Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kummallinen ajatus

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Olli Knuuttila, 14 Joulukuu 2013.

1. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 218
    405
    83
    Sovin eilen yhden käsitarkenteisen laajisprimen ostamisesta, haen sen maanantaina. Se täydentää parin viime viikon aikana tekemiäni muutamia hankintoja. Tämän päivän aikana vahvistunut erikoinen ajatus siitä, että ehkäpä seuraavan parin vuoden aikana ei tarvitsisi hankkia mitään välineitä, kuvaisi vain.

On tuntunut itse asiassa oikein hyvälle ajatukselle.

Mitä jos olette saaneet tämän tapaisia ajatuksia, meneekö se ohi jos asettuu makuulle muutamaksi tunniksi.

2. keegan

keegan Well-Known Member

8 627
    1 535
    113
    Vs: Kummallinen ajatus

Nukkumalla tuo ajatus ei mene ohi. Lue vanhoja alan lehtiä ja kirjoja, vieraile ahkerasti e-bayssä, hae netistä ylistäviä testejä kaikista mahdollisista vermeistä. Ole kateellinen niille joilla on enemmän tilpehööriä. Ole kateellinen jokaiselle jolla on joku sellainen hästävärkki joka sinulta vielä puuttuu. Ymmärrä että jokainen uusi vipstaakki tekee sinusta hieman paremman kuvaajan ja mahdollisesti ihmisenäkin vähän syvällisemmän ja uskottavamman.
    Tunnuslause: "Hän voittaa jolla kuollessaan on eniten objektiiveja!"

3. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Tässä pätee kyllä mielestäni hyvä nyrkkisääntö.Kokeile varojesi mukaan,myy ne joista ei tule kaveria.Itse olen myynyt paljon ja ostanut paljon.Nykyisin on pari lasia joita en näe myyväni helpolla.Tosi jos olet luova ja lahjakas ,pärjäät hyvinkin kepposella varustuksella.
    Edit En ole koskaan ymmärtänyt kavereita joilla on 10-15 mm välein primejä.

4. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Itse olen myynyt aikalailla paljon turhaa ja hankintalistalla on pari juttua.
    Itse en tykkää vaihdella kamoja, vaikka niitä onkin kertynyt jonkinverran.

Eli en pidä kysyjän ajatusta kummallisena.

5. keegan

keegan Well-Known Member

8 627
    1 535
    113

Kun ostaa vain tarpeellista, ei tarvitse myydä turhaa. Vanhat lasit ovat mukavia.

6. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Olen aikaa sitten jo päättänyt olla laittamatta välineistön suhteen minkäänlaisia rajoja. Se helpottaa eniten, kun se että sit ku mulla on se, ja se, olen onnellinen, tai sit ku mulla on kaikki tarvittava materiaali. Välineistön maksimoinen tai supistaminen ei tuo minkäänlaista onnea kuvaukseen. Tärkeintä on keskittyä valokuvaan. Mitä haluaa kuvata? Minusta useimmilla välineillä pääsee lähes samnlaiseen lopputulokseen. Joskus välineistön heikkous saattaa lopputuloksessa olla se jokin pointtikin.

7. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Ainahan jokaisella välineellä on jokin tarkoitus ja erinlaisilla välineillä erinlainen tarkoitus eli erinlaisten välineitten omistamiseen on varmasti olemassa loogisia selityksiä. Miettikääpä sellaista joka omistaa vaikka 30 kpl smanlaista kameraa tai opiskaa eikä niillä ole mitään muuta eroa kun valmistenumero. Onko sellasessa mitään järkeä. Tätä kautta voi käsittää että kameraharrastus saattaa olla ihan mielivaltaista keräilyhimoa.

8. keegan

keegan Well-Known Member

8 627
    1 535
    113

Omista kuvistani varmaankin yli 90% tulee nykyään käytännössä kolmella polttovälillä, 35, 50/55 ja 90 mm. Hankintoja aiheuttaa se, että vanhat käsitarkenteiset primet (hyvälaatuisetkin) eivät maksa e-bayssä juuri mitään. Kun varsin halvalla saa niitä laseja joista aikanaan köyhänä opiskelijana saattoi vain haaveilla, on houkutus ajoittain liian suuri...

9. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Kyllä kaluston jonkinalinen rajottaminen näkyy kuvaajan kuvissa. Ne joilla on kaikkea sälää ja eivät kunnioita mitään merkkiä sen kummemin loistaa hyvillä kuvillaan paljon enemmän.

10. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Perustuuko syvällisen tutkimukseen vai mutuun.

