus kuviin Kyllä huono, päivänselvä tai alentuva nimi huonontaa kuvaa. Oikein huonoja nimiä ei linkkinä edes enää tule avanneeksi.
Vs: nimien vaikutus kuviin Asiaahan voisi ajatella niin, että kuvan on oltava niin taitavasti otettu että se kertoo kaiken ilman lisätekstejä. Tällaisella nettifoorumilla kuvat vilkaistaan aika nopeasti ja pieni lisäteho sopivan nimen myötä on varmasti paikallaan. Kuten Osku sanoi, voi olla että mielenkiinnottomasti nimettyä kuvaa ei tule edes aukaistua. Tuo kysymys asian hyvyydestä jää minulta ratkaisematta. Tilanteen mukaan mennään.
Vs: nimien vaikutus kuviin Mä kokeilin testityylisesti Aukeassa, miten hyvin ulkomaankielinen nimi aiheuttaa pistekorotuksia. Ranska rulez ;D ;D
Vs: nimien vaikutus kuviin Mun mielestä nimellä avautuminen ei välttämättä ole huono juttu, kuvahan voi esittää jotakin jonka oivaltaa todennäköisesti vasta nimestä (tulee vaikka mieleen dolomiiteilla(?) olevat "rakastavaiset"-kalliopaadet). Toisaalta nimellä hienostelu laskee fiilistä ainakin minulla.. Joillekin kai päinvastoin huomioiden etenkin englanninkielisten kuvanimien määrän. Minulle kuvan nimi on yksinkertaisimmillaan lyhyt kuvaus: Kohde ja paikka. Huono nimi, millainen se sitten onkaan saa lähinnä aikaan sen, etten jaksa klikata katsomaankaan kuvaa. Millainen on huono nimi? Mieleen tulee liian yleiset nimet "pano", "kissa", "valoa ja varjoa", "merimaisema", "maisema", ... jne... Nimen pitää jotenkin sisältää riittävästi informaatiota jotta se jaksaa nostaa kuvan yli "massan" ja aiheuttaa hiirisormelle napsautus-ärsykkeen ^_^
Vs: nimien vaikutus kuviin Tämä on vähän kaksipiippuinen asia. Eihän kuvan nimellä ole mitään virkaa,jos se on vain "maisema." Tosin tässä voisi vähän vertailla musiikkiin. Eiväthän kaikki ymmärrä cmx,tai edes bass 'n helenin biisejä,niin kuin on alkujaan ajateltu. Onko siis välttämätöntä, että kuvan katsoja ymmärtää kuvan samalla tavalla,kuin kuvaaja? Nimellähän pyritään usein selventämään kuvan sisältöä. Kuva on vain huono,jos siitä ei katsoja saa mitään irti johdattelevan nimenkään (tai jopa nimien) avulla.
Vs: nimien vaikutus kuviin En ole ihan varma mihin yhteyteen tässä viitataan, mutta esimerkiksi foorumeille on nimi mielestäni enemmän toiminnallinen, eli siitä syntyy linkki ja tunniste kuvalle. Aika harva varmaan miettii kuvatessaan jotain kärpästä "teoksen" nimeksi jotain kirosanaa ranskaksi (...mutta saahan sillä tavalla toki propseja.)