Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kumpi parempi oly laajis 8m/1.8 vai 7-14 m/2.8 ?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana ilkkis, 1 Marraskuu 2015.

    Kummassa parempi terävyys,kontrasti,kumpi vähemmän flarettaa,kumpi mekaanisesti parempi? Olen miettinyt laajakulman ostoa ja siksi kyselen onko kukaan päässyt vertailemaan näitä keskenään.Onko nämä verrattuna esim:samyangiin 7.5/3.5 niinpaljon parempia että kannattaa maksaa yli kaksikertaa enemmän näistä laajakulmista.            ?
     
  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
  2. Vs: Kumpi parempi oly laajis 8m/1.8 vai 7-14 m/2.8 ?

    Taisit lukea huolimattomasti kysymykseni mft4/3 laajakulmista ja niiden teknisistä ominaisuuksista. Tuota laitetta en laittaisi omd 1:sen runkoon enkä laukkuun koska siitä tulisi niin iso että ottaisi kiinni ovien karmiin ja metsässä puut ja pensaat estäisi liikkumista.Kiitos kumminkin mielenkiinnostasi artikkelia kohtaan.       
     
  3. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 20 Maaliskuu 2019
  4. Vs: Kumpi parempi oly laajis 8m/1.8 vai 7-14 m/2.8 ?

    8000mm/1,8 on kyllä vakuuttava speksi! ;-)
     
  5. nostokurki

    nostokurki Member

    31
    0
    6
    Vs: Kumpi parempi oly laajis 8m/1.8 vai 7-14 m/2.8 ?

    Jospa sitten kirjoitetaan ensimmäinen saivartelematon vastaus...

    Itse hankkisin noista 7-14mm version. Tai no, se minulla jo onkin. Fisu on hauska kakkula, mutta sille löytyy huomattavasti vähemmän käyttökohteita kuin pikkuzoomille. Valovoimahan siinä on parempi, mutta esimerkiksi bokehin tavoittelussa nuo menee aika lailla yksi yhteen. Piirroltaan nuo molemmat ovat ihan huippuluokkaa, toki aito fisu on hieman herkempi heijastuksille kuin laajakulma mutta ei muodostune ongelmaksi kummallakaan lasilla.
     
  6. tnihtila

    tnihtila Member

    275
    4
    18
    Vs: Kumpi parempi oly laajis 8m/1.8 vai 7-14 m/2.8 ?

    Ei valitettavasti ole kumpaakaan, mutta valintani olisi myöskin 7-14 sen "yleiskäyttöisyyden" vuoksi, fisu on erikoistilanteiden objektiivi ja mielestäni siihen riittäisi halpa Samyang ihan mainiosti. Yleiskäyttöisyys hipsuihin siksi, ettei laajiskaan nyt omassa käytössäni kovin yleiskäyttöinen ole.

    Mitä flareihin tulee, olen taas sitä mieltä että valitettavasti se on ongelma näillä objektiiveilla. Mutta yleinen ongelma laajiksilla. 7-14 on haukuttu aika paljon flaren suhteen. Mielestäni jo Olyn 12-40 on huono tässä suhteessa, joten hieman olen varautuvainen. Ihmeen vähän näistä mielestäni hälistään, vai eikö muut sitten ota niin paljon kuvia vastavaloon tai hämärässä missä on kirkkaita valonlähteitä, mutta tuo 12-40 on kenties huonoin zoomi flaren suhteen mitä minulla on ollut. Tämän suhteen joku huonompi ja optisesti yksinkertaisempi objektiivi voi olla huomattavasti parempi.
     
  7. Anie Mist

    Anie Mist Active Member

    318
    41
    28
    Vs: Kumpi parempi oly laajis 8m/1.8 vai 7-14 m/2.8 ?

    Mulla on nuo molemmat PRO-linssit 7-14mm/2.8 ja 8mm/1.8 (ja myöskin 14-40mm/2.8). Hienoja linssejä, en tosin ole tehnyt niiden välillä mitään vertailuja terävyyden tai kontrastin suhteen. Eikä kyllä kiinnosta tehdäkään - koska a) omaan silmääni ovat todella skarppeja laseja kumpikin ja b) niillä saa keskenään erilaisia kuvia aikaan, joten teen valinnan sen mukaan millaisen kuvan haluan, en sen mukaan kumpi on marginaalisesti skarpimpi. 7-14mm on tosiaan ehkä monikäyttöisempi laajemman polttovälialueensa myötä - ja koska siinä ei ole kalansilmäefektiä. 8mm fisu on huomattavasti pienempi ja kevyempi, eikä ylimääräinen valovoima (1.8 vs. 2.8) ole tietenkään mikään huono asia. Molemmat ovat rakenteeltaan hienoa työtä, ja säänkestäviä.

    Lokakuun 2015 Olympus Magazinen Reader's galleryssä (ladattavissa esim. iPadille) on muuten mun tuolla fisulla ottama kuva.
     
  8. Vs: Kumpi parempi oly laajis 8m/1.8 vai 7-14 m/2.8 ?

    Nyt olen tullut teidän oly 7-14/2,8 omistajien joukkoon.Valitsin sen zoom alueen johdosta ja alle 12mm menvän laajakulma alueen johdosta koska mulla on 12m-60mm E-3:ssa.Ensivaikutelma tuntui hienolta.  Eikun kuvaamaan.
     
  9. Vs: Kumpi parempi oly laajis 8m/1.8 vai 7-14 m/2.8 ?

    Nyt kysynkin objektiivin omistajilta minkälaista mittaustapaa (tarkennustapaa) käytätte kamerassa 7mm ja 14mm kun runkona om-d1?
     
  10. Vs: Kumpi parempi oly laajis 8m/1.8 vai 7-14 m/2.8 ?

    ;-D