Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kumpi ?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Jonu, 7 Huhtikuu 2005.

  1. Jonu

    Jonu

    7
    0
    0
    Kumpi näistä olisi parempi 300D:lle 17-85 is usm vai 28-135 is usm ?
    Ovatko lasikuvanlaadultaan yhtä hyviä? periaattessa jos ottais 17-85 vois myydä kittilinssin pois alta(jos sitä kukaan ostaa)..
     
  2. Kohtuullisen hyviä laseja molemmat, vaikka eivät ihan kärkeä. (Luulen, vaan tuo 28-135 on tuttu)

    Kumpi polttovälialua on sulle tärkeämpi? 28 ei 1,6-cropilla ole kummoinen laajis, mutta vastaavasti 135 on jo ihan kiva tele.
     
  3. Toi riippuu ihan tarpeesta - mitä kuvaat ja paljonko haluat lasitavaraa kantaa mukanasi? Minulla on ollut 28-135, joka vaihtui 17-85:een, jotta saan laajispään käyttöön. Tolla 28-135:llä ei kyllä sisällä paljoa kuvata... rajauskerroin pitää siitä huolen. 17-85:ssä taas riittää kuvakulmaa ahtaisiinkin tiloihin. 17-85 etuna omassa käytössä pidän sitä, että saa katettua kahdella optiikalla 17-200mm polttovälit (toinen putki on 70-200/2.8). Omaan käyttööni 17-85 oli siis parempi. 28-135:n etuna pidempi tele, mutta kun se oli jo katettu tolla toisella optiikalla aika hyvin, niin päätin sitten putkesta luopua. Nämä ovat aika henkilökohtaisia juttuja ja riippuvat hyvin paljon kuvaustyylistä ja kohteista.

    Molemmissa optiikoissa eniten minua risoo zoomattaessa muuttuva pituus. 17-85:ssä on myös nurkissa huomattavissa pehmeyttä. Kuvanlaatu ei ole kummassakaan 50/1.4:n veroista, mutta sitä nyt ei voi olettaakaan. Näiden optiikoiden arvo piilee kuvanvakaimessa, joka on korvaamaton joissain tilanteissa. Vaihtoehtona onkin sitten kantaa mukanaan monopodia. Itse olen valitsemassa monopodin tien, eli 17-85 on myynnissä ja hommaan L:ää tilalle, saaden optiikan jonka pituus ei zoomatessa muutu ja on sääsuojattu, menettäen polttoväliä ja kuvanvakaajan.

    Vaikka minulla onkin optisilta ominaisuuksiltaan laadukkaampaakin lasia kameralaukussa, yllättäen molemmat 75 x 50cm kokoon teettämäni kuvat on otettu vakaajaputkilla;. toinen 28-135:llä ja toinen 17-85:llä. Tämä johtuu pelkästään siitä, että molemmat ovat ns. aina rungossa kiinni olevia yleisputkia ja muita kakkuloita sitten vaihdellaan paikalle tarpeen tullen.
     
  4. 17-85 on polttovälialueeltaan todella hyvä yleisputki. En sitten tiedä sen laadusta. 28-135 on polttovälialueeltaan normaalista teleen, siinä ei ole lainkaan laajakulmaa. Jos aikomuksesi on hankkia laajakulma erikseen, tai jostain syystä et sellaista tarvitse, niin sitten se ei haittaa.