Halpa on tietysti suhteellinen käsite mutta hyvä se on. Etsin on omaa luokkaansa. Voi niitä hyvällä tuurilla ehkä löytää vielä uutenakin, mutta varmaan jonkin verran joutuu etsiskelemään.
XPanin kohdalla kyllä maksaisin turhasta. Ei tuo 24x65-formaatti ole koskaan kiinnostanut. Toki hieno laite heille joita formaatti kiinnostaa.
ZM-runkoa ei näytä alle tonnin oikein löytyvän ja siihen ei budjettini kyllä yllä oli runko miten hyvä tahansa. Sinällään jännää että suhteellisen yksinkertainen laite maksaa noinkin paljon (kallishan se aikanaan oli uutenakin). Välillä mietityttää laajemminkin tämäntyyppisisssä tuotteissa että mikä osuus hinnasta tulee laadusta ja mikä tulee nimestä. No, nämä ovat köyhän mietteitä
Miksei muuten, mutta kiinteäpolttovälisiä automaattitarkentajia jo on riittävästi, tuo Hexarin AF menisi niiden kanssa turhan paljon päällekkän.
Jaappanista voisi XT1:n saada ilman Hasselin hypeä kohtuuhintaan. Tosin, kyllä sillekin alveineen sitten laskua kertyy. - Ei kuitenkaan tarvitsisi maksaa ylimääräistä merkin edesmenneestä maineesta.
Samanlaista pohdintaa pyörittelin mielessä kuukausi sitten. Kokeilin kädessä kaikkia mahdollisia malleja, bessoja ja leicoja. Bessan etsin on loistava, samoin iso suljinaikarulla. Mutta muuten se on niin rimpulan olonen etten tykänny. Päädyin leican M4-P malliin. M6 on täysin sama vehje, mutta mittarilla varustettuna ja en kokenut patterin käyttöä sen arvoseksi.
Haluaisitko kertoa käyttökokemuksia bessasta? Lähinnä kiinnostaa mittaetsimen kontrastisuus / tarkennuksen helppous tai vaikeus. Ja sitten sulkimen painikkeen tuntuma.
Juu, valmistelen Bessasta nyt juttua jonka laitan tuonne blogiini aikanaan. Mutta toki: vertailin etsintä kahteen muuhun enemmän käyttämääni mittaetsinkameraan jotka ovat Contax T ja Olympus 35 SP. Näihin verrattuna Bessan etsin on kontrastikkain ja tarkennustäplä suurin. Vertailu on tietysti osin epäreilu, onhan Contax T kovin pieni kamerana. Vähän aikaa tietysti meni tottumiseen kuten uuden kameran kanssa aina, mutta kyllä nyt etsimen puolesta Bessa on helppo tarkentaa ja luotan sen mittaetsimeen lujasti. Käytännössä kuvaamiseen vaikuttaa vahvasti myös optiikka, mutta se on sitten toinen tarina. Mittaetsimestä ei pahaa sanaa, nyt kun olen siihen tottunut on se parempi kuin mitä tämän hintaluokan kameralta odotin. Suljin on osin toinen juttu. Varsinaista etuvetoa ei ole, suljinnastaa painettaessa vastus pysyy aika samana sulkimen laukeamiseen saakka. Tuo vaati kyllä totuttelua, valtaosassa kameroistani on selvä etuveto, mekanismi siis varoittaa selkeästi ennen sulkimen laukeamista. Tämä ei varsinaisesti varoita. Ei minulla tuon takia hukkaruutuja alussakaan tullut, nyt olen siihen jo tottunut ja tiedän missä vaiheessa suljin laukeaa. Tottumiskysymys. Suljinnasta (ja luultavasti myös suljinaikakiekko) näyttävät olevan aika suoraan kopioita Cosinan vanhoista peiliheijastusrungoista. Suljinaikakiekon kohdalla se ei haittaa, se on vain hieman halvan näköinen mutta toimii toki asiallisesti. Suljinnastan kohdalla se kyllä haittaa. Nasta on hieman kupera ja pinnaltaan tasainen ja pieni. Minulla on pienet sormet, mutta silti sormi tuntuu helposti luistavan nastan päältä (siis vain tuntuu, ei niin oikeasti käy), sormi ei asetu siihen aivan tukevasti (sellainen tunne ainakin minulle tulee). Niinpä laitoin siihen soft releasen päälle ja heti tuli varmempi olo. Jollekulle toiselle tuo suljinnasta voi olla juuri sopiva.