Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Kun todellisuus hämärtyy. Käytös ohjeita virtuaali elämään

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Anonymous, 16 Tammikuu 2006.

Vanhan kansan neuvo pätee netissäkin, "Silence is golden" - eli jos ei ole mitään rakentavaa sanottavaa ei kannata sanoa mitään. Tai miksei myös"Less is more" (eli vähemmän on enemmän - sopii myös taiteeseen jne jne). Sekä kannattaa aina miettiä vähän mitä netissä sanoo koska ne tekstit on todennäköisesti luettavissa vielä vuosien päästäkin, ettei sitten tarvi hävetä silmiä päästään.

Mieleen tulee vielä eräs vanha sanonta, "Tyhjästä on paha nyhjästä" jota kannattaa myös soveltaa. Ei pidä yrittää tehdä tyhjänpäiväisistä asioista asiaa. Tai räpeltää pilkkua väärässä paikassa. Eikä napata kiinni sen ilmiselvän trollin vänkäämiseen.

1. mikäänhän ei ole niin kivaa kuin väitellä jostain jonnin joutavasta asiasta netissä ;D

2. e-0r

e-0r

936
    0
    0
    Olen alun jälkeen pyrkinyt välttämään sinulle vastailemista siitä ylimielisestä syystä että kaikki, mitä kirjoitit, tuntui olevan provosointia enkä "halunnut laskeutua" provosoitavaksi. No, ylimielinen olen aina vähän ollut, mutta estää se sentään joskus minua juoksemasta päätä pahkaa kaikkennäköisiin konflikteihin (vaikka on niitä täälläkin aikaansaatu).

Nyt vastaan. Lukihäiriöisen vielä enemmän kuin muiden juuri kannattaisikin keskittyä kielenkäyttönsä parantamiseen, ja siihen ei mitään oikolukuohjelmat auta. Lukihäiriön lieventämiseen tai poistamiseen tuskin on mitään muuta keinoa kuin lukea ja kirjoittaa, enemmän ja aina vaan enemmän. Ja jos jokaiselle, häiriöttömillekin, on opetettu ala-asteelta lähtien että kirjoitus paranee tehokkaimmin kun katsoo tekstiä huomioiden jokaisen virheen - Ihmisillähän on kyky lukea tekstiä sikptaen kakiki viheret avian heplotsi kuhnan saonjen ensmimänien ja vimieinen kijrain oavt okiesasa pakiassa. Hesarissa oli yksi kokonainen juttukin kirjoitettu niinkuin tuo edellinen lause, ja totta tosiaan, jos virheet vaan jättää lukematta, sanoista sai ihan hyvin selvän.

Mitä asiallisuuteen tulee, minusta ei ole oikein asiallista kerta toisensa jälkeen juoksuttaa kokonaista forumillista ihmisiä vastailemassa topiceihin jotka on tehty sarkastisesti, ivallisesti tai monilla muillakin sävyillä, joita olet käyttänyt. Se ei vaan ole kovin kilttiä tai läpi asti ajateltua sinulta.

Sitten vielä tämä ihmeen henkilökohtaisuuksiin menemättömyys. Millähän ihmeellä sinä sen minun sähköpostiisi lähettämän haukkumakirjeen selität? Minä en mielestäni ole ikinä provosoinut sinua sellaista tekemään, enkä ole sinun kimppuusi henkilökohtaisesti hyökännyt. Pahinta mitä sanoin oli juuri oikeinkirjoituksesta, ja siinä lauseessa puhuin siitä "jakomielitaudista" jonka itse puhuit ottavan kirjoituksesi haltuunsa silloin tällöin. Enkä minun mielestäni kovin negatiiviseen sävyyn muutenkaan.

Viimeiseksi ihmisten käyttäytymisestä netissä. Rehellisesti sanottuna minusta tämä sinun selityksesi siitä, kuinka pahoja ja huonosti käyttäytyviä ihmisiä tässä "netin ihmemaassa" on, on täysin naurettavaa. Tällä forumilla käyttäydyttiin melkoisen rakentavasti ja asiallisesti ennen sinun paikalletuloasi. Puhuin tästä sinulle jo aiemmin. Minusta tällä forumilla on ihan hyvin käyttäytyvää väkeä, mutta taatusti porukka provosoituu kun noin ahkera provosoija vain lähtee koettamaan. Puhun provosoinnista ja tästä kaikesta muusta ihan omakohtaisesta kokemuksesta, ja minusta sinun olisi paras pysähtyä välillä kuuntelemaan, vaikka sinulle puhuisikin joku joka olisi sinua miten paljon nuorempi ja muistuttaisi "naapurisi räksyttävää koiraa". Kyllä kai tavallaan minä ymmärrän, mitä sinä forumilta saat tällä tavalla, mutta sen ottaminen tuntuu maksavan meille muille kovin paljon. Tällä forumilla on muutakin annettavaa, kunhan ei päätä pahkaa rynnistelisi edestakaisin taistelemassa kaiken maailman tuulimyllyjä vastaan. Varsinkaan jos on itse pystyttänyt ne tuulimyllyt.

EDIT: Ai niin. Netiketti - Suomen Internetopas

3. Eli väittelemmekö nyt siitä, että kannattaako yrittää kirjoittaa oikein.

Kannattaa

Käsittääkseni lukihäiriökään ei ole este oikeinkirjoitukseen ainakaan yhdyssanoissa. Jos taas kirjoittaja tietää, että kirjoittaa säännöllisesti väärin ja oikolukuohjelma on käytettävissä, niin eikö sitä kannattaisi käyttää. (Olisiko minulta mennyt 10 sekuntia vai puoli minuuttia, jos olisin tämän ensin kirjoittanut Wordiin ja sitten kopsannut tähän?)

Hyviä syitä yrittää kirjoittaa oikein:
    1. Teksti on uskottavampaa.
    2. Tulee paremmin ymmärretyksi.
    3. Foorumia on muiden kivempi lueskella ja palsta ei vaikuta lasten leikkikentältä.
    4. Kääpiöt eivät kuittaile.

4. Nuorina luulemme tietävämme kaiken, vaikka emme tiedä mitään.
    Keski-ikäisinä tiedämme, ettemme tiedä, mutta meidän pitää teeskennellä tietävämme.
    Vanhoina tiedämme paljon, mutta kukaan ei enää kuuntele.

5. Vanhoinakin vielä juoksemme naisten perässä, vaikka emme enää muista miksi...

6. Vanhoina me tiedetään itseasiassa miten vähän me tiedetään

7. Vittu mä en taida tietää enää mitään....

8. Kun lusikalla on annettu - niin turha on kauhalla vaatia...

Ei vaan, vielä tästä virtuaalipersoonallisuudesta, kyllä mä aineskin olen ihan oma arkinen itseni. Sama persoona netissä ja kotona. Ei viitsi lähteä esittämään jotain roolia.

9. Ihailtavaa tekstiä, joka jo itsessään sisältää vastakkaisia elementtejä, valheita ja loukkauksia. Jatka samaa korkealuokkaista työtä, jatko on varmasti yhtä asiallista ja henkilökohtaisuuksiin menemätöntä kuin tähänkin asti.

10. Voi sen sanoa noinkin.

Tietämisen teeskentely johtuu kaiketi pätemisen tarpeesta, joka on osa ihmisyyttämme. Nuorella tuo tarve ilmenee teoissa ja keski-ikäisellä puheissa. Vanha on siinä mielessä hyvässä asemassa, että hän käsittää pätemisensä rajat.

11. Anonymous

Anonymous Guest

Pyh