Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kumpi lähiobjektiivi olisi croppirunkoiseen Nikoniin parempi valinta?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana MaKo, 21 Syyskuu 2011.

  1. MaKo

    MaKo

    5
    0
    0
    Olen suunnitellut makro-objektiivin ostoa. Minua kiinnostaa sillä kotipuutarhan kukkien sekä satunnaisten perhosten kuvaaminen. Lisäbonuksena ajattelin, että voisin käyttää kyseistä obiskaa "muotokuvaukseen" sekä taidenäyttelyissä näkemieni taulujen kuvaukseen.

    Vaihtoehtoina olen miettinyt seuraavia objektiiveja: Micro-Nikkor AF-S 85mm f/3.5 G DX VR ja Micro-Nikkor AF-S 60mm f/2.8G ED N.
     
  2. Vs: Kumpi lähiobjektiivi olisi croppirunkoiseen Nikoniin parempi valinta?

    Itseltäni löytyy kokemusta ainoastaan 105/2.8G objektiivista (vaikkei sitä sun listalla ollutkaan) ja sitä voin varauksetta suositella, sillä tuosta ei löydy oikein mitään valittamisen aihetta. Onhan tuo aika jötkäle, mutta ei mikään täysin mahdoton pienemmänkään rungon kanssa.
     
  3. MaKo

    MaKo

    5
    0
    0
    Vs: Kumpi lähiobjektiivi olisi croppirunkoiseen Nikoniin parempi valinta?

    Ajattelin, että makro-ominaisuus ei estä kuvaamasta satunnaisesti potretteja. Käsittääkseni 60 ja 80 mm pitäisi olla siihen kroppirungon kanssa sopivia. Siksi mietin, kumpi kiinteistä olisi itselleni paras "kompromissi".
     
  4. Est

    Est Well-Known Member

    17 237
    1 840
    113
    Vs: Kumpi lähiobjektiivi olisi croppirunkoiseen Nikoniin parempi valinta?

    Itse olen hoitanut tuommoisen ongelman käyttämällä kääntörengasta vanhoissa käsintarkennettavassa Nikkoreissani.
    Riippuen niiden polttovälistä, ne käy sitten melkeinpä, ihan mihin vaan, "yleishyödylliseenkin" (jopa!) fotaamiseen !!!

    Mitään "makro-obiskoita" en tule varmasti edes ostamaan.


    Tsori, jos oli -jonkun mielestä- Ooteetä - mun mielestäni tää oli fiksuu ...
    T Erska
    edit : typoja ...
     
  5. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 834
    3 347
    113
    Vs: Kumpi lähiobjektiivi olisi croppirunkoiseen Nikoniin parempi valinta?

    60 millinen.  Sopii potretteihinkin hyvin. Pitempi tahtoo olla jo pienissä tiloissa liikaa etäisyyttä vaativa.
     
  6. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Kumpi lähiobjektiivi olisi croppirunkoiseen Nikoniin parempi valinta?

    Miksei perhoskuviin?  edit.  vai onko suurennos ihan liikaa?

    Pienempiin suodinkierteisiin voi löytää aika edullistakin, mutta ei minulle noista ensimmäisenä tule mieleen edullisuus.  http://www.kuvamestari.fi/verkkokauppa/tuote/D%F6rr+Akromaattinen%20l%E4hilinssi+77mm


    edit.  55mm  alle 70€ : Lähikuvaus
     
  7. Vs: Kumpi lähiobjektiivi olisi croppirunkoiseen Nikoniin parempi valinta?

    Noista ottaisin 60mm:n koska vaan. 60mm käy myös FX-runkoihin.