Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Lähikuvauksen aloittelua ?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana KingLittle, 13 Tammikuu 2006.

Terve.

Olen jonkin verran kuvaillut akvaarioissani olevia kaloja nikonin d70s:llä ja kittiputkella, myös 50/1.8 lasilla olen kuvia ottanut. Isommista ahvenista sekä plekosta noilla saa ihan hyviä kuvia, mutta pienemmistä kaloista ei hyviä kuvia saa muuten kuin photarissa raskaalla kädellä croppaamalla.

Nyt kysyisinkin että mikähän olisi paras tapa päästä kuvaamaan noita kaloja lähempää ? Pienimmät kalat ovat about. 4-5cm. Lähilinssi ? Loittoputki ? Kääntörengas ? Erillinen makro-objektiivi ? Mitä hyviä puolia kussakin on ja paljonko kustantaa about ? Erillinen makrohan lienee paras mutta myös kallein vaihtoehto, eli mites nuo muut ?

Nykyinen lasivalikoima on siis nuo 18-70 ja 50mm sekä 70-200 2.8.

Kiitoksia jo etukäteen.

1. Kaikki systeemit, mitä ehdotit käy. Lähilinssi lienee halvin ja makro-opukka kallein, mutta samalla paras.

Loittorenkaat on siitä kivoja, että ne on pieniä ja keveitä eikä maksa hurjasti. Loiton idea on, että se siirtää linssejä kauemmas kamerasta ja tarkennusetäisyys pienenee. Samalla menee mahdollisuus tarkentaa kauas, mutta eipä se yleensä haittaa. Kotiloiton voi askarrella koemielessä vaikka vessapaperin hylsystä, niin näkee mitä se tekee. Ota ensin vaan pieni pätkä ja koita teipata sivuvalot piiloon. Sahköä johtavia loittosarjoa saa reilulla satasella.

2. Itse olen tyytyväinen omiin loittorenkaisiin. Itse en ole niillä kauhean nopealiikkeisiä otuksia vielä yrittänyt kuvailla, joten en tiedä paljonko tuo rajoitettu syväterävyys vaikuttaa...

Vielä lisään että Nikonille ei ole AF-kampea siirtäviä loittorenkaita (jostain ihmeen syystä), mutta AF-S (eli sähköliittimillä toimiva tarkennus) onnistuu jotenkin... Oma kittiputki ainakin yrittää tarkentaa, mutta ei se ihan tarkkaa ole jostain syystä - suosittelen ihan manuaalilta kuvaamista.

Nikonissa sen pitäisi sit olla D-mallin linssi jossa aukonvalintarengas, koska nikkoreissa aukko on kiinni jos putki on irti rungosta :)

3. Hmm... eli noita vahvuuksia lienee eri vahvuuksia ? Eli mitenkäs minkä vahvuinen olisi hyvä noiden fisujen kuvaukseen ? Entäpä onko noissa eri merkeissä laatueroja yms ?

4. Minen tiedä muista kuin loittorenkaista, joten sanon niistä sen että loittorenkaita löytyy eripitusia. Itse ostin setin jossa oli muistaakseni 14mm, 28mm ja 35mm. Niitä voi sitten yhdistellä toisiinsa miten haluaa. Mitä pidempi loitto, sen lähemmäksi yhdistelmä tarkentaa. Nuo kaikki renkaat yhdessä taitaa saada kaikissa omissa putkissani tarkennuspisteen menevän objektiivin sisään, joten tuollainen setti riittää aika pitkälle :)

5. Jos tarkoitat loiton vahvuutta, niin se mitataan milleissä. Loittorengas on vaan tyhjä rengas. Sinä ei ole ainuttakaan linssiä tai mitään lasia. Usein sarja koostuu 12, 20 ja 36-millilisistä loitoista. Luulen, että mikä tahansa näistä kävisi hyvin 50-millisen kanssa kalakuvaukseen.

6. Lähinnä noilla vahvuuksilla aattelin lähilinssien vahvuuksia että millainen linssi olisi sopiva ?

7. Minä tein loiton 50/1.8:lle kaveriksi vinkin perusteella runko- ja objektivin takatulpasta liimaamalla ne takapuolet vastakkain ja poraamalla keskelle reiän.. Toimii hyvin hätävarana. Terävyysalue himmentämättä on mitättömän pieni. Tämän voi kiertää himmentämällä objektiivi aluksi dof-nappulalla. Kontrastia katoaa reilusti, mutta muuten asiallinen viritys testailuun. 50 millinen on vielä niin kevytkin, että menee tuossa yhdistelmässä mukavasti.

8. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63
    Loittorenkaat on kyllä hyvä keksintö. Minä kuvasin viime kesänä todella paljon loitot + 80-200mm objektiivi ja loitot + 35mm objektiivi yhdistelmillä. Lyhyemmän polttovälin objektiivia loitontamalla tarkennuspiste lähestyy uhkaavasti etulinssiä, mutta tulokset ovat myös erittäin mielenkiintoisia vähän laajemman kuvakulman ansiosta:

80-200mm:n kanssa on aina pientä kikkailua, kun 80mm päässä tarkennus on pahimmillaan parin sentin päässä etulinssistä ja 200mm asennossa samalla loitonnuksella tarkennuspiste katoaa taas muutaman kymmenen senttimetrin päähän. Jonkin verran meni aikaa tuon yhdistelmän kanssa kuvaamisen opetteluun, mutta lopputulokset ovat olleet ainakin omasta mielestäni riittävän hyviä.
    Nikon D1H + 35mm f2.0 Ai-s nikkor reilulla 40mm loitonnuksella.

