Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kummallista terminologiaa

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Kasimir, 25 Elokuu 2008.

1. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113
    Syrjäsilmällä olen seurannut valokuvatermistön muuttumista nettiaikakaudella. Vanhat pierut vähemmän osallistuvat
    näille "teinipalstoille" ja käsitteiden sekamelska on vallalla. Uutta sanastoa pukkaa, vaikka vanhaa ja hyväksi koettua
    olisi tarjolla.

Viimeisin, mihin olen törmännyt on "mallinnusvalo". Pitääkö kaikki ottaa suoraan sieltä ameriikan kielestä tietämättä,
    että tuolle on jo olemassa vakiintunut termi "ohjausvalo"? Tämä uusi on ilmeisesti lähtöisin alan termistöä tietämättömän
    kääntäjän kynästä.

Nimim. "Vanha pieru"

kapa

2. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113
    Vs: Kummallista terminologiaa

Kyllä esim. termiä 'flässi'  tulee käytettyä puhekielessä - on se vaan kätevämpi kuin 'salamavalolaite'.

3. Vs: Kummallista terminologiaa

Kaikki menee hyvin kun vaan lisää i-kirjaimen englannikieliseen termiin.

Aloittelijalle on selvää että tripodi on se häkkyrä ja shutteri on se räpsytin,-}
    Vaikka oihan vanhoissakin sanoissa samaa, filmi, kasetti jne. Ulkoinen salama ja kolmijalka vaikuttavat niin epäkäytännöllisiltä termeiltä, että rennoin sisäpiiriläiset linssit alkavat vaikuttaa ihan toimivilta merkityksensekoittajilta ;-] 

4. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Eiks toi 'kamera' ole lainasana myös.... tosin mulla on 'valokuvauslaite'.  Ainakin vakuutuskirjan mukaan....

5. Vs: Kummallista terminologiaa

Juu, italiasta ja tarkoittaa huonetta ;-)

6. Kasimir

9 684
    547
    113

Joopa joo. En minäkään käytä vanunkinäppäintä. Minulla on lankalaukaisin, kun ole hommannut kaukolaukaisinta, tai -laukaisijaa.

Flässiä olen käyttänyt kyllä jo yli kolmekymmentä vuotta. Studioflässeissäni/studiosalamoissani (ei sisäkuvaustilasalamavalolaitteissani) ei kyllä koskaan ole ollut modellinlihgtiä,
    eikä varsinkaan mallinnusvaloja, vaan ihan tavalliset ohjausvalot. On se vaan niin paljon kätevämpää.

Kalkkis Kapa

P.S.

Wikipedia:
    "Mallintaminen tarkoittaa todellisuuden osan, esimerkiksi tietyn ilmiön tai systeemin esittämistä muulla tavalla kuin sillä itsellään. Mallintamista on esimerkiksi kartta, joka on malli todellisesta maastosta tai pienoismalli, joka on pienennetty malli todellisesta esineestä. Mallintamista voidaan tehdä myös matemaattisesti, kuten esimerkiksi painovoimamalli, joka kuvaa kahden tai useamman kappaleen välistä vuorovaikutusta. Myös toimintamalli aivoissa, todellisen toiminnan esitys aivojen ymmärtämässä muodossa, voidaan katsoa mallintamiseksi. Mallinnuksen tuloksia käytetään muun muassa ilmiön simulointiin, tutkimukseen ja käyttäytymisen ennustamiseen eri tilanteissa."

7. 4x5

4x5

1 986
    0
    0

Jaa, mulle tuli nuoruudesta mieleen:

Helmuth, Helmuth! Wo ist mein Fotoapparat?

8. Kasimir

9 684
    547
    113

Eiköhän se tule ennemminkin latinasta. Sitä en tiedä, mistä se sinne on tullut.

