Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Talvimaisemia

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Siniirr, 11 Marraskuu 2012.

1. Siniirr

Siniirr Member

35
    0
    6

2. Vs: Talvimaisemia

Kivat kylmät sävyt.

3. Vs: Talvimaisemia

Mitä näissä näit, miksi kuvasit, miksi halusit nämä esittää/kertomus?
    En pääse jujuun mukaan..
    Kuvat tuntuvat pakko laukaukselta, en muuta keksinyt joten esille.

4. telf

telf

324
    0
    0
    Vs: Talvimaisemia

DRFG laitto aika pahan nuorelle naisen alulle (tosin totta joka sana). mutta tosiaan, itse näin kuvissa nämä kivat kylmät sävyt.

Minulta +1 :)

5. Vs: Talvimaisemia

Nämähän ovat maisemakuvia. tolpat, linjat, puut, lumi. Ei nämä kuulu mun mielestä ihan niihin tylsimpiin maisemakuviin. Viimeisessä erittäin hyvä sommittelu, mitä katselee mielenkiinnolla, tolppa tekee sen ja miten se on sijoitettu kuvaan. Ainoa miinus pehmeydestä.

6. Siniirr

Siniirr Member

35
    0
    6

En ymmärrä miksi kaikissa kuvissa pitäisi olla joku kertomus? Eikö koskaan voi kuvata muuten vaan? Ihmetyttää vaan tälläinen säännöstely, että aina pitäisi olla jonkinlainen viesti jokaisessa mahdollisessa kuvassa mitä ottaa, muttakun kaikissa ei vain satu olemaan, kritiikkiä tulee. Itse ainakin tykkään vain katsella kuvia ajattelematta niiden sanomaa, sillä ei kaikissa kuvissa ole sellaista, jotkut kuvat ovat hienoja ilman minkään näköistä kertomusta. Ja itse ainakin yritin juuri tuolla kuvien kylmyyden sävyllä tuoda sitä tunnelmaa niihin, joka ainakin minuun tepsii, sillä mulle on tuttua kuvata kylmässä ja tuntea itsekkin noiden kuvien kylmyys, ja kun jälkeenpäin noita kuvia katsoo/muokkaa niin tulee jotenkin sellainen kylmä olo, sitä yritän tässä korostaa. :)

Ja itseasiassa mietinkin, että pitäisikö kuvista tehdä enemmän tummempia jne. mutta itse päädyin tähän ratkaisuun, kauneus katsojan silmissä.

7. telf

telf

324
    0
    0

Tuota, se tässä valokuvauksessa nykyään on PER***TÄ, että laitteet ovat halpuneet, ja näppäilijoitä riittää, kyllä jyvät erotetaan akanoista. minun mielestä kuvassa pitää olla idea mitä ei tarvitse kenellekkään selittää. näissä kuvissa on noi sävyt. Omaa kuvaa ei tarvitse selittää kenellekään, miksi miten milloin koska kuin jne.

8. Vs: Talvimaisemia

Jos haluat kehittää itseäsi valokuvaajana, niin lukisin ja sisäistäisin aika tarkalleen sanomani asiat.
    Kuvan tärkein asia on aiheuttaa tunteita ja kertoa asioita sanattomasti.
    Toki automaatilla ja suinpäin räpsimiselläkin saattaa jokin kuva onnistua.
    Hyvä suunnittelu on yleensä puolikuvaa... Pätee myös hektiseen katukuvaukseen esim. paikka valitaan+valon suunta ja sitten eikun kyttäämään..
    Kuvastasi ei tule kylmä olotila, päin vastoin automatiikan liiallinen sinisyys, vaikea sanoa onko nuoska keli vai pakkanen..
    Kysymys: Kuunteletko ihmisiä välittämättä mitä he puhuvat?

9. telf

telf

324
    0
    0

+1 ja toinen +1 ensimmäiselle lauseelle. nyt TElf hiljenee :)

äääh, tietenki ei saa oottaa kommeista itteensä... ja ottaa KAIKKI kommentit huomioon, ei pelkästään yhtä.

