Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kuollut tai kuuma pikseli kennolla

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Jukkis71, 13 Kesäkuu 2010.

  1. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Ikäväkseni olen huomannut d700 kennolla ainakin kaksi pikseliä, jotka näkyvät kuvassa valkoisena pisteenä.
    Onko kyseessä kuollut vai kuuma pikseli?
    Onko ainoa korjausvaihtoehto kennonvaihto tai muuten merkkihuoltoon lähettäminen.
    Netistä löytyy noitatohtorikeinoja, onko niistä kenelläkään kokemusta?
    T Jukka
     
  2. Est

    Est Well-Known Member

    17 342
    1 857
    113
    Vs: Kuollut tai kuuma pikseli kennolla

    Käsittääkseni se on ns. "kuuma pikseli". Eikös "kuolleet pikselit" olleet mustia ?


    Noi ovat digikuvausmaailman arkipäivää. Itse en niistä juuri välitä.



    On niitä pilkkuja filmikuvissakin.
    - E
     
  3. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Kuollut tai kuuma pikseli kennolla

    Niin on ja pienempi haittahan tuo on kuin sitkeä pöly kennolla.
    T Jukka
     
  4. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Kuollut tai kuuma pikseli kennolla

    Huolto ei vaihda kennoa, mutta merkitsee pikselit kameran muistiin siten, että kamera itse tai asiaa ymmärtävä RAW-ohjelma pystyy siivoamaan ne pois. Nikon on tässä asiassa vähän vanhanaikainen, sillä joillakin muilla valmistajilla homman voi tehdä itse ilman huollon apua.

    Olen ymmärtänyt, että ne noitatohtoritemput eivät oikeasti toimi, mutta kuumien pikselien logiikkaan kuuluu se, että ne voivat joskus parantua, jos kuun asento on oikea.

    Olisi luultavasti helppoa tehdä Photoshopiin ihan hyvin toimiva pikselien korjausmakro eli action: uusi layeri, muutaman pikselin gaussian blur, täysmusta maski, pikselien kohtien maalaus näkyviksi, layerien yhdistäminen.
     
  5. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Kuollut tai kuuma pikseli kennolla

    MInäkin luin netistä, että esim. adoben konventterissa olisi tällainen automaatti, joka poistaa nuo kuumat pikselit tehdessään kuvien tuonnin. Tarkoittanee ACrää ja Lightroomia. ITse käytän capture nx2 ja siinä ei taida sitä olla.
    Kokeilin noita noitatohtoriohjelmia aikanaan vialliseen näyttöön eikä tullut kuin paha mieli ja aikaa meni hukkaan.
    TJUkka
     
  6. Vs: Kuollut tai kuuma pikseli kennolla

    Tämä sivu tuli haulla esiin:
    D700 Hot Pixels? Help!

    Onko luettu?
     
  7. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Kuollut tai kuuma pikseli kennolla

    Kyllä, tuo oli juuri se lähde, että esim. adoben konventteri etsii nuo pikselit ja täyttää ne.
    TJukka
     
  8. Vs: Kuollut tai kuuma pikseli kennolla

    Ja kokeilit tämän?
    "This worked for me on a D300 that had 3 hot pixels:
    I set the menu to give me immediate access to the sensor cleaning, than placed the camera in BULB mode, pushed down the shutter for at least 20 seconds, then as soon as I released the shutter immediately went into sensor cleaning mode twice in a row. Strangely enough this mapped out the dead pixels....they were flat gone and not seen again. It's worth a try. Thus far I haven't seen any dead pixels on my D700."
     
  9. hsm

    hsm Member

    833
    0
    16
    Vs: Kuollut tai kuuma pikseli kennolla

    Kokeilepa valottaa objektiivinsuojus päällä 10-20 sekuntia ja laske sitten kuumat pikselit.
     
  10. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Kuollut tai kuuma pikseli kennolla

    Kiitoksia neuvoista, pitää kokeilla, kun on aikaa!
    T Jukka
     
  11. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Kuollut tai kuuma pikseli kennolla

    Näinhän niitä ilmeisesti tulee huomattavasti lisää näkyviin kuin muutama.
    T Jukka
     
  12. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Kuollut tai kuuma pikseli kennolla

    Nonniin, valotin 30 sek, kyllähän noita valkoisia pisteitä tuli yli sata näkyviin.
    Tosin ne ovat pienempiä kuin ne 2, jotka näkyvät myös lyhyemmillä valotusajoilla.
    TJukka
     
  13. jimi-

    jimi-

    918
    0
    0
    Vs: Kuollut tai kuuma pikseli kennolla

    Viitisen vuotta vanhalla 350D:llä koitin tuon 30sekan ja tuli pari pistettä näkyviin. Yhtään ei kyllä näy normaaleissa kuvissa. Kuinkahan yleinen ilmiö tuo sitten on?
     
  14. Vs: Kuollut tai kuuma pikseli kennolla

    Kokeilin 30 sekunnin valotusta syksyllä 2008 ostetulla Nikon D60:llä, koska aiemmin olen huomannut kuvista yhden kirkkaan vaaleanpunaisen kohdan. Yllätys oli melkoinen, kun tarkastelin mustaa kuvaa 100% näkymässä. Kuva oli täynnä pareittain hehkuvia punaisia, sinisiä ja valkoisia pikseleitä. Varmasti mentiin toiselle, jollei kolmannelle sadalle. On kameralla toki otettu reilusti yli 20k kuvaa, mutta odotin aina, että suljin sanoo itsensä ensin irti.

    Pitäisi kait kokeilla myös syksyllä 2009 ostetulla Nikon D80:llä.
     
  15. Vs: Kuollut tai kuuma pikseli kennolla

    D700 20s kuvattu linssinsuojaa sisäpuolelta ISO200 eikä 1:1 tarkasteltuna muuta kuin mustaa näkösällä. Olisikohan tarkennus ollut pielessä vai mikä lie vikana ;)
     
  16. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Kuollut tai kuuma pikseli kennolla

    Kohinanvaimennus päällä?
     
  17. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Kuollut tai kuuma pikseli kennolla

    Minulla on pari punaista pikseliä Canonissa (5D).  Saanko itse ne merkittyä kameran muistiin, vai pitääkö mennä huoltoon, tai miten niistä voisi päästä?  PSE8 on käytössä, jos auttaa.

    Ihan kuvista ne olen bongannut.  En oikein tajunnut noita testejänne edellä.  Satoja valkoisia pisteitä, heh.  No, kai täytyy kokeilla, mutta eihän sellainen voi olla oikein tehty testi, vaan jokin luonnollinen selitys on oltava.
     
  18. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Kuollut tai kuuma pikseli kennolla

    Kokeilin 100, 500 ja 1600 herkkyyksillä 20 sek. valotuksella ilman valoa. Kohinanvaimennus päällä ei näy yhtäkään pistettä, mutta muuten sinisiä, punaisia ja valkoisia, sitä enemmän mitä enemmän on herkkyyttä.

    Niitä on erilaisia, vahvempia ja heikompia. Mahtaako sentään kuviin tulla valotuksissa kuin jotkut niistä.
     
  19. Vs: Kuollut tai kuuma pikseli kennolla

    Kyllä noita kuvauksissa ilmenee, kun vaan riittävästi ruuvaa herkkyyttä isommalle. Keikkakuvia ja muita pimeitä tapahtumia kun on kuvannut herkkyydellä 2000 ja yli, niin yksi tai useampia pisteitä on kaikissa kuvissa. Lightroom noista onneksi poistaa automaattisesti useimmat.
     
  20. Vs: Kuollut tai kuuma pikseli kennolla

    Kennon kohinalla ei kait ole tekemistä kuolleiden pikselien kanssa.