Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kunnon vedos 120 värinegasta

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana harmanvalo, 25 Heinäkuu 2008.

1. harmanvalo

harmanvalo Member

49
    1
    8
    Tietääkö joku labbista Suomessa joka viä tekee oikeita vedoksia 120 värinegasta? Ei siis mitään skannanpafilkkasjateensiitä oikeitavalokuviajapyydänsultarahaa mestaa vaan sellaista, jossa oikeasti olisi hyötyä kuvata värikuvansa Hasselilla negalle? Teen värikuvat kyllä pääsääntöisesti digillä, mutta nyt olisi pieni pakkorako saada kunnon vedos parista negasta.

2. Vs: Kunnon vedos 120 värinegasta

Pohjakallio Oy Helsingin Kruununhaassa.

T. Kerkko.

3. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Vs: Kunnon vedos 120 värinegasta

Tee itse, ei se niin vaikeaa ole kuin mitä sanotaan.
    T Jukka

4. Vs: Kunnon vedos 120 värinegasta

Kyllä se muuten on ;)  ..ja on tullu kokeiltua

5. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Ei se muuten ole.
    Olen tehnyt värifilmistä ja diasta.
    Pitää vain värikorttia esillä.
    T Jukka

6. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Eipä se vaikee ole, mutta hommaa siinä kyllä on vähäsen, joskaan ei nyt kamalasti mustavalkoista enempää. Mutta ehkäpä tässä pointtina on tehokkuus (ja tarvis materiaalitkin hommata jos ite alkais tekeen).

Color-Kolmio on myös näitä tehnyt, tosin nykytilasta en tiedä.

7. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Jaa, että tee ite? Parin vedoksen takia hommaa suurennuskoje, altaat tai rumpu ja litkut ja tila, missä tehdä.

Kyllä suosittelen nykypäivänä kunnon skannia ja Lambda-vedosta, jos haluaa perinteiselle väripaperille. Photarissa saat sävyt ja värit kohdalleen, harva labbis haluaa vierelleen neuvojaa, mistä kohtaa varjostetaan, mihin annetaan lisää valoa. Vai ovatko negasi niin täydellisiä, ettei tuommoisia tarvita?

kapa

8. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Kysyjän nimestä päätellen veikkaan että hänellä kyllä on pimiöön pääsy, jopa sellaiseen jossa on värinegatiiveja vedosteltu. Mutta jospa ei ite kerkee opetteleen tekemistä tai on muitakin kiireitä.

Vielä en ole nähnyt skannista tehtyä printtiä, joka vastaisi aitoa värivedosta, tosin kunnon keskikoon filmiskannereita on aika harvassa paikassa nykyään näissä peruslabbiksissa samoin kuin valokuvaajilla. Lisäksi skannaus on taitolaji, enkä ainakaan itse ole kovinkaan vakuuttunut että nykyään sitä osataan mitenkään yleisesti liikkeissäkään. Eräästäkin Tamperelaisesta firmasta oon ainakin nähnyt semmosia tekeleitä että on naurussa pitelemistä.

Joillekin se tekstuuri yms. voi olla merkityksetöntä, mutta jos haluaa oikeasti sen näköistä mitä ne filmivedoksetkin on, vaatii se kyllä kunnon skannerin onnistuu, eikä ehkä sittenkään tule aivan samannäköistä kuin pimiössä.

..Ja kyllä niistä värinegoista usein aika hyviä tulee ilman kummempia varjostuksia ja lisävalojakin, jos on edes hyvät negat (eikä ihan täydelliset). Ammattilaisvedostaja varmaan kuitenkin näitäkin osaa hyvällä tyylitajulla soveltaa.

9. Vs: Kunnon vedos 120 värinegasta

pohjakallio tekee vaikka 4x5 negasta ,aidon valotusvedoksen ja hinnatkaan ei ole ylipääsemättömiä,koska eihän sinne mitään keskiverto räpsyä toinna kiikuttaakaan..kumpa saisi sen hyvän negan joskus aikaiseksi..siis kuvattua

10. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

No en minäkään ole nähnyt. Tai mistäpä tiedän, vaikka olisin nähnytkin. Eihän ne vastaa, mutta skannista tehty ja korjattu tiedostolähtöinen vedos saattaa ollakin paljon parempi, vaikka samalle matskulle onkin vedostettu.

Aikoinaan minäkin epäilin asiaa, mutta nykyään olen muuttanut käsitystäni, on mennyt tuo tekniikka sen verran eteenpäin.

Aikoinaan hommasin keskikokoon riittävän (filmi)skannerin, enkä siitä aio luopua, vaikka en ole keskikoolle kuvannut kun viimeksi kai nelisen vuotta sitten. Tuolla se kamera työhuoneen nurkassa odottaa. Skanneri on vähässä käytössä, joskus olen tehnyt muille, mutta pitävät kustannuksia liian korkeina. Minä taas en suostu päästämään käsistäni sellaista tuhnua, mitä monesti noista valokuvaliikeistä saa.

Nostalgia on hieno asia, minäkin aikoinaan tein vanhoilla tekniikoilla (kumipaino, syano-, hiili-, platina- etc.. vedoksia)

Ei siinä mitään, hienoa, että pidetään taitoa yllä.

kapa

11. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Juu, olis kiva nähdä semmonen parempi vedos "uusilla tekniikoilla"... Kun niitä hyviä mustavalkovedoksiakin niin aikanaan täällä peräänkuulutettiin ja kyseltiin että missä niitä näkee ;). Mutta kaiken pystyy kyllä mokaamaan, ei siinä mitään.

12. harmanvalo

harmanvalo Member

49
    1
    8

kiitoksia kovasti!!! Pari juttua; olen tehnyt ja osaan tehdä nämä itsekin sekä diasta että negasta ja minulla on pääsy aivan huippupimiöön. Kovin vaikeaa värivedostus ei ole mutta vaati aikaa...Nyt on kyseessä on pari negaa ja n. 4 vedosta niin väripaperin+värikemioiden hankkiminen tuota hommaa varten on vähän turhan iso paukku.  Tosiasia on että liikkeessä skannattu ja vedostettu 120 nega ei vedä vertoja oikealle vedokselle ja oli mukava tietää että voin homman teettää siellä Pohjankalliossa. Kiitos!

13. grep

grep

92
    0
    0
  14. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Lopetti ainakin ee kutoset, eiköhän vähän muitakin "filmi"touhuja.

15. -

ups...

16. Vs: Kunnon vedos 120 värinegasta

that must suck ;(

17. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Miten sen nyt ottaa.. Ei tullut koskaan Dialabissa kehitettyä diaa ja nythän Dialabin koneilla ja käsitteeksäni yhtä hyvällä ammattitaidolla hommaa jatkaa Sörnäisissä Who's Next Lab, jossa hinnatkin taitavat olla edullisempia. Eli ei nyt niin kamalasti suckaa.