Välillä tälläkin palstalla on keskusteltu kuitupaperivedosten kupruilusta ja suoristamisen vaikeudesta. Yksi helppo ratkaisu ongelmaan on ilmakuivauksen jälkeen tapahtuva suoristaminen kuumaprässillä. Ongelma on vain prässin löytämisessä (ja ehkä sen hinnassa). Niille, joita asia oikeesti kiinnostaa, tiedoksi, että uusimmassa Kamera-lehdessä näytti olevan sellainen myynnissä. Prässi on erittäin käyttökelpoinen myös vedosten liimaamiseen pohjakartongille kuumaliimakalvoa käyttäen. Selvyyden vuoksi todettakoon, että en ole ko. laitteen myyjä, en tiedä myytävän prässin kuntoa enkä muutenkaan ole missään tekemisissä kyseisen laitteen tai sen myyjän kanssa enkä ota kantaa sen hintaan. Halusin vain kertoa näkemästäni ilmoituksesta, koska täälläkin on joskus kyselty, että mistä niitä prässejä saa.
Vs: Kuumaprässi kuitupaperivedosten oikaisuun ja pohjustukseen Mietinkin, että mikä se Olli se sun prässis oli. Itse en enää tarvitse sitä, mulla on todella hyvä kuivuri joka tekee sileetä jälkeä ja sen jälkeen kun kuvan laittaa jonkin painon alle, niin hyvä tulee. Tietysti jos olis ylimääräistä nappulaa, niin olishan tuo ihan kiva, huomasin itsekkin tuon ilmon.
Vs: Kuumaprässi kuitupaperivedosten oikaisuun ja pohjustukseen Mukava se on olemassa, omistan semmosen.
Vs: Kuumaprässi kuitupaperivedosten oikaisuun ja pohjustukseen Olisikohan ollut 700 euroa, en ole ihan varma enkä nyt pysty tarkistamaan. Löytyy lehden "Foto myy"-palstalta.
Vs: Kuumaprässi kuitupaperivedosten oikaisuun ja pohjustukseen Koululla on kans tommonen. Pitää olla sitten jotain todella pinnaltaan tasaista paperia sen vedoksen molemmin puolin. Mulla oli kerran pahvit ja se vedoshan tuli täyteen paakkuja.. Tuo laite on kyllä todella hyvä kuumaliimakalvon avulla liimaamiseen pohjalle. Jos ton epätasaisten pahvien aiheuttaman ongelman ratkaisee niin sitten on varmaan käypä laite. Varmaan ratkee jo sillä että laittaa pahvin ja vedoksen väliin vielä tasaisen valokuvapaperin. eli pahvi,valokuvapaperi,vedos (keskellä),valokuvapaperi ja pahvi.
Vs: Kuumaprässi kuitupaperivedosten oikaisuun ja pohjustukseen Tollasen prässin pystyis joku tosi DIY mies (tai miksei nainenkin) tekemään itse. Tosin tulipalon vaara voisi olla lähellä Laite vain kuumentaa paria kovaa "mattoa". Sitte lämpötilaa saa säätää.
Vs: Kuumaprässi kuitupaperivedosten oikaisuun ja pohjustukseen Jos kuitupaperikuvat halutaan tuolla prässillä suoristaa, niin minä suosittelen: - Kuva ei saa olla märkä. Varsinkin märkä emulsiopuoli ottaa itseensä pahvin kuituja/liimaantuu kiinni. - Ilmakuivaa vedos ensin. Kostuta taustapuolelta kevyesti ja annan hetken imeytyä. Ei saa olla märkä, vaan kostea. Laita prässiin pahvien väliin kostea puoli alaspäin. Ota hetken kuluttua pahvit ja kuva pois ja laita kuva kuivien pahvien väliin ja uudestaan lämpenemään. Nyt voit vaihtaa vedoksen toisin päin. - Laita kuva jäähtymään painon alle (paksu lasi tai metallilevy) - Käytä hapottomia kartonkeja. Esim. kehystämöistä saatava paspispahvi on tarkoitukseen hyvä. Voit availla välillä, jotta kosteus pääsee helpommin poistumaan. Tällöin ei välttämättä tarvitse vaihtaa kuivia pahveja. Älä käytä liimauksessa käytettäviä suojapapereita, sillä ne eivät ime kosteutta eivätkä hengitä. Käytä lämpöä kohtuudella, ei ole tarkoitus paistaa kuvia. kapa
Vs: Kuumaprässi kuitupaperivedosten oikaisuun ja pohjustukseen Quiquern käyttäisi varmaankin FDT-lyhennettä? ;-)