Vs: Kunta hulluus Jos Smpeellä olisi ollut munat, niin se olisi hallituksessa ja samat päätökset olisi pitänyt tehdä.
Vs: Kunta hulluus Voi hyvinkin olla, mutta mitä hyötyä tästä olisi? Olisiko asiat toisin jos tonttujoukko olisi hallituksessa? Pitäisi ola erityisavustajia kertomassa mikä on kunta yms. hommat seisois ja kaikelle ei;-)
Vs: Kunta hulluus Tuntuu siltä että kehyskunnat aiheuttavat vain kustannuksia ja keskuskunnat eivät sitä aiheuttaisi ...ihan kivaa syyllistämistä kun asiat vaihtelevat tapauskohtaisesti.
Vs: Kunta hulluus Jokainen luonnollisesti tarkastelee asiaa oman asuinkuntansa/alueensa mukaa ja mitä se tarkoittaisi juuri kyseisellä paikkakunnalla. Siksi on mielestäni erittäin vaikeaa tarjota yksiselitteistä mallia. Meillä on järjestelmällisesti ajettu kansalaisia etelään jo yli 40 vuotta, joten jäljet näkyvät nyt haja-asutusalueiden palvelutarjonnassa. Pienin tekijä ei suinkaan ole olut sekään, että valtakunnallisia palveluja kuten koulut ja posti on lopetettu järjestelmällisesti ja terveydenhoito kerätty suurempiin yksiköihin. Samalla on autuaasti unohdettu sekin, että valtaosa terveyskeskuskäynneistä ei edellytä keskussairaala-tasoisia palveluja. Usein on kysymys myös kuuntelevasta ihmisestä, työstä poissaoloon oikeuttavista todistuksista ym. Ihmettelen suuresti, että maassa jossa "elintaso" yli 50 vuotta sitten oli murto-osa nykyisestä, pystyttiin pitämään yllä esimerkiksi kyläkouluja. Ehkä selitys on siinä, että se koettiin tärkeäksi (mitä se ehdottomasti onkin). Tämän päivän prioriteetit ovat jossain muualla. Voidaanko tätä sitten kutsua kehitykseksi jää jokaisen itse harkittavaksi.
Vs: Kunta hulluus Ei kai tässä nyt ketään yksilöä syyllistetä? Kyllä mä ymmärrän sen tuskan mitä nyky aika maalaiselle on tuottanut. Pääsin itsekin 90-luvulla nauttimaan maalla asumisesta ja seillä pienessä kyläyhteisössä lasten kasvatamisesta. Kyseessä oli 300 ihmisen kylä, siellä oli kilsan sisään meiltä kahvia/kioski (vältämättömät päivitäis tavarat) lasten tarha, terveyskeskus, kyläkoulu alle 30 oppilasta. Porvooseen 20km ja merelle laituripaikka 800m. Terveyskeskukseen sai ajan parin tunnin sisään soitamisesta. Sain jopa maataloustukea muutaman vuonna, oli ratsastuskenttä ja pirusti tilaa ympärillä. No sitten olisi vanhimmasta lapsesta alkaen pitänyt lähettää lapsi yläasteelle Loviisaan busilla ja matkoihin olisi mennyt 2-4h päivä, riippuen miten muilla kylän lapsilla koulut loppuu. No muutettiin pois ja taas oli koulu kilsan päässä porvoossa. Ajat on muutunut noista ja ymmärrän hyvin että syrjäkylillä ei ole kivaa.
Vs: Kunta hulluus Ei meillä ole kyllä ketään ajettu etelään, kokoajan on anettu kaiken maailman kehitysalue tukia yms. jotta työtä olisi koko suomessa. Vapaassa maassa yritykset ja ihmiset liikkuvat kuitenkin kuten parhaaksi näkevät ja kun suorittava työ on ulkoistettu Aasiaan, niin yritykset ei tee mitään syrjäseutujen työvoimalla, jotta on yhden telkevää miten paljon tuetaan yrityksiä kun seillä ei ople ammatitaitoista työvoimaa.
