Miten värilämpötila vaikuttaa mustavalkokuvauksessa? Olen aina ajatellut, että mv on käyttökelpoisempaa yleisfilmiä, kun voi kuvata missä tahansa valossa (jos sitä on riittävästi). Mutta vaikuttaako värilämpötila kuvan sävyihin (radikaalisti)?
Vs: Mustavalkokuvaus ja värilämpötila Kai radikaali on aika radikaali sana, mutta varmasti jonkin verran riippuu? Vaikka punaisen valon vaikutuksen ero valotusmittariin ja filmin herkkyyteen punaisen valon aallonpituudelle? Mutta se olisi jo aikamoinen erikoistapaus. Jos kuvassa on "luonnollisen" valonlähteen tuottama valaistus, niin siinä luultavasti on monia valon aallonpituuksia, jolloin mittarikin toimii melko oikein. Ainahan mittarin ja filmin välillä on teoreettinen ero joillakin aallonpituuksilla. Aika rankat valo-olosuhteet saa varmaankin kyllä olla, että menee ihan poskelleen. Samalla tavalla kai sitä voi kuvitella tapahtuvan valon heikentymistä kuin värisuotimia käytettäessä, kun jotkut aallonpituudet karsitaan pois, niin filmille pääsevä valon määrä vähenee. Ja filmien emulsioissakin on eroja tietysti. Eikös nikonilla ollutkin joku RGB-valonmittaussysteemi joissain filmirungoissa joskus? Muistelen tällaista. EDIT: Niin kaikkihan riippuu mittarin ja filminherkkyyden korreloinneista eri aallonpituuksilla, joten asia on mittaustekninen ongelma. Samalla tavalla kai valotus heittelee kuin automaattidigeilläkin?
Vs: Mustavalkokuvaus ja värilämpötila Mun mittarit/kamerat heittävät noin aukon verran punaisella suotimella ja ehkä 1/2 aukkoa oranssilla. Ääritapauksia tosin nuo suotimet. Filmin herkkyys on sitten toinen. Joillain filmeillä on hyvin tasainen toistokäyrä, toisilla taas ei. Filmistä riippuen valaistus voi hyvinkin vaikuttaa ääripäiden kesken (esim. sinertävä varjo esim. 9000K vs. varsin oranssi hehkulampun valo n. 2800K). Jos taas säädetään pelkkää värilämpötilaa, esim. kuvataan hehkulampun tai sinisen valon avulla keinovalossa, on esim. punainen paita kirkkaampi hehkulampun alla ja sininen vastaavasti sinisessä valossa. Tämä vaikuttaa toki sävyihin. Käytännössä mv-kuvassa ei ole radikaalia eroa kun ikkunan puolella on sinertävä valo ja sisällä hehkulamppu. Kameralle heijastuvat valomäärät toki riippuvat edelleen kohteen ja valon väreistä jossain äritapauksissa. Kirkkaudet ovat kuitenkin sitä miltä tilanteessakin näyttää. Tilanteen vaikuttaminen kuvaan on täysin eri luokkaa kuin värikuvassa, missä tuo väriero hyppää heti esille. Valotuksen mittauksessa ainakin jotkut mun mittareista vaativat vähän korjausta värilämpötilan mukaan, jos haluaa mv-sävyt oikein tarkalleen paikoilleen.
Vs: Mustavalkokuvaus ja värilämpötila En ole huomannut, että mustavalkoinen olisi kovinkaan herkkä värilämpötilalle. Harmaasävyjen luominen värillisestä maailmasta on kuitenkin niin epämääräinen juttu, että vaikea siihen on vaikuttaa melko tasalaatuisilla pankromaattisilla filmeillä. Tai huomata eroja. Kontrastisuotimet ovat toinen juttu. Luultavasti eroja filmien välillä kuitenkin löytyy. Ihan nettiviisauden takia en toistaiseksi ole tarjounnut esim. Efken 25/50-filmeille punaista suodinta. On kuulemma sama kuin ND eli herkkyys vähenee rajusti.
Vs: Mustavalkokuvaus ja värilämpötila Valmistajan graafeista muistelisin, että efke 25:n herkkyys romahtaisi nollille jossain 630nm paikkeilla (oranssin punaiseksi tuota kai sanotaan, punainen vielä mun silmissä). Ainakin syvänpunaisilla suotimilla saanee takuuvarman nd-efektin ja oranssiakin joutunee korjailemaan tavallista enemmän. Mulla on vielä ensimäiset efket kehitystä odottamassa, joten jää nähtäväksi olisko mun hatusta vetämä aukon luokkaa oleva korjaus oranssille riittävä tuon filmin kanssa. Punaisen olen minäkin jättänyt kokeilematta vielä toistaiseksi. Ensimäisiin testifilmeihin on kiva saada kuvia eikä esim. blankoja jos herkkyys loppuu täysin kesken.