Tulipahan katsastettua. Muutamia hajahuomioita: - Pentax 645Z etsin ja muutenkin käteensopivuus on edelleen huippuluokkaa. - Pentax K-1 istui hyvn käteen olkoonkin, että kahvaosasta puuttui etureuna, eli jäänyt mystisesti jonnekin. Etsin ei ihan niin hyvä kun olin toivonut. Kääntyvä näyttä outo mutta oivallinen. Muita ominaisuuksia mitä ilmeisemmin riittävästi. - Nikon D500 iso ylläri: Aivan loistava etsin ollakseen kroppi ja uusien nopeiden optiikkojen kanssa todella hätinen tarkentamaan. Erittäin hyvän tuntuinen laite. - Nikon D5 kuulemma painavampi kuin edeltäjänsä mutta minusta se tuntui kevyemmältä... Näin sitä mennään halpaan. Uusi, pikkuinen 300-millinen aivan mainio niin D5sen kuin D500senkin nokalla. - Olympus PEN F digi ei niin hieno kuin miltä ensituntuma antoi odottaa. Varmaankin hyvä laatu, ei siinä mitään. - Sony RX100III liian pikkuinen pokkariksi. - Käytettyjä nostalgiatarvikkeita aika paljon tiskeillä ja hylyissä. Kiinnostuneita näytty riittävän. Leitzin Focomat 1C sopivalla hinnalla. - Nikonin DL-kompaktit eivät ehtineet mukaan. Sääli. Kiinnostusta olisi ollut. Paljon hienoja kuvia näytillä. Tosin Fotofinlandian voittajasta en ollut samaa mieltä lainkaan. Makuasioita.
Vs: Kuva & kamera -messut Paria kameraa tuli käpäiltyä, toinen oli Oly OM-D E-M1 jotta muistan miltä se tuntui kädessä ja toinen oli joku Sonyn A7. Etsin oli A7 omituisen epäselvä eikä säätökiekot natsanneet kohdilleen. Ihan turhaa muita kameroita olis ollut näprätäkkään, kun ei ole tarvetta. Oli aika köyhät pippalot. Jäin kaipaamaan Canonin suurkuvatulostimia ja Epsoniltakaan ei ollut justiinsa kiinnostavaa mallia. Toivotaan että oma E 4900 Pro pysyy tuotantokunnossa vielä pitkään, vähän on ollut ryppyjä matkalla.
Vs: Kuva & kamera -messut Tarkoittanet IV, mutta kukapa Sonyn mallimuutosten perässä pysyisi ;-) Saattavat olla tylsähköt messut (??), mutta kameramarkkinoilla eletään kiinnostavaa aikaa. Tai sen aattoa. Ennustukseni on, että tästä kaksi vuotta eteenpäin, ja moni asia on muuttunut - mikä ei kuitenkaan tarkoita peilikameran katoamista.
Vs: Kuva & kamera -messut Ei oikein jaksanut kiinnostaa englanninkieliset esittelijät. Pitäkööt tunkkinsa jos kotimaista asiantuntijaa ei messuille löydy.
Vs: Kuva & kamera -messut Minusta messut oli sopivan kokoiset tällaiselle eläkeläiselle. Jouduin kävelemään parkkitalosta koko messuhallin kiertäen eteläiselle ovelle saadakseni vapaalipun. Meinas voimat loppua kesken Kävelin Kuva&Kamera messujen hallin ristiin rastiin ja ainoa mikä erityisesti kiinnosti oli vanhat kamerat. Lopulta kävin pullakahvilla saman hallin terassitasanteella ja kuuntelin kahvia juodessa esitystä LR:n käytöstä negatiivien digitoinnissa. HS:n ständillä oli myös hyvin leveäpehvainen, muodokasreisinen ja kapeauumainen esittelijänainen suoraan näkökentässä istumasuunnassani. En meinannut saada silmiäni irti ja kahvikuppia osumaan nenän alle. Lämmittää vieläkin) Raportoin seuraavan puhelun yhteydessä puoliskolle näkemästäni ja vaikutuksista) Häntä nauratti.
Vs: Kuva & kamera -messut Canon ja Panasonic loistivat poissaolollaan. Hiukan persaukinen tunne tuli Olympuksen osastolla uusia objektiiveja nostellessa. Uuden monopodin ostin. Ettei ihan tyhjin käsin tarvinnut kotiin käppäillä. Fotofindlandia kuvia myös ihmettelin.
