Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kuva, jossa on sisältöä

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Jukkis71, 5 Maaliskuu 2009.

1. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Vs: Kuva, jossa on sisältöä

Ensinnäkin, kiitos kaikille, jotka ovat tähän mennessä käyttäneet puheenvuoroja, erittäin hyviä pointteja kaikki.

Tuo on mielenkiintoinen ja pohdiskelun arvoinen pointti, sisältö ja merkityssisältö.
    Tähän siteeraan Juha Vartoa (1993):" Mitkä merkityksen sisältävät yksiköt kyseisen merkityksen on sisällettävä ollakseen juuri kyseinen merkitys?"
    Kuulostaa hassulta, mutta kun sitä pohtii, on siinä yllättävän paljon järkeä.

Lopullisesti kuvan sisällön ratkaisee kukin vastaanottaja.
    Minulle subjektiivisesti on tärkeää, että kun kuvaa katso ensimmäisen kerrran, se aiheuttaa 'wow' efektin. Tämän jälkeen tulee pohdittua enemmänkin sisältöä.
    Valitettavasti ohitan kuvat, jotka eivät aiheuta tätä efektiä. Tai oikeastaan en pidä sitä ollenkaan valitettavana.

Tämä sivusto on kamerasivusto.
    Minulle 'wow' efektin aiheuttavat kuvat, joissa on jokin piirre, joka tämän vaikutuksen saa aikaan. Se voi olla tekninen osaaminen, pelkistetty rajaus, yksityiskohta (pääkohde) pienenä jossain merkityksellisessä ympäristössä jne.
    Viime aikoina tällaisen efektin ovat aiheuttaneet nuo pmu-petri uutela sivut ja niillä olevat kuvat. Ne ovat tavallaan ennenkin tehtyjä, mutta koska ne ovat suomesta ja monet aiheet sivuavat omaa kokemusmaailmaa, niin se koskettaa.
    Kuvat ovat erinomaisia ja niihin on kiteytetty kustakin aiheesta olennaisin.

Tämä kronologisuus on mielenkiintoinen pointti.
    Itse ajattelin aina musiikkia ajassa tapahtuvana ilmiönä, mutta nykyisin olen muuttanut käsitystäni. En muista hienoa termiä, mutta pääidea on sellainen, että tiettyä asiaa seuraa loogisesti joku toinen. Tämä liittyy siihen, että ihminen pystyy sulauttamaan uuden kuulokuvan skeemarakenteisiinsa. Uusi asia sisältää uutta sen verran, että se on mielenkiintoinen ja vanhaa sen verran, että se jollakin tavalla tuntuu tutulta ja turvalliselta. Jos uusi asia on kaikella tavalla täysin vieras, ihmisen mieli helposti torjuu sen. Jos se on liian tuttu, on se tylsä.

Mielestäni tämä edellinen, eli se , että on jotain uutta mutta myös vanhaa turvallisen tunteen ja hallitsemisen tunteen kokemiseksi, on tärkeää myös valokuvalle. Suomeksi - tässä on uusi näkökulma, mutta ymmärrän sen, hienoa! Näin siksi, että ymmärrän kontekstin, missä kuva tapahtuu, mutta myös sen,että siihen on tuotu jotain uutta.

Tässä kohtaa kuvioon tulevat jpun ottamat valokuvauksen omat lainalaisuudet.
    Ja unohtakaa se sääntökirjan noudattaminen, josta minua joskus moititaan.
    Samoin kuin musiikissa joidenkin asioiden on hyvä seurata toisiaan (varioituna tietenkin erotuksena jo ennen tehdystä), niin valokuvauksessa on tiettyjä asioita, JOTKA OVAT KEINOJA ILMAISUN ESILLE TUOMISEKSI JA VAHVISTAMISEKSI!!!!
    Eivät itsetarkoituksellisia päämääriä, johon jokaisessa kuvassa tulee pyrkiä.

Otan esim. timppiksen tai pmu kuvat.
    Molemmilla on oma tyyli.
    Vaikka pmu- kuvat ovat vastoin perinteisiä sommmittelusääntöjä, arvosta nitä suuresti.
    Syy-
    jokainen kuva sisältää aiheen ilmaisun kannalta olennaisimman, tekninen osaaminen on virtuoosimaista, sitä ei tarvitse pohtia niitä kuvia katsellessa.
    T jukka

2. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Luulen että tässä nyt aluksi haettiin vain sitä että mikä on "hyvä" kuva eli sisällöllä tarkoitettiin sitä, että kuva "on hyvä" ja puhuttelee. Koska kuvan absoluuttista hyvyytä on vaikea mitata, niin tuo sisältö on yksi, mitä kritiikissä sitten käytetään... Vaikka ei se ehkä varsinaisesti tarkoita mitään konkreettista.

Helposti taiteessa tms. yleensäkin voidaan abstraktia ilmaisua perustella sillä, että jotkut katsojat itse keksivät teoksesta merkityksiä. Onko se sitten sisältöä, jos tekijä ei itsekään tiedä, mitä kellekin sanoo tai mitä tietty katsoja kokee teosta havainnoidessaan?

Tai jos kuvaan abstraktia aihetta, josta ei voi katsoja tietää, mitä on kuvattu...

3. Vs: Kuva, jossa on sisältöä

Tai onko se sitten sisältöä, jos tekijä itse keksii kuvalleen sisällön ja nauttii tietyn yhteisön sisällä sellaista arvostusta, että tuo sisältö määritellään kuvaan, vaikka sitä ei siinä muut näkisikään.

Eräs melkein tohtori on kuvannut jotain:
    http://www.helsinkischool.fi/helsinkischool/artist.php?id=9042&type=portfolio

Ja kyllä sille on saatu aikaiseksi sisältöä vaikka kuinka.
    http://www.helsinkischool.fi/helsinkischool/artist.php?id=9042&type=statement

Enkä ota nyt mitenkään kantaa noihin itse teoksiin, ainoastaan niiden sisällön hakemiseen.

4. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Jo vanha kansa tiesi, että kannattaa kysyä sitä, mihin haluaa vastauksen.

Jos pointtina olikin "wow-efekti", se on ihan eri asia kuin "sisältö". Tietenkin, pitäisi määrittää mitä se wow-efekti tarkoittaa. Negaatiot auttavat alkuun: olisi kovin outoa ajatella, että maailman hienoin keskitysleirikuva tuottaisi efektin, jonka sanastaisi "WOW". Yleensä sen voisi ajatella tarkoittavan nopeaa energisoivaa oivallusta. Sillä ei ole välttämättä mitään tekemistä sisällön kanssa.

Kyse on suomeksi "iskevyydestä": nopeaan omaksumiseen tähtäävä kuva, jossa on selkeä idea, joka iskee katsojan päässä oleviin keskeisiin merkitysrakennelmiin sekä samaan aikaan katsojan silmään sopiva esteettinen ilmaisu. Kyseessä voi myös olla pelkän estetiikan varassa toimiva kuva, jonka pintatason ei tarkemmin ajatellen mitenkään viittaudukaan mihinkään oletettuihin asioihin.

WOW on aina nopeaan nauttimiseen viittaava asia ja vain yksi hyvien kuvien tavoitteiden osa-alue. Hyvin monet kuvat eivät pyri siihen missään tapauksessa.