10. Vs: Talvimaisemia

Jokainen katsoja näkee kuvat eri tavalla, joten jokaiselle kelpaavaa ei voi kuvata kai ikinä? Siinä mielessä näissä kuvissa on itua, että tätähän suomalainen arkinen talvimaisema on. Sinertävän sävyisiä ja levollisen sävyisiä... ihan selittelemättä. Monesti olen nyt, vasta oltuani synnyinseudultani 30 vuotta poissa, havainnut sen arkisen Itä-suomalaisen maiseman kauneuden. Sitä vain ei ole jostain syystä älynnyt nuorempana kuvata.

11. Siniirr

Siniirr Member

35
    0
    6

Sinuna ottaisin huomioon, että en pyytänyt kritiikkiä ja opettelisin lukemaan alueen säännöt kiitos. :) En siis pyytänyt parannus ehdotuksia. Ja minä kuvaan itse mitä itse haluan, jos sinua niin kovasti se haittaa, mene muualle katsomaan kuvia äläkä missään nimessä katsokkaan mun kuvia, kun epätäydellisyys niin sinuun silmään kirpaisee. Ja en tiedä, mutta mun mielestä valokuvauksessa ei ole rajoja, eikä noita asioita ole kukaan muu päättänyt muutakuin sinä oman pääsi sisällä. Mää en ainakaan kestäisi, jos joka kuvasta pitäisi pähkäillä yökaudet, että mitä kuvalla tarkoitetaan ja olisi typerää alkaa selittään joka kuvan ideaa, menee koko into kuvaamiseen, kun on täydellistä pakkopullaa ottaa sellaisia kuvia, joissa olisi aina jokin idea ja kiehtova asia, joskus kuvat ovat vain kauniita joissa silmä lepää, niiden ei aina tarvi herättää kiinnostusta.

Ja välillä tuntuu, että tällä foorumilla kehittäminen on sitä, että jokaisen kuvan täytyy olla täydellinen ja jokaisessa kuvassa pitää aina tapahtua jotakin ja olla jotakin jännää joka kaikkia kiinnostaa ja yleensä kuvan pitää olla mustavalkoinen, koska niistähän te olette huomattavasti enemmän kiinnostuneet, mitä nyt näen lähes jokaisella mustavalkoisia kuvia, jos on tästä poikkeavaa toimintaa, kritiikkiä tulee suuresti. Niin ja toisekseen suurimman osan kuvat on yli tummia tai muuten vaan sumeita ja sellaisia joista ei saa edes selvää mitä kuva esittää, tämäkö on sitten jotenkin kiinnostavaa? Ei minusta ainakaan.

12. Vs: Talvimaisemia

Ei ollut tarkoitus morkata vain opastaa hieman.
    Eipäs nyt herneitä vedetä nenään..
    Lueppa tekstisi uudelleen esim. kahden vuoden päästä, saattaa olla mielimuuttunut, nyt nuorukaisen uhoa riittää.

13. Siniirr

Siniirr Member

35
    0
    6

Vaikka olenkin nuori, sitä ei tarvitse yleistää, että te aikuiset olisitte aina niin hyväksyväisiä ja ottaisitte joka kommentin vastaan sanomatta mitään siihen takaisin. Uskonpa, että edelleen muutaman vuoden päästä kuvaan juuri mitä itse haluan ja edelleen kuvaan luontoa, en ehkä samalla tavalla, mutta kuvaan sitä kuitenkin sellaisena kuin se on enkä yritä väkisin etsiä jotakin mullistavia asioita, joka kiehtoo katsojia, toki sellaisiakin kuvia otan joskus, mutta yleensä en pidä kuvista itse ja jätän ne julkaisematta.

14. telf

telf

324
    0
    0

mielummin kannattaa katsoa kuviaan kommentin kautta, ja miettiä uutta ilmettä millä pystyisi parantamaan omaa työskentelyään. Painotan sanaa OMAA, eihän me tätä tehdä ku omaksi ilokseen (pois lukien ne jotka joutuvat tätä rahan eteen tekeen :) )

15. Siniirr

Siniirr Member

35
    0
    6

Oon toki yrittänyt katsoa niitä teidän kommenttien kautta, mutta yli puolista puuttuu perustelut jne. En saa noista kommenteista oikeasti mitään irti, kun ei ne mua ole pahemmin tähänkään mennessä auttaneet. Ja nyt en edes pyytänyt parannusehdotuksia ja toki niitä silloin sitten satelee, kun en niitä halua. Ja en tuosta opastamisen ja morkkaamisen erossa huomaa ainakaan edellisissä kommenteissa mitään eroa, samaa asiaa ne tuossa tilanteessa oli. Ja pitää olla aika sokea, jos ei erota pakkasta nuoskakelistä, sillä miten nuo puut sitten olisi noin jäässä, jos oltaisiin plussan puolella? Luultavasti tuo ohut jääkerros mikä puissa tuolloin sattui olemaan, olisi sulannut jo pois ja muutenkaan et tainnut katsoa kuvia tarpeeksi tarkkaan, sillä maassa on aika vähän lunta, koska tuosta pellosta näkyy vielä heiniä ja muita kasveja.