Vs: Kunta hulluus Aika helpot ratkaisukeinot sinulla. Pidä toki kiinni niistä. Älä ainakaan ota selvää esimerkiksi palaneen talon purkukustannuksista ja purku-/palojätteen hävittämiseen liittyvistä määräyksistä ja kustannuksista. Joka tapauksessa, kuntasektorin todellista ongelmaa kuvaamaan voinee käyttää Kouvolaa: 2009 suuri kuntaliitos, oliko se nyt viisi ympäristökuntaa samaan nippuun Kouvolan kanssa. Näille liitoskuntien ja -kaupunkien johtajille luotiin ihan uudet johtajatasoiset virat Kouvostoliittoon. Nyt, viisi vuotta myöhemmin ollaan edelleen ns. nesteessä. 2013 hankitaan konsultti tekemään selvitys kustannusten vähentämisestä. Konsulttifirman mukaan pitäisi selkeyttää rakenteita, vähentää esimiestasoja ja esimiesten määrää sekä poistaa organisaation sisäisiä raja-aitoja. Väen vähennyksen tarpeeksi arvioitiin noin 600. YT-neuvottelujen jälkeen lähtöpassit sai suoraan 37 henkeä lähinnä sihteerinkaltaisissa tehtävissä. Lisäksi määräaikaisuuksia lopetetaan ja eläköitymisen varaan lasketaan kaikkiaan 320 henkilön vähennys vuoden loppuun mennessä. Tokkopa nämä määräaikaisuuksien lopettamiset auttavat "vähentämään esimiestasoja", vai mitäpä luulette? Mites muuten luulette kuntatason väen/palkkakustannusten vähentämisen onnistuvan, kun/jos kaupunginvaltuuston jäsenistä 40 - 50 % on töissä kunnalla tai kuntayhtymässä? Nehän varmasti äänestävät innolla "jaa", kun esitetään vaikka henkilöstön lomautusta. Pointti on siis se, että kuntaliitoksia on tehty maailman sivu. Kokemus vain on osoittanut, että kustannussäästöt ovat olleet minimaalisia tai jääneet toteutumatta kun taas palvelutason on havaittu heikentyneen. Ei siitä ilman erikoistoimia tule yhtä varakasta, kun kaksi persaukista lyö hynttyyt yhteen. Todelliset kustannussäästöt vaatisivat ikävää puuttumista rakenteisiin, mutta sitä munaa siihen ei sitten lopulta päättäjiltä löydy (ks. edellinen kappale). Aika monessa kodissa esimerkiksi "kouluverkkoselvitys" on kirosana, mutta aina tuo sana kuitenkin pulpahtaa pinnalle, kun pitää säästöjä löytyä. Ja julkisella puolella kun ollaan, säästö on säästö, kun sen on päätetty olevan säästö, eikä varsinaista toteutumisen seurantaa tarvita. Topi
Vs: Kunta hulluus Jos tuntisit Hangon tilannetta hieman paremmin, niin et olisi noin tilastouskovainen. Hanko voi hyvin suhteessa moniin muihin kuntiin vielä muutamia vuosia sitten, mutta sitten tehtiin investointeja ja ratkaisuja jotka perustuivat taustapeiliin katsomiseen, eikä osattu arvioida mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Ei myöskään osattu investoida asukkaisiin ja heidän tarpeisiinsa, ja niinpä Hanko on ollut poismuuttokunta jo pitemmän aikaa. Sen paremmin sinulle asioita perustelematta, voin itse hankolaisena olla sikäli tyytyväinen, että asiat tunnutaan nyt näkevän oikeassa valossa, vääristä päätöksistä ja asenteista on otettu oppia ja uudehko kaupunginjohtaja tuntuu olevan järkevä kaveri. Näköpiirissä on monia muutoksia jotka vahvistavat kunnan taloutta, mutta täytyy myöntää, että terveydenhuollon kulut on aivan käsittämättömän suuret, siihen oikealla satsaamisella saanemme suurinta menoerää pienennettyä ilman että asukkaiden terveydenhuollon taso laskee. Se, että väitetään palvelujen säilyvän lähellä on potaskaa, kuntauudistusten myötä palvelut keskittyy ja mitä kauempana keskittymästä asuu, sitä kalliimpaa on palvelujen käyttö puhuu sitten ministerit mitä tahansa (no taksiyrittäjät kokenevat vielä positiivisesti kuntauudistukset ja pakkoliitokset, kuskattavaa riittää).
Vs: Kunta hulluus Noin se menee aina ja joka kunnassa. Kouluavustajat, siivoojat, ruokapalvelun safkanjakajat.... vähävoimainen porukka, joita pikkunilkkikin uskaltaa potkia munille. Eihän isopalkkaisille uskalleta mitään sanoa. Sihteerit, 1800 euroa kuussa, irtisanotaan. Sitten ne työt tekee joku pomo 6500 euron kuukausipalkalla. Säästöä syntyy, joo. Oikein kunnolla syntyykin.
Vs: Kunta hulluus Minä olen niin yksinkertainen vaari, että jos uskottavat asiat on valittava faktojen ja mielikuvien välillä, niin valitsen faktat. Joka kerta.
Vs: Kunta hulluus Höpön löpön, jos järjestelmä on heikko ja kestää pitkään päästä eroon ylimääräisistä, niin ei ratkaisu ianakaan ole että ei tehdä mitään ja jätetään ongelma lapsillemme. Ihankun olisi kuitenkin halvempaa pitää viisi kunnantaloa ja kaikie entisellään kuin typerien demareiden ja vasureiden tekemien järjestelyiden kautta pakko työlistää joitakin kunnan työtekijöitä. Täällä Porvoossa maalasikunta yhdistyi 1997 Porvooseen, eikä ainakaan enään ole tuplamiehitystä, eikä kuule torilla että voi voi sitä aikaan kun oli vielä maalaiskunta.. Nyt jos tuo olis jäänyt tuolloin tekemättä, niin kauhea itku ja parku olisi täällä käynissä. Pikkusen pidempää perspektiiviä. Istuin muuten repovedellä syksyllä nuotiolla paikallisten (entisen valkealan) nuorten kanssa ja he olivat tyytyväisiä muutokseen.