11. markku55

markku55 Active Member

Mä olen jotenkin kokenut sinut "mukavanasiallisena" kaverina, ja siksi haluankin olla positiivisen rakentava mielipiteessäni. Itse olen ihan hervoton vekotinhullu, onneksi varat rajoittaa hankintoja, mutta vanhojen objektiivien ja runkojen osalta ei tämä "harrastus" vie kauheasti noita pääomia, jopa perhe "hyväksyy" harrastukseni.
    Jos minulla on jokin toive, jonka näen minulle oman harrastukseni kannalta mielekkääksi, niin miksi en sitä yrittäisi toteuttaa. Toteuttamisessa on silti vielä monia tasoja, "haluan heti", tai voin kestää hieman netti hakuja tai sitten asetan päämääräksi hintatason suhteessa myyjän ilmoittamaan objektiivin laatutasoon ja jos vielä paremman kaupan haluan, niin haen huutokauppakohteen jolle asetan oman maksimi summan kuluineen, enkä ylitä sitä, vaan haen uuden kohteen johon paneudun jos kauppa ei onnistu.
    Itse hain pitkään Pentaxiin sopivaa Vivitar Series 1 70-210mm F3,5 zoomia joka olisi kakkos versio, ja kun sen löysin, niin sehän ei toiminut, mutta onneksi myyjä oli vastuuntuntoinen ja hankki uuden hyväkuntoisen tilalle, joka mulla nyt on hallussa.
    Tarkkana saa olla, mutta jos kontrolloi mahdollisimman monipuolisesti kaikki variaatiot, niin lopputulos voi olla hyvinkin ok.

12. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Oliskohan tässä ketjussa puhe pelkistä kamera & optiikkahankinnoista vai yleensä valokuvaus tai ATK-hankinnoista?

Optiikkapuolella on 1 ajatus, makro-objektiivi jolla reproaisin kaikki vanhat suvun albumit ja vähän negoja & dioja. Itse valokuvauksen takia en sitä tarvitsisi.

Studioon tarvittis 1 kpl RX 300 Elinkan jotta valaistus olis balanssissa. Nyt pitää ostaa kun niitä vielä saa (uutena).

Eipä sitten muuta, näillä mentäis, muuta ei tarvita eikä kovin paljon olisi myytävääkään.

13. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Niin. Tänään tuli hankittua kinokoolle oma skanneri. Kino on siis uusi suuntaukseni, johon vannoin joskus etten siihen sorru. Mutta kun olin pirulle antanut pikkusormen, niin noita kameroita on alkanut kerääntymään, tosin onneksi vasta yhden ostanut - ja siihen yhden objektiivin lisää. Keskiformaateissa ymmärsin, että vanhoja kameroita pitää olla vähän enemmän, kun ne toimivat miten toimivat ja kaikki ovat persoonallisuuksia. Niitä on tarpeeksi nyt, huollossa käyttäminen eli sivukulut skannereineen ja filmeineen ovat vieneet rahaa. No, kinokoossa. Huoltoon menossa yksi ja sitten filmejä kaiken keskarifilmien lisäksi. Kinokoossa on ehkä turhan paljon valikoimaa jos etsii sitä omaa instrumenttiansa. Ainakaan näillä kuvaamisilla en tiedä onko sellaista löytynyt, pelkkä sutta ja sekundaa on tarttunut filmille, parempi skanneri sen todisti. Mutta eri fiiliksiin on noita keskareita nyt. Kinon muka ajattelin pitää sellaisena järkiharrastuksena. Kunhan nämä olemassaolevat nyt vain osoittautuvat toimiviksi... ja digipuolella, voi sitä päivää jos ja kun sorrun haluamaan muuta kuin tuon zuumin. Ja ne kuvat, ne hienot hyvät kuvat, missä ne ovat? Ne joita tässä piti ottaa. Seuraavan kameran päässä? Tai ehkä muutamien rullien päässä. Ei näitä filmikuvia voi samanlailla hyötykäyttää kuin digiä, ei tule taidetta jos ei onnistu. Kiitos ja hyvää yötä. 

14. keegan

keegan Well-Known Member

8 627
    1 535
    113

Minkä skannerin laitoit?

15. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Mitä ihmeen väliä sillä on tässä ketjussa...

16. keegan

keegan Well-Known Member

8 627
    1 535
    113

Anteeksi kovasti, peruutan kysymykseni ja häpeän.

17. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Opticfilm 8100. </oliihanpakkovastata>

18. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Tietoa

19. JarzaS

JarzaS Active Member

1 980
    0
    36

Kun on tehnyt päätöksen ettei vähään aikaan ostele mitään kameravehkeitä, eikä se tunne mene ohi kun on ollut maate vähän aikaa tai vaikka nukkunut yön yli, siihen löytyy melko varma ja toimiva lääke: tehoaa heti kun avaa tän linkin ja selailee tovin http://www.kameralaukku.com/portal/inde ... d,9.0.html"]http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/board,9.0.html tai ebay, ja varsinkin kategoria vintage photography, tai vaikka tori.fi kai kameratori.fi. Yleensä näistä löytyy nopea apu tuohon vaivaan.
    Kerron tämän kokemuksesta. Juuri hehkutin tuolla toisessa ketjussa etten nyt ostele mitään. Ja seuraavana päivänä oli tulossa postissa yksi runko, nyt olen menossa hakemaan siihen laajisprimeä. Kameratorissa huutelee yksi nikon runko mulle kokoajan että "ostaaa...ostaaa...". Tätä se on ainiin onhan ebaysakin yksi veikkaus päällä pikku tele-primesta ;) pitäiskö pitää "lasiton tammikuu". Tipattomaan en suostu kun muutenkin tulee nautiskeltua niin harvoin ja vähän.

20. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Niin. Mulla "järki" tuumailee, että kun tuo FM nyt toimii vähän epävarmasti, niin pitiäisiköhän hankia toinen, tai varmuuden vuoksi kaksi?