Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kumpi mukaan matkalle

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Pelari, 22 Toukokuu 2008.

1. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36
    Vs: Kumpi mukaan matkalle

Lähietäisyyksillä ehkä. Esim. matkalla puolesta metristä kolmeen metriin saattaa homma olla vähän tarkempaa. Puolesta metristä lähemmäksi ei sitten mikään mittaetsin tarkennakaan, jotkut ei kai edes siihen.

Zeissin 15, 18 ja 21:t kai kaikki on kytketty etäisyysmittariin. Luulen, että Leicankin 21:t.

2. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Metriin noi mittaetsimet yleensä jää, tai vähän alle.. tai objektiivit? Enpä tiä noista superlaajiksista miten niillä... Mulla ainakin 0,9 m pienin tarkennusetäisyys 35-millisessä ja Summiluxissa tais olla samaa luokkaa samoin kuin Jupiterissa.

3. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Mun mielestä Voikkari R2 tarkentu olikos se 0,9 vai 0,7 metriin... Ja Leica 0,5 vai 0,7... Täytyy tarkistaa kunhan jaksaa.

Mut kyl mulla toi Zeissin 28 tarkentuu parikyt senttiä lähemmäs ku mitä mittaetsin antaa myöden. Eikä senkään suurennussuhde oo vielä kovinkaan iso. Että luulisinpa lähempien etäisyyksienkin olevan mahdollisia. Pitääpä sekin tarkistaa.

4. Pelari

Pelari Active Member

949
    63
    28

35 millinen on Summaron 2,8. Onhan se tietysti tyylikkään ja huomaamattoman näköinen M6:sen nokalla, mutta kun käytän silmälaseja, niin Summicron 2/50 tuntuu mukavammalta.

5. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Matkakameroinnista sen verran, että itse olen huomannut mv-filmillä ladatun rungon sekä parivaljakon 50mm ja 20mm hyväksi :)

20mm on katukuvauksessa tosiaan siitä kiva, että sillä voi tähdät ohi ja rajata sitten jälkikäteen - tai toisaalta ottaa kokovartalokuvaa tai pientä ryhmäkuvaa ja olla kuvaavinaan pienempää aluetta.

20mm hyperfokaalilla ja heittolaukaus - toimii myös. Noh, se toimii harjoittelulla kyllä 50mm kohtalaisesti ja 35mm hyvin.

Itse en toki ole mikään katukuvaaja-mestari, mutta sen verran tullut kuvattua kaduilla, että nykyään suomessakin onnistuu ihan hyvin. Suomessa vaan piti aluksi päästä siitä "mitä noiki ajattelee" ajatuskehästä ylitse ja sitten olla rohkea ja tarpeen tullessa pyytää lupaa...

Leican puolesta puhuu se jo parikin kertaa todettu juttu, että se ei herätä huomiota. Järkäri kun näyttää ihmisten mielestä kameralta niin heti pidetään vähintään lehtikuvaajana.

Itse lähden viikon päästä reissuun enkä voi tällä kertaa ottaa raskasta keskarisysteemiä kaikkineen mukaan, joten on vähän samanlaisten päätösten teko meneillään. Koska siellä pitää kuvata myös juhlatilaisuus niin väriäkin tarvitaan - joten olen aikalailla päätymässä yhdistelmään F100 + tsuumi ja sitten FE2 johon seuraksi laajis, normaali ja joko 85mm tai 135mm. Tai sitten siihen vain normaali..
    Vai josko ottaisi FE2:n sijasta vain Olympus XA-mittaetsinpokkarin - siihen tosin ei saa keltasuodinta :/

6. zenig

zenig Member

997
    0
    16

eikös FE2 + 35mm f/2 olis aika herkku. Kevyt ja pieni, sopivan retro, ettei herätä kamerainhoa kaikissa.

7. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Jep, olen itsekin ajatellut että nappaan FE2 + 35/2 parivaljakon perussetiksi ja lisänä voi tarvittaessa olla 20mm ja 85mm.

Sori, että vähän varastin threadin sen aloittajalta.

8. Pelari

Pelari Active Member

949
    63
    28

Ei haittaa mittää...hyvä vaan, että keskustelu pyörii hyvän tavaran ympärillä.