Vs: Kunta hulluus Mikä sun pointtisi oli Että ei kannata yhdistää, kun säästöjä ei tule ensimäisen viiden vuoden sisään kuin muutama milli luvatun kymmenen millin siasta ja säästöt konkretoisoituu vasta kun siirtymä aika on ohi. Eli olisi pitänyt jatkaa samaan vanhaan malliin, eikä olisi syntynyt noita muutaman millin säästöjäkään? Onko matematiikan oppituneilla oltu tupakalla?
Vs: Kunta hulluus Residenttikin ottaa kantaa, miten käy, kun terävöitetään toimintaa ja leikataan kuluja palvelutaso säilyttämällä. Niinistöltä piikki julkisen sektorin pomoille: ”Seminaareissa riittää väkeä jatkossakin” Näin siinä usein käy, kuten eräässä kunnassa, missä olen asunut. Keskiporras jää, hyväveli-järjestelmä toimii, varsinaiset työntekijät (esim. tekninen toimi) vähennetään. Vähennettäisiin enemmän sieltä keskiportaasta ja johtoportaasta. Niillä on isommat palkatkin. Kyllä enemmän on hulluutta tuo kaiken pajunköyden syöttäminen. T Jukka
Vs: Kunta hulluus Ei vaan se, että kuntaliitoksissa ja kunnissa vaaditaan rohkeampia toimia nyt. Ei niin, että viisi vuotta pyöritellään peukaloita ja sitten todetaan, että ohos, valtion porkkanarahat loppuivat, mutta mitään ei olekaan tehty. Sitten tilataan konsulttifirma, joka antaa suositukset, joita ei sitten noudatetakaan, koska esimiehet. Tämä on kuitenkin karkeasti ottaen ollut se normikäytäntö, joten ei liene ihme, että pelkän kuntaliitoksen pelastavaan voimaan ei oikein enää uskota. Topi
Vs: Kunta hulluus Jos fakta kertoo vain nykyhetken, ei voi tehdä mitään johtopäätöksiä siitä miten nykyhetkeen on tultu ja vielä vähemmän miten siitä mennään eteenpäin. Selvää on, että kuoppaan joudutaan paljon helpommin ja nopeammin kuin millä sieltä noustaan taas tasolle mistä on lähdetty, mutta jos tuohon nousuun ei usko, niin se takaa sen, ettei sieltä koskaan nousta, eräänlaista faktaa tämäkin
Vs: Kunta hulluus Katsos ollaankin samaa mieltä kerrankin. Paitsi että....nyt smpeen ja kepun munattomuuden takia meillä on koko muu paletti vaatimassa omia etujaan ja yhtälöstä tulee kompromissi sisältäen kaiken näköistä typerää omien eturyhmien huomioon ottamisia. Tulihan haalitus kerran ulos oikein kartankin kanssa, syntyi sellainen itku että kuului kuuhun saakka? Politiikka on tätä, tärkeintä on nyt lopettaa kuntia, keinolla millä tahansa, jokainen lopettu kunta on suomen etu.
Vs: Kunta hulluus Niistä kunnan pikkupomoista... Osin toki tuntuu, että niitä on liikaa. MUTTA sitten on se kolikon toinen puoli: usein just ne ovat niitä, jotka tekevät ne välttämättömät hommat ja kantavat vastuun toiminnasta. Sijaistavat, kun alainen ilmoittautuu "sairaaksi", tekevät yleensäkin ne puuhat, jotka muilta jäävät. Sen sakin poistaminen vahvuudesta romahduttaisi koko toiminnan, ei se suoritustason työntekijä katso muuta kuin kelloa, ja kun se lyö, irrotetaan ote työkalusta. Juttelin yhden sellaisen kunnan pikkupomon kanssa tuossa joku aika sitten. YT:t olivat, väkeä vähennetään. MUTTA: työrajoitteisia tai muuten vajaakykyisiä ei saa irtisanoa. K.o. pomo taivasteli, että miten ihmeessä hänen puljunsa duunit vastaisuudessa hoidetaan, kun kymmenestä työntekijästä yhdeksän on jollain lailla rajoitteisia, ja se ainoa pystyvä työntekijä pitää sitten irtisanoa. Jaa vain sutta ja sekundaa, niin sanotusti. Näissä henkilöstövähennyksissä voi yleisemminkin käydä niin, että pätevin väki lähtee, ja vanhat jäärät jäävät eläkettä odottelemaan.