Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kuva kehyksistä

Keskustelu osiossa 'Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)' , aloittajana kuhaw, 31 Tammikuu 2014.

1. kuhaw

kuhaw

152
    0
    0
    Ajatuksena olisi tehdä nurkkiin jääneistä tammi hukkapaloista kehyksiä.Kun ei kaupoista saa mieleisen mallisia/kokoisia kehyksiä.Mutta mistä lasit/paspikset ja tausta pahvit?

Osaisitteko suositella jotain hyväksi todettua liikettä joka leikkaisi paaspikset mittoihin/kuva aukot?
    Mitähän semmonen noin suunnilleen kustantaa?

Kehyksiä ajattelin tehdä parikymmentä erikokoista.lamello jiiriliitokset ja profiilit jyrsimällä.

Oletteko tehnyt kehyksiä itse?millaisia?
    Leikkasitteko paspikset kenties itse?

T:Kuhaw

2. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113
    Vs: Kuva kehyksistä

Varmaan olis hyvä tietää missä......

Itse teen kehyksiä valmiista kehyslistasta paineilmakäyttöisellä kasauskoneella, katkaisun hoitelan listaleikkurilla.

Taululasia saa ostettua lasiliikkeestä.

Paspikset leikkaan myös itse paspisleikkurilla. Paspikset, muut pahvit ja kehyslistat ostan tukkuliikkeestä.

3. kuhaw

kuhaw

152
    0
    0

Paspisleikkurit tuntuvat olevan hintavia.

4. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113

On.

Jotkut leikkaavat mattopuukolla, tai teettävät kehystämössä.

5. kuhaw

kuhaw

152
    0
    0

Paspisleikkurit tuntuvat olevan turhan tyyriitä vain omaan käyttöön ostettavaksi.Lasia saa tietysti lasiliikeistä mutta lasilaatuja tuntuu olevan myös useita joita käytetään kehystyksessä.

Vaikka 50 x 50 paspis 20x20 kuvaaukolla.Minkähän hintainen kpl hinta on?Jos paspisten leikkaaminen on kallista liikkeissä(Olen köyhä opiskelija) niin leikkaaminen onnistuu varmasti itseltänikin.Tosin hitaammin ja vaivalloisemmin jollakin "DIY" mentelmällä:)

Helsinki/Uusimaa/Häme alueelta.

Vahingossa lähti kesken ensilauseen jo viesti.

6. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Aikoinani opettelin paspan leikkauksen mattopuukolla ja teräsviivoittimella. Viivoitin alustaan maalarinteipillä. Alkuun siinä tulee makkelia ja pari sormenpäätä saattaa lyhentyä. Kun oppii, saa hyvää jälkeä.

Vanhemmiten on laiskistunut ja nykyisin kehystäjäni leikkaa tietokoneohjatulla leikkurilla, ja saan valmiin paketin. Paspapahvit löytyvät lähikehystäjältä valmiiksi leikattuna tai taidetarvikeliikkeistä leikkaamattomina. Lasia saa valmiiksi leikattuna lasiliikkeistä. Kannattaa ensin katsoa lasin väri, saattaa olla melko vihreää. Kehystämöistä saa myös valmiiksi leikattuja laseja hieman kovempaan hintaa, mutta niissä ei yleensä ole värivirheitä.  Halvin tapa on ostaa levy lasiliikkeestä ja lasileikkuri rautakaupasta ja leikata itse. Maalarinteippiä älä käytä missään nimessä kuvan kiinnitykseen äläkä mihinkään, mikä on kehyksessä. Taidetarviliikkeet myyvät turvallisia hapottomia materiaaleja. 3M:n Magic Tape (mattapintainen), jota myydään marketeissa ja kirjakaupoissa (vihreä paketti) on turvallinen myös kuville.

Kapa

7. kuhaw

kuhaw

152
    0
    0

Eli kannattaa leikkaa vaan paspikset itse.Tukeva palikka johon 45 asteen kulma,terä siihen kiinni ja jonkunlainen vaste mitä pitkin palikka kulkee suoraan.Näin se varmaan toimisi..suttahan alkuun tulee se on selvä.Mikähän lasin paksuus olisi hyvä?tai yleisesti käytetty?