Nikon D1h + 80-200mm f2.8 loitonnettuna reilut 60mm. Polttoväli n. 80mm.

9. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

50 millinen

Osta manuaalitarkeinen nikkorin 50 millinen. Vastaa 1.5 polttovälikeroimella 80 millistä.
    Esim. 50/2.8 tai 50/3.5. Kuvanlaatu on ehdotonta huippua ja et muuta optiikkaa tarvitse muotokuvauksessa tai lähikuvauksessa.
    T Jukka

10. Tarkennuksen välittyminen loiton läpi on aika hyödytön juttu, koska automaattitarkennuksella ei tee mitään lähikuvauksessa kuitenkaan. Kalojen lähikuvaamisessa hankalaa on, etteivät ne älyä juurikaan pysyä paikallaan sillä parin millin pituisella terävyysalueella, mutta toisaalta se on hyvä, että ne pysyvät pienellä alueella, jolloin kameran voi laittaa kunnolla jalustalle. Kannattaa kokeilla halvempia tapoja ensin, ja ostaa makrokakkula sitten vasta, jos on varma, että sille riittää käyttötarvetta hintansa edestä.

11. Tarviipa pohdiskella asiaa. Optimi varmaan olis esimerkisi käytetty käsitarkenteinan makrolasi ? Osaakos joku sanoa että mikä käsitarkenteinen olisi hyvä ja missä hinnoissa ne pyörii ?

12. Käytetyt 55-milliset Micro-Nikkorit ovat suunnilleen parisataa, mutta niiden kanssa on parikin muistettavaa juttua: ensiksikin se, että D70:n valotusmittari ei toimi mf-lasien kanssa ja toiseksi se, että noita vanhuksia on aika usein myynnissä myös ei-Ai -versiona (se ensimmäinen malli, jossa ei ole bajonetin sisällä olevaa himmenninaukkoarvon siirtoluistia vaan pelkästään ne "hiirenkorvat") joka ei fyysisestikään käy uudempiin runkoihin.

Jos vaan löytyy, niin kyllä se Micro-Nikkori on paras Nikoniin kiinni menevä makrolasi ;)

13. Timo

Timo Member

244
    0
    16
    Minä olen kuvaillut perhosia ym 70-200mm:llä jossa on ollut eri vahvuisia lähilinssejä tarpeen mukaan, vaimo kuvaa 40-80mm:llä jossa 2x telejatke, hän ihan tyytyväinen optiseen laatuun, minulla taas nälkä alkanut kasvamaan ja ensi kesänä olisi tarkoitus makroilla sitten kiinteällä 135mm:llä jossa loittoja, jahka loitot jostain metsästän.

Oikeaa makro-objektiiviä olen kyllä haikaillut jo monta vuotta, tosiasia on se että ne ovat aivan liian kalliita siihen hyötyyn nähden minulle. Varmasti piirtävät uskomattoman hyvin jne, mutta kun omaan albumiin(kymppikuvia) ja dialippaaseen kuvat tulevat niin niin paljoa en vielä ole harrastukselle uskoutunut että moisia ostaisin.

14. Hmm, mitä kampea? Onhan AF-loittoja, mutta ilman on parempi.

D, eli etäisyystiedon sähköinen välitys ei ole tuossa olennaista, vaan se, ettei saa olla G (G=griisuttu, gimmenninrenkaaton, galpakonstruktio.)

15. Itse en ainakaan ole löytänyt... Löytyy joko datapinneillä tai ilman, mutta ei tarkennusruuvilla. Manuaaleja kaikki, vaikka ilmoittavat olevansa AF/IF loittoja (kuten omanikin), ilmeisesti ilmoittavat vain toimivansa em. mounteilla. Mutta tiedä sitten kuinka väärässä olen...

Ah, tuo on tosi, pääsi sammakko suusta.

16. Minulla on Kenkon sarja ja siinä on nuo mekaaniset af-välitykset, mutta niitä ei saa pois pyörimästä ja vastusta tekemästä, vaikka ottaakin AF:n pois päältä kamerasta. Se vaatii objektiivin jossa on oma AF-M kytkin.

17. Larsson

Larsson Member

339
    0
    16
    Mulla on loittorenkaista sellainen käsitys, että ne on ihan helkkarin hyviä vehkeitä. Tämä perustuu siihen, että niitä ei ikinä ole myynnissä käytettynä, paitsi joskus ehkä 50v vanhoihin standardeihin perikunnan toimesta.

Todistakaa joku tämä vääräksi myymällä mulle käytetty canoniin sopiva loittosatsi. Edullisesti.

18. Loittoja ei ole myynnissä siksi, ettei kukaan vaihda parempaan loittoon. Ne kun ovat kaikki samanlaisia, tyhjä putki on tyhjä putki.

19. Larsson

Larsson Member

339
    0
    16
    Jep, niinhän se taitaa olla. Luulisi kuitenkin että joku ostaa joskus tosi kuuman makrolinssin ja realisoi samalla nuo loitot eteenpäin, mutta näin ei taida olla asian laita...