Vs: Kuvaajan autokalusto Webasto/Eber on dieselissä must. Ei vie akkua, jos puhallus on ns 2 palkkia. Webasto kokemukseni mukaan parempi. Mutta tosi on, että 3-4 vuoden jälkeen vaatii kalliin huollon.
Vs: Kuvaajan autokalusto Nyt on 4 v eber toiminut moitteetomasti,miten se alkaa reistailee? Vai onko se kiveen hakattu?
Vs: Kuvaajan autokalusto Sorry, on se . Niissä on ihan kaikkia normaaleja öljypolttimen ongelmia, mutta aika hemmetin paljon lyhyempi elämänkaari kuin omakotitalon polttimella. Eberin omistajalle suosittelisin vielä laajennettua palovakuutusta. Onhan noissa nykyään niitä jännitevahtiominaisuuksia, jos vielä toimivat toisena vuonna. Kaveri, joka huoltaa noita määritteli ne kaikki riippakiviksi käytettyä ostaessa. Itsellä on ollut noita kahden - neljän vuoden Webastoja ja omaan autoon en niitä asennuttaisi muuta kuin firman auton ollessa kyseessä. Tosin jos auto vie vain 4 litraa satasella, niin jäähän siinä huoltorahaa webastollekin
Vs: Kuvaajan autokalusto No auto vie sen 4 -5 l sataselle.Olen lukenut kirjoituksia että kestää jopa 10 v ilman huoltoja jos käyttää sitä kuukausittain päällä.Samapa tuo kun kohta menee vaihtoon ja uudessa on oltava joko eber tai webasto ja kaukosäädöllä.
Vs: Kuvaajan autokalusto Kai se on ihan tuurista kiinni. Välillä ne nokeentuu ja ruiskii löpöä läpi. Mulla oli ihan katastrofaalinen kappale Mersun 609D:ssä aikoinaan ja siitä jäi peruskettuuntunut asenne päälle. Sitä sai huoltaa vähän helvatisti milloin mistäkin syystä. Epämääräiset päällekytkeytymiset viallisen ajastimen vuoksi purkivat akkuja, savuttaminen viallisen kierukan vuoksi, poksui saadessaan liikaa löötsiä, suutintukos, suotimessa kesälaatua, vaikka mitä. Ihan samanlaiset toimenpiteet niihin vanhempiin tepsivät kuin öljypolttimeenkin. Se sumu pitäisi saada sellaiseksi, että palaa tehokkaasti ja puhtaasti ja sitten varmaan pitäisi käyttää riittävän usein ja riittävän pitkään. Ne automaattisesti käynnistyvät ovat lyhytikäisimpiä, kun ne käyvät lyhyitä aikoja. Myös löpön laatu vaikuttaa suuttimen kulumiseen eli suodatuksen pitää olla hyvä. Joka tapauksessa jos oikein kirjojen mukaan mennään niin se olisi hyvä huoltaa joka syksy. Sitten yhden viallisen Eberin vuoksi palaneen Transporterin muistan takavuosilta.
Vs: Kuvaajan autokalusto Joo ja sitten täytyy muistaa käyttää sitä heti, kun saa talvilaatua, ettei sitä kesälaatua jää sinne Webaston putkiin. Jos se paukkaa kunnon pakkasen päälle, niin ne parafiinit jysähtää sinne lämmittimeen ihan samalla tavalla kuin naftasuotimeenkin.
Vs: Kuvaajan autokalusto No nyt on Dacia Duster koeajettu. Olen taustaltani Land Cruiser ja Audimies joten melko kevyillä odotuksilla lähdin kokeilemaan romanian ihmettä. Auto toimi maantieajossa kuten pitääkin. Cruise control oli hemmetin hyvä ja kun suljin toisen, aukiolleen takaoven, niin satasen vauhdissa sisämelu oli ihan ok. Tarvitsen autoa myös metsäautoteillä joten etsin sopivan lumisen ja jäätyneen testipaikan. Se löytyi Hyvinkäältä, vinttikoirarata. Dusterin ollessa 2-vetoinen se oli tietty täysin onneton. Kun käänsin 4-vedon automaattiasetukselle pito, ohjautuvuus ja tiellä pysyminen olivat hemmetin hyviä! Kun koplasin 4-veto lukittuna päällä auto oli hieman traktorimainen. Jotenkin tuo 4-veto tarvittaessa asento oli paras jääajossa. Tuossa on auto joka palvelee minua työmatkoilla, kuvaus- ja metsästysreissuilla ja vetäähän sillä tarvittaessa venettäkin. Koeajon jälkeen ainut mietittävä on koska vaihdan nykyisen tuohon Dusteriin.
Vs: Kuvaajan autokalusto Tasauspyörästön avustama neliveto on tietysti vähemmän vikuroiva kuin lukittu, mutta sitä lukkoakin saattaa joskus tarvita, kun "väärä" pyörä vetää riittävän pehmeällä alustalla. Nuo automaattilukothan kytkeytyvät varmaankin pois, kun auton nopeus kasvaa yli 20-30 km/h. Selvititkö mitä ne ovat muuttaneet? Eikö se ollut lähinnä facelift, mistä puhuttiin...
Vs: Kuvaajan autokalusto Me myös katseltiin Daciaa ennen Sitruunan hommaamista, mutta kun Daciaan latoi blinbling-varusteita, kuten esim radion, alkoi hinta lähestyä Sitikkaa, eikä tuo ollut tiloiltaan sopiva autossa nukkumiseen.
Vs: Kuvaajan autokalusto Toinen talvi menossa vaikka kesäkelillä kuva onkin otettu (ainoa kuva autosta.)
Vs: Kuvaajan autokalusto Meillä on ollut muutaman vuoden farmarimallinen passat. Siitä kiva, että mahtuu hyvin studiokamat perään, softboxit valmiina koottuna. T Jukka
Vs: Kuvaajan autokalusto En tiedä muista autoista, mutta eikös kunnollisissa lämmitinasennuksissa kuulu olla erillinen akku lämmittimille. Volkkarissa ainakin on. Akun tyhjenemisen kyllä huomaa jos on monta kertaa ollut puolen tunnin lämmitys ja vain pätkäajoa välissä. Silloin ei start/stop aktivoidu vaikka moottori onkin lämmin. Minun ymmärtääkseni Webaston luotettavuudelle on oleellista riittävän pitkät käyttöajat sekä se, että aina välillä tuhauttaa sitä myös kesäkaudella. Meillä tuo on toiminut luotettavasti kun on näillä periaatteilla toimittu. Mutta tekninen laitehan se vain on, voi siihen vika tulla. Eikä sen lämmittimen kanssa saisi myöskään hirveästi säästellä. Sehän käynnistyy automaattisesti jos yritetään ajaa viileällä moottorilla. Silloin käytöistä saattaa muodostua hyvin lyhyitä, etenkin jos kyse on 5 min kauppareissusta. Lämmitin on niin oleellinen mukavuus ja kätevyysasia talviliikenteessä, että hevin en ostaisi autoa ilman sitä. Vähän sama kuin ilmastointi. Aluksi höpöttivät, että eihän sitä Suomen oloissa tarvita, mutta nyt ei kellekään kelpaa ilmastoimaton auto.
Vs: Kuvaajan autokalusto Mulla on eberin lisäksii Defa järjestelmä eli kun lohkolämmiten piuhan iskee kiinni lataa akkulaturi akkua.Harvoin sitä latailen ,joskus harvakseltaan kun ei ole ollut tarvetta.
Vs: Kuvaajan autokalusto Juu, samanlainen systeemimi mullakin. Ihan kovimmilla pakkasilla varmistelen, että jaksaapi pyöritellä aamukohmeessa itse auton käyntiin vaikka moottori ja auto onkin lämmin.
Vs: Kuvaajan autokalusto En sitä sanokaan, etteikö ne mukavia olisi, mutta nostavat huonolla tuurilla autoilun hintaa merkittävästi. Siellä Pohjois-Suomessa ja sydänmailla sen tarve on suurempi kuin täällä meren äärellä, jossa lämpötilat pysyvät talvellakin nollan molemmin puolin ja enimmäkseen alle -15 asteessa kaikkein kylmimpinäkin ajanjaksoina. Teillä voi pakkasta olla tuplatkin tuohon huippuun verrattuna parin kolmen viikon ajan tammi-helmikuussa, joten Webaston edut korostuvat ja suhteellisten haittojen merkitys vähenee. Sitä paitsi näissä nykyautoissa hukkaenergiaa syntyy niin vähän, ettei sillä lämppärin kennoja paljoa hehkuteta noilla pakkasilla edes bensiini-peleissä.
Vs: Kuvaajan autokalusto Taas jätti auto, tällä kertaa nuranakaupan eteen. Nyt eb antanut periksi vaan koitin vartina ja lähtihän se lopulta. bag-belt vikaa ilmoitti mittaristossa. Ilmeisesti on sitä mieltä etä moisen vian ilmetessä ei saisi ajella...
Vs: Kuvaajan autokalusto Mutta etkös sä valinnallasi hakenutkin ranskalaista logiikkaa ja temperamenttia?