En minä ole sanonut, että lainasanat ovat pahasta, tottakai niitä kieleen ilmaantuu.
    Typeryys on kuitenkin asia erikseen.

kapa

9. Vs: Kummallista terminologiaa

Juupa. Kieli on kyllä aluetta jossa pelkkää muutos on kehitystä, eli kaikki muutokset ovat hyvästä, vaikka vaikeuttasivatkin asian ymmärtämistä. Latinalaisiin kieliin sisältyy paljon latinalaisia sanoja ;-)

Toisaalta kyllähän uustermi ulkoinen salama on yksiselitteinen, vaikka onkin kapulakieltä, koska kukapa ostaisi sisäisen, tai kiinteän salaman? Onhan kameratkin ulkoisia. ;-)

10. Vs: Kummallista terminologiaa

Ongelma on kielellisesti kieltämättä paha. Onhan useimpien valtakunnallisten yritystenkin nimet muutettu viisi/kuusi -kirjaimisiksi, vokaalilla alkaviin ja loppuviin nimiin, jotka eivät merkitse mitään eivätkä kerro yrityksistä mitään. Siitä sitten mallia ottamaan...

Mutta itse asiaan. Aika lailla hymyilyttää kun esim. jalustasta on tullut tripodi, elementit, ryhmät ja objektiivit sekoitetaan iloisesti toisiinsa ja viivaa/mm vs. viivapari/mm näyttää tuottavan ylivoimaisia vaikeuksia...

T: yks vanha käpy

11. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Kyllä mäkin olen tottunut vanhoihin nimiin ja ne ovat mielestäni selkeitä.
    Esim ohjausvalo, välähdyspää, objektiivi, ev jne.
    En diggaa niitä vieraista kielistä lainattuja sanoja.
    T Jukka

12. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
  13. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

:D
    Pahoittelen, en voinut vastustaa kiusausta.

14. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Tarkoituksella mä se laitoinkin.
    kaikki siis oollrait.
    T Jukka

15. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Olishan se pitäny arvata

16. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Alan auktoriteetti Kameralaukku-sivuston sanasto kertoo, että "Ohjausvalo: Studiosalamoiden välähdyspäähän asennettu salamalaitteen tehon mukaan säädettävä lamppu, jonka avulla salaman tuottamaa valoa ja varjoja voidaan arvioida jo kuvaa sommitellessa."

Ohjausvaloilla selkeästi esitetään eli määritelmän mukaan mallinnetaan salamavalon ja sen seurauksena olevien varjojen käyttäytymistä ja siten simuloidaan tulossa olevaa välähdystä pyrkien ennustamaan lopputulosta.

Toki niillä suuntaamismielessä myös ohjataan, mutta se on kovin suppeaa ohjaamis-käsitteen käyttöä.

Selvästikin olet siis käyttänyt mallinnusvaloja, vaikka niitä kutsutaankin suomessa ohjausvaloiksi. (Ja saksalaisilla on taas oma keksintönsä asian termiksi.)

17. Kasimir

9 684
    547
    113

Myönnetään, mutta jos alalla on ollut hyväksi todettu ilmaisu koko laitteitten olemassaolon ajan, niin miksi sitä muuttaa ilmeisen suoran sanakirjakäännöksen vuoksi?

Ohjausvalo on kyllä mielestäni kuvaava, sillä noilla valoilla valaistaan salaman kanssa samankaltaisesti, eli ne ohjaavat valokuvaajaa suuntaamaan laitteensa oikein ;)

Omasta puolestani antaa olla. En jaksa enää saivarrella. Sen verran vain, että googlettakaapas "ohjausvalo" ja sitten "mallinnusvalo". Tuloksesta voi päätellä jotain kieleen vakiintuneesta termistä.

kapa

kalkkiintunut maaorava eli karkoali tikutaku

18. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Tässä tulkitset auktoriteetin määritelmää omaan tarkoitukseesi sopivaksi.
    Ei hyvä.
    T Jukka

19. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Enpä arvannutkaan, että taskulampun kanssa kellarille kaljan noutoon hipsiessäni olenkin mallinnushommissa.... Selvästihän edellä olevien määritelmien mukaan taskulampulla saa aikan polun paikan mallinnuksen, tulevia askeleita varten...

Voi että sitä sivistyy, kun vanhaksi elää.....

20. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Wikipedia:
    "Mallintaminen tarkoittaa todellisuuden osan, esimerkiksi tietyn ilmiön tai systeemin esittämistä muulla tavalla kuin sillä itsellään."

Määritelmän mukaan valoa ei mallinneta valolla.  "Muulla tavalla kuin sillä itsellään...."