Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Miten kootaan Axomat suurennuskone?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Ob, 2 Elokuu 2007.

1. Ob

Ob

1
    0
    0
    Hölmöksi tunnen minä itsenikin....

Mutta mulla siis olis mahdollisuus käyttää Paterson 35mm Axomat suurennuskonetta (kaikki osat tallella), mutta en osaa koota sitä... Laatikkoa/ohjeita ei ole mukana. Osaan siis laittaa osat kohdilleen, mutta en tiedä mihin/mitenpäin linssit ja lamput tulee oikeaoppisesti laittaa. En uskalla alkaa niitä väkisin tunkemaan väärin päin, joten jos joku osaisi selkeäsanaisesti selittää tai voisi vinkata, mistä saisin kuvallisen ohjeen niin olisin tosi kiitollinen. Lamppu tuohon pitänee vielä ostaa (?). Mistäköhän saisi ja millainen sen tulisi olla?

Kuvia olen kyllä tehnyt, mutta itse masiinaa en ole aiemmin joutunut alusta lähtien kasaamaan.

Samassa kysyisin vielä miten monta kertaa Agfan filmikiinnitettä voi käyttää uudelleen? Muistelisin, ettei olisi kertakäyttökamaa, mutta muistanko väärin?

2. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36
    Vs: Miten kootaan Axomat suurennuskone?

No, mä olen käyttänyt 1+7 tai 1+5 Agefixiä "muutaman" kerran ja tehnyt sitten uuden. Varmuuden vuoksi niitä kiinnitysaikoja voi loppua kohden pidennellä jos epäilyttää..

3. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36

Sinänsä hassua, että ihmiset käyttävät surutta kamerakalustoonsa rahaa. Mutta mitä tulee kiinnitteeseen, siitä pitäisi repiä kaikki tehot irti.

Kiinnite on kuitenkin halpa menoerä kuvaushommissa.

4. hsm

hsm Member

851
    0
    16

Olisiko näistä jotain apua:

www.silverprint.co.uk/PDF/Equipment_06.pdf
    http://www.meopta.co.uk/axomatmanual.html

Suurennuskone on periaatteessa varsin simppeli laite. Pohjalevyyn on kiinnitetty pylväs, jota pitkin objektiivin, negapitimen ja lamppukammion yhdistelmä liikkuu ylös ja alas. Kyllä siitä selviää kuvia katsomalla ja liikaa voimaa käyttämättä. Rohkeasti vain kasaamaan.

5. Vs: Miten kootaan Axomat suurennuskone?

Mutta kannattaa varoa tuon axomatin hammastankoa. Itse sain sen hieman liikaa voimaa käyttämällä käyttökelvottomaan kuntoon. => kaatopaikalle koko romu. Objektiivia et pysty väärin laittamaan ja lamppu joko toimii tai ei toimi. Mikäli ei toimi, lamppu on joko rikki tai väärin asennettu. Kondenserilinssistä en muista oliko sillä mitään väliä miten päin asentaa...

Ja kommentteihin kiinnitteen säästämisestä... Miksikäs ei säästäisi ja käyttäisi kiinnitettä muutamaan kertaan. Se kun lienee niitä harvoja litkuja joita pystyy käyttämään useampaan kertaan. Itse taas olen sitä mieltä, että tyhmäähän se on sitä tuhlata. Ihan jos miettii myös siltä kannalta, että täytyy useammin käydä viemässä käytetyt litkut ongelmajätekeräykseen, mikäli sitä tuhlailee...

6. toninikkanen

1 628
    0
    36

Laskeskelin joskus että maksais melkein euron per rulla jos heittäisi Agefixin joka kerta menemään, kun kiinnitellään rullafilmejä. Alkoi jo tuntua haaskuulta kun rahaa sen lisäksi menee kehitteisiin ja itse filmiinkin - tosin budjettitietoinen keittäisi vaan kaiken Rodinaalissa, 0.5l pullo riittää todella kauan. Laitteet on kuitenkin kertaluonteisia kustannuksia ja niille nyt ei voi mitään, jos haluaa kunnollista. Juokseviin voi yrittää vaikuttaa..

Anyway, eipä tuosta kiinnitteen kierrättämisestä tunnu haittaa olevan. Kehitteiden kanssa pitää olla tarkempi.

Ps. montako päivää 1+2 vahvuinen D-76 työliuos pysyy käyttökelpoisena vai heitänkö samantien mäkeen, tuli eilen sellailen tehtyä eikä sitten tarvittukaan :)

7. Vs: Miten kootaan Axomat suurennuskone?

Todella budjettitietoinen kehittää Pyrocat HD:lla. Sekoitussuhde kun on 1+1+100 normaalikehityksessä ja semistandillä 1+1+300. Eli 250+250 ml litkua riittää TODELLA pitkään...

8. toninikkanen

1 628
    0
    36

No, kaikki kunnia Pyrocatille, mutta mutta.. Rodinaaliakin voi käyttää 1+100:na ja puolen litran pullo ei paljoa maksa. Lisäksi se säilyy jopa vuosikymmeniä, joten ei käytännössä sitä ei tarvitse pilallisena pois heittää.
    Pyrocatti on kyllä muodostunut mulla pikku hiljaa oletuskehitteeksi jota normisti käytetään, kun siinä on aika hyvin kaikki ominaisuudet tasapainossa.

9. Jojje

Jojje Active Member

776
    26
    28

Fotoimpex.de muuten toimittaa Meoptan suurennuskoneisiin hammasrattaita ja -tankoja. (Pitäis ittekin vaihtaa - vai jyrsisikö teräksestä..)

10. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Axomatista en sano mitään, mutta kehitteestä ja kiinnitteestä jotakin.

D-76:
    Jos käytät 1:2 laimennettuna, niin on kertakehite. En suosittelisi uudelleenkäyttöä.

Kiinnite:
    Testaa tuore kiinnite filminpätkällä (esim kinofilmin häntä on siihen passeli). Laita (ei kehitetty) filminpala tuoreeseen kiinnitteeseen ja ota aika, jolloin filmi on kirkas. Kiinniteaika on sitten kaksi kertaa tuo aika. Siinä vaiheessa, kun kirkastumisaika tulee kaksinkertaiseksi, on syytä heittää kiinnite pois.

11. toninikkanen

1 628
    0
    36

Se mun 1:2 D-76 oli siis käyttämätön. Se on nyt jo 4 päivää vanha eikä lähipäivinäkään taida tulla käytettyä, joten heitän pois.

Kiinnitteistä vielä että muuten hyvä sääntö, mutta Tmax-filmeillä lisään kiinnitysaikaa vainoharhaisuuttani vielä vähän :)

12. Vs: Miten kootaan Axomat suurennuskone?

Liekö tuo vainoharhaisuutta lainkaan... Ainoat filmit, jotka ovat jääneet selvästi osittain kiinnittämättä itselläni ovat olleet T-MAXia... Ovat menneet sitten uudestaan kiinnitykseen, jonka jälkeen homma ok.

13. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Joopa. Muistaakseni joskus, kun tuota T-Maxia kokeilin, niin vaati "normaalia" pitemmän kiinnitysajan. Jos sitä kiinnitystä sitten lisäilee, niin huuhteluaikaa pitäisi vastaavasti lisätä. Ihan varmuuden vuoksi ;)