Olen aina törmännyt tähän samaan ilmiöön: soita ilmaiseksi, kuvaa ilmaiseksi. Esimerkki guitar player lehden linkistä Jotenkin monilla ihmisillä on käsitys, että kaikki kulttuuri ja kulttuuriväki toimii aina talkoilla. Tällaisia on vuosien varrella tullut esim. oppilailleni: "Soittakaa 40 minuuttia musiikkia 4 hengen bändillä synttäreillä. Jos ajattelee, että tuntipalkka mäkkärissä on 9 euroa tuntia, niin 50 euroa tuollaisesta esiintymisestä bändille on varmasti hyvä korvaus." Omasta mielestäni tuollaiselle keikalle lähtöhinta taitavin oppilasvoimin on vähintään 300 euroa ja siitä ylöspäin. Suuren osan kulttuurista oletetaan tuotettavan tosiaan talkootyönä tai nimellisellä korvauksella, joskus jopa pyydetään maksamaan, että pääsee esiintymään. Minulle kulttuurin edustajana ja ammattilaisena tämä ei käy. Tuollaisenkin 40 minuutin esiintymiseen vaaditaan parit parin tunnin harjoitukset, materiaalin valinta, oman osuuden harjoittelu jne. T Jukka
Vs: Kulttuuria aina talkootyöllä 9€ tunnilta on kallista.. Nykyaikana työkkäristä saa työvoimaa 9€ päivähintaan - sitäkään ei tilaajan tarvitse maksaa itse. Liekö suomessa muuten ketään työllistettynä valokuvaus-alalle? (siis puhtaasti kuvaamista, erilaisiin toimituksellisiin hommