Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

kumpi nikkor 50mm?onko eroa?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana tpaana, 30 Heinäkuu 2007.

  1. tpaana

    tpaana Member

    328
    1
    18
    eli 50mm nikkor linssiksi tulossa joko Ai-S 50/1.4 s/n < 5102051 - 5857380 > tai sitten Ai- S 50/1.8 s/n < 3135429 - 3304086 >. Onko näissä jotain merkittävää eroa minkä vuoksi toinen olisi parempi (tuota nopeuseroa en laske merkittäväksi eroksi itse, pitäisikö?). Vanha nikkor- h auto 1:2 sanoi sopimuksen irti.
    Tarkoitus käyttää ihan normaaliin harrastelijakuvaukseen. Kamerana on perus nikon f sekä nikkormat ftn.
    Kiitos vastauksista!
     
  2. Markus Hautaniemi

    Markus Hautaniemi Active Member

    1 265
    0
    36
    Vs: kumpi nikkor 50mm?onko eroa?

    Täältä löytyy arvosteluja näistäkin optiikoista. Itse ottaisin 1.8 version, jollainen minulla jo onkin. Se on vuodelta 2005.
     
  3. Vs: kumpi nikkor 50mm?onko eroa?

    Tuohon nykyiseesi verrattuna nopeuseroa olisi 1,4:lla kokoaukko. Kyllä minä sitä pitäisin ihan oikeana erona. Mutta jos hintaeroa on paljon niin 1,8 on enemmän kuin suositeltava myös. Semmoinen itsellänikin tällä hetkellä on...
     
  4. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: kumpi nikkor 50mm?onko eroa?

    Nopeusero on minustakin huomioon otettava pointti, 2/3 aukkoa on paljon. Suurimmalla aukolla 1,4 on suunniteltu käyttökelpoiseksi ja varmasti sitä onkin, jos kuvausaiheet ovat muita kuin tiiliseinät ja sanomalehtien aukeamat -vaikka netissä on vastakkaisiakin mielipiteitä näkynyt. Se mikä käytännön kuvauksessa voisi kallistaa vaakaa tuon 1,4;n puolelle on himmentimen rakenne. Muistelen, että siinä olisi 9 lehtinen himmennin, joka menee lähes pyöreäksi ja tuottaa söpöäkin söpömmän bokeh'n. Se on kiva ominaisuus. Omassa 1,8 AF-D:ssa on 7 lehtinen ja jälki on jonkun verran rujoa tai sitten aika on kullannut muistot 1,4:Ai-S:n ko. ominaisuudesta. Tuo 1,4 opiska on tukevan ja jämäkän oloinen, joten samanhintaisena rahalla saa ainakin enemmän metallia ja lasia.

    EDIT: Muistin väärin, tuossa 1,4:ssä on 7 lehtinen himmennin. Mihinkähän mä mahdoin sotkea??? Pahoitteluni pupun pölinästä.
     
  5. Petu

    Petu

    109
    0
    0
    Vs: kumpi nikkor 50mm?onko eroa?

    50mm/F1.2 AiS on yhdeksänlehtisellä himmentimellä. Ehkäpä sotkit siihen?
     
  6. Vs: kumpi nikkor 50mm?onko eroa?

    Minun ääneni menee tuolle 1.8/50 mm AIS-versiolle. Samasta on toki saatavilla uudenpaa, paljon E-sarjalaista muistuttavaa ja vuonna 1985 esiteltyä pienikokoisempaa versiota, joka tarkentuu 60 cm ja sen jälkeen markkinoille tullutta vastaavaa vihon viimeistä pienikokoista versiota joka tarkentuu jälleen 45 cm.
     
  7. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    Vs: kumpi nikkor 50mm?onko eroa?

    Bokeen kyllä vaikuttaa moni muukin asia kuin pelkkä himmentimen lehdet.
    Varsinkin kun ne eivät ole täydellä aukolla edes käytössä =)
     
  8. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: kumpi nikkor 50mm?onko eroa?

    :D, mutta tottahan toki vaikuttaa. Viimeaikoina olen räpsinyt venäläisillä halpislinsseillä ja sen perusteella nousee epäilys mielen syövereistä, että nykyopiskat alkavat olla liiian "hyviä". Vissiin jaappanissa on tuijoteltu MTF käyriä vähän liikaa tai jotain. Tosin noissa Jupitereissa on himmenninlehtiäkin sen verran, että laskuissa sekoaa :D