Ja en itse asu missään suurkaupungissa, jossa tapahtuisi 24/7 jotakin jännää mistä voisin saada lehti jutun lailla kiinnostavia kuvia.

16. Vs: Talvimaisemia

Pakko jatkaa..
    Jos et halua kehittyä/halua parannusehdotuksia, niin ei kannata kuviansakkaan täällä julkaista.
    Vaarana on se että joku kommentoi ja ehdottaa jotain halusit tahi et.
    Se on aika kamalaa jos vaikka vahingossa opit jotain mitä et halua..

17. Siniirr

Siniirr Member

35
    0
    6

Toisekseen, miten voin kehittyä, kun et perustele kommenttejasi? Laitat vaan "kuvat vaikuttaa siltä ja tältä tuota ja tätä pitäis muuttaa tämä ja tuo on huonosti", mutta miks ne on huonosti? Ei auta mua yhtään, kun laittaa kommenttia mutta ei perustele omaa kommenttia mikä tukisi sanomisiasi, en osaa muuttaa asioita, jos ei perustella miks pitäis niin tehdä. Ja nyt tarkoitan enimmäkseen "Kuvat tuntuvat pakko laukaukselta", noh miksi? Miksi MINÄ ottaisin pakolla näitä kuvia? Miks kuvaisin väkisin tälläsiä kuvia, jos en halua tollaista maisemaa kuvaan? Aika vaikeaa ottaa joistakin asioista opikseen, kun et perustele kommenttiasi, joskus kannattaisi miettiä, että oletko itse kenties väärässä, olisiko sinussa jotakin vikaa? Toki kiellät asian, koska pidät minua aloittelijana ja itseäsi muutamaakin tasoa korkeammalla. Samoin olisi myös hienoa, että osattaisiin kirjoittaa laajempia kommentteja, joissa olisi myös asioita jotka on kuvissa hyvin, eikä lytätä kuvaa ja heitetä sitä suoraan roskiin.

Ehdottakaa vaan vapaasti sitten, jos haluatte, mutta perustelut tukee kommentteja ja niitä minä haluan. Edellisessäkin postauksessani jouduin pyytää perusteluja/selityksiä joillekkin kommenteille.

Ja kuten jostakin luin, kuvien tarkoitus on herättää keskustelua, ja itse tätä keskustelua pidän yllä vastailemalla kritiikkeihin kuin myös kehuihinkin, eikös se ole myös yksi osa tätä? Ja suurinosa asioista, mitä sanotaan on aika paljolti mielipiteitä, en halua loukata kenenkään mielipiteitä tässä, mutta toki minulla on oikeus olla vastamielipide asioihin ja täten herättää keskustelua. Saatan vaikuttaa siltä, että en kestä kritiikkiä vastailemalla kommentteihin, mikä joillekkin saattaa tuntua oudolta, saada vastakommentteja, mutta kyllä minä sitä kestän ja onhan se kiva kuulla mitä mieltä muut on, jos kommentti on vain hyvin perusteltu.

Olisi myös kivaa tietää, että miten voin suunnitella maisemakuvaa?...

18. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Alempi on minun mieleeni. Autiuden tunnelma on saatu onnistuneesti tallennettua kuvaan. Tykkään.

19. Vs: Talvimaisemia

Agreed. Nuo linjat tekevät kuvalle hyvää, ja kalpea sinisyys sopii mukavasti maisemaan. Ylemmästä en oikein löytänyt mitään kiintopistettä.

20. Vs: Talvimaisemia

Minä taas tykkäsin ylemmästä kuvasta. Sinistä kylmyyttä ja kuitenkin jossain on lupaus kodin lämmöstä. Nuo sähköjohdon perskeleet vaan pilaa tunnelmaa mutta ei se haittaa.