Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kumpikampi - Manfrotto 055XPROB vs 055XB

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana Isopyydys, 13 Joulukuu 2011.

Moi

Olen kahden vaiheilla Manfrotton jalustan ostamisessa. Oma vanha jalustani vuodelta 1994 taipuu&joustaa kuin jojo ja olen etsintöjen jälkeen päättänyt ostaa Manfrotton 055 sarjasta jalustan.

Tarve: vakaampi jalusta, päasiassa sisästudio käyttöön. joskus kuvaus reissuilla ulkona jalusta mukana.

Kysymys:
    055XPROB jalustassa on kääntyvä keskijalka ja tripod-jalat saadaan aivan linkkuun jolloin kuvaaminne maanrajasta helpompaa.

Kannattaako ko. ominaisudesta maksaa +50e vai vaihtaa jalusta tukevampaan ilman ko ominaisuutta eli basic 055XB ja jos ko. ominauutta tarvitsee joskus, ostaa sitten erillisen "pienemmän" tms jalusta ulkokuvaus käyttöön.

Ostan samalla jalustaan 498RC2 kuulapään.

Toivottavasti joku kokeneempi jalustakuvaaja osaa antaa oman näkemyksensä asiaan. Kiitos!

1. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63
    Vs: Kumpikampi - Manfrotto 055XPROB vs 055XB

Koulukuvia ottaessa tuo ei ole tärkeä ominaisuus, mutta makroillessa ja maisemakuvissa olen tärmännyt useinkin siihen, ettei kökkö-Manfrottolla saa kameraa tarpeeksi alas. (Olen tuuminut sen keskiputken sahaamista lyhyemmäksi, että jalkoja voisi levittää enemmän).

2. Vs: Kumpikampi - Manfrotto 055XPROB vs 055XB

Ostaisin studiokäyttöön tukevan jalustan, painolla kun ei ole paljoa merkitystä. Ja tuossa hintaluokassa ostaisin melkein minkä muun merkin tahansa.

3. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Käytännössä vaihtoehdothan ovat tukeva jalusta tai Manfrotto 055

4. Vs: Kumpikampi - Manfrotto 055XPROB vs 055XB

Niinpä, ja pahasti toinen vaihtoehto on rajattu jo kysymysessä pois ;-)

5. Vs: Kumpikampi - Manfrotto 055XPROB vs 055XB

En suosittele mitään 055 jalustaa tai rc2-kiinnitystä.
    055:n liitokset veltostuu aika nopeasti.
    Rc2-levyillä oli taipumus löystyä kun ruuvataan sormin kiinni runkoon tai optiikkaan. Sen kumisen pinnan saaminen tiukalle on vaikeaa. Sain kopin d300 ja 70-200vrsta ennen lattiaa ja se riitti päätökseen siirtyä arca-swiss - levyihin.

055 sarja yhdistää kahden tuotteen eri puolet: se tarjoaa studiojalustan painon sekä pöytäjalustan tukevuuden samassa tuotteessa ;-)

6. Jojje

Jojje Active Member

776
    26
    28

Itselläni on ollut paljon hyötyä Manfroton jalkojen kulman säätömahdollisuudesta - sisällä ja ulkona.
    (Eikä se nyt niin hutera ole... Hiilikuidusta ei tosin kokemusta kun omani on kohta 20 vuotta vanha.)

7. Vs: Kumpikampi - Manfrotto 055XPROB vs 055XB

;-D

Mutta, jotta ei menisi ihan Manflötkön pilkkaamiseksi, on Manfrottolla studioon tarjota oikeata jalustaakin, nimittän esim. Manfrotto 161

8. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Ei se nyt niin huono ole. Hintaisekseen, eikä absoluuttisestikaan.

Ostan kyllä kevyemmän ja tukevamman, tai ainakin tukevamman. jalustan - joskus. Siihen asti kiristelen pikakiinnityslevyn ruuvia säännöllisesti. Näin jalustakuvaussesongin aikaan minulla on pikakiinnityslevy aikalailla pysyvästi kiinni kamerassa.