Taustalevy mietityttää myös kun puulevyt eivät ole varmaankaa ole "happovapaita" koska niissä on paljon liimaa esim vaneri,mdf,lastulevy..mikähän toimisi taustalevynä?

Ajatus kehyksien tekemiseen syntyi Sinebrychoffin museon näyttelyssä puut ovat runoja.Siellä oli yksinkertaisiin tammikehyksiin valkoisin paspiksien kera kehystettyjä mustavalkosia valokuvia.mm Eskolan ja Sammallahden kuvia ja ne toimivat erittäin hyvin niissä yksinkertaisissa ja kauniista puusta tehdyissä kehyksissä.

8. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113

Taululasi mulla on 2 millistä.

Taustapahviksi happovaapata pH neutraalia taustapahvia, jos mahdollista.

9. Kasimir

9 684
    547
    113

Taustamateriaali mieluiten hapotonta, mutta jos käytät jotain muuta materiaalia, niin sitten väliin hapoton suojaava kartonki. Taiteilijatarvikeliikkeistä löytyy käsin leikkaukseen tarrkoitettu 45 asteen kulmassa oleva Dexter-leikkuri (Tempera ainakin myi aikoinaan), jolloin ei tarvitse mitään kulmaohjaimia. Ongelma tuolla on se, että aukko leikataan taustapuolelta, jolloin kulmat menevät helposti överiksi. Näitä näkeee paljon, kun katso paspan kulmia.
    Itse en tuota oppinut käyttämään (tai en viitsinyt opetella). Harjoittamalla itseä hukkapahveilla tuon kulman oppii pelkällä mattoveitsellä ja sen 45 asteen viiston. Silmät ja käsi.

Kapa

P.s.
    Pidin vuosia sitten kurssia vanhoista valokuvedostusmenetelmistä ja saimme koululle paikallisilta kehystämöiltä jätematskua paspiksiin. Ei muuta kuin veitset käteen ja viimeistelemään kuvia. Oli ne aukot huvittavan näköisiä.
    Kuin humalainen olisi kusten juossut.

10. kuhaw

kuhaw

152
    0
    0

Kannattanee varmaa aloittaa tuosta paspis/taustapahvin ja lasin tilaamisella jotta tietää minkä syvyisen uran jyrsii itse kehyksiin.Sitten itse leikkaa lasit,taustapahvit ja paspikset..:)

11. Kasimir

9 684
    547
    113

Jyrsi riittävän syvä. Ensin tulee lasi, sitten paspa, sitten kuva ja sitten taustapahvi. Taustapahvin lisäksi voi laittaa vielä levyn jos haluaa. Mahdollisimman neutraalia. Urahan voi olla kuinka syvä tahansa, eihän kuva tule uran reunaan asti. Sinne täytyy jättää tilaa naulalle, jos käyttää lankaa (ei mene vinoon). Se alin sitten kiinnitetään nauloilla tai tarkoituksiin sopivilla "salmiakeilla", jos on laite, millä ne ammutaan. Viimeistely hapottomalla liimapaperilla, jottei sisään pääse kulkeutumaan pölyä. Näin, jos on aikomus saada myytyä. Pelkkään lyhytaikaiseen näyttelykäyttöön sitten kevyemmän mukaan. Muista kuitenkin, että nykyostajat ovat noista asioista tarkkoja. Siis sellaiset, jotka ymmärtävät asioista jotain.

Kapa

12. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Itselläni on Loganin 45 asteen leikkuri ja suora leikkuri ja siihen viivain johon leikkurit laitetaan. Ostin joskus Helsingin Vanhsassa satamassa olleesta tapahtumasta, jotkut messut oli meneillään. Näiltä messuilta saattaa saada vikan päivän iltana halvallakin näitä tuotteita, kun eivät välttämättä viitsi/jaksa roudata niitä takas tai esittelykäytössä olleita malleja, on yleensä halvempi hinta.

13. markku55

markku55 Active Member

14. kuhaw

kuhaw

152
    0
    0

Huomasin myynti ilmoituksen kyllä:)