Vs: Kuva & kamera -messut No niin, nyt messut on nähty. En tosin katsellut kameroita, mutta tutut tuli morjensteltua
Vs: Kuva & kamera -messut Ilmeisesti sen melkein ilmaisen Slikin? Mulla on sama ollut vaelluskeppinä tunturissa. Tosin kuulalla lisättynä.
Vs: Kuva & kamera -messut Tästä taas itse olen täysin eri mieltä, parempi saada asiantuntija muualta kuin "asiantuntija" Suomesta. Tai mikä pahinta, myyjä Suomesta.. yleensä keskustelu sujuu rennommin noiden esittelijöiden kanssa englanniksi. Esimerkiksi itse puhuin lähinnä englantia noilla messuilla, Sony/Pentax/Lowepro henkilöiden kanssa. Avoimia, höpöttivät ja kertoivat, eivätkä jännittäneet, halusivat ymmärtää asiakkaankin näkökulman ja tarpeet. Nikonilla? Suomenkielinen joku vanha fabu joka ei osannut myydä eikä ylläpitää keskustelua ja kamerat oisivat myyneet paremmin ilman häntä. Ymmärrän toki jos englanti ei väänny tai sitä ei käytä, mutta tämä kansa ei vaan osaa myydä tai tehdä asiakkaiden olosta miellyttävää. Itse messut olivat muuten todella hiljaiset ja pienet mielestäni, lauantainakaan ei ollut jonoa missään.
Vs: Kuva & kamera -messut No sehän se on kun ei kunnolla taivu, vaikka photarit sun muut onkin hankittu englanninkielisenä. Puhe vaan ei suju kun ei oo kielipäätä. No, mulla on jo kaikkea, en tarvikkaan enää mitään.
Vs: Kuva & kamera -messut Käpistelin sitä aikani Fujin kojun jälkeen (Mielessäni messuille mennessä X100T, X70 ja Pen F), mutta mun mielestä se oli yhtä kamala kuin eka OM-D. Jotkut/monet tykkää, mutta minusta sen liittymä tuntui tahmaiselta ja siltä että ne pienet napit saattavat irrota minä hetkenä hyvänsä (kuten mulle kävi OM-D:n kanssa). Valikotkin oli samanlaista viidakkoa kuin OM-D:ssä. X70 meinasin ostella pois kun se tuntui juuri sopivan pieneltä, että kulkisi mukana. Polttoväli voi käydä rajoitteeksi, mutta kompromissejahan nämä aina. Nyt vielä hetken kauppoja hidastaa tämä juuri huomaamani Rajalan tarjous: http://www.rajalacamera.fi/nikon-coolpix-a-black.html - kuitenkin pari sataa halvempi kuin X70. Sama polttoväli ja ilmeisen pidetty kompakti. Messujen läpijuoksuraporttiin vielä se, että eniten taisin viettää aikaa SVHY:n kojulla niitä näitä kysellen. Siellähän oli LateJ:n tintypejäkin muutamia esillä. Ja näyttelyt kiersin, ne mustavalkoiset asetelmat oli hyviä.
Vs: Kuva & kamera -messut Jotenkin oli vähän köyhät messut, ainakin mun mielestä, kuvia oli joo, mutta kun omistan jo yhden digin, se riittää mulle. C/Y adapterin olisin ostanut Fujiin, muttei sitäkään löytynyt. Jotain jalustoja kattelin myös, mutta totesin ne joko liian kalliiksi tai vastaavasti liian rimpuloiksi, niin se oli sitten sinä. Kaveri jutskas Totti Turusen kanssa tovin, mutta kun asia meni huoriin kaverin toimesta, siirryttiin takavasemmalle Onneksi ei tarvinnut maksa mitään. Muu messuosasto oli vielä kiinni, niin kaiken kaikkiaan meni 2h kun lähti duunista, kiersi messun ja meni takas duuniin, olis vähemmälläkin ajalla päässyt, mutta kun kameratorin ständillä oli ruuhkaa, enkä päässyt heti kysymään adapterista, niin meni aikaa, osa ajasta meni tuohon turina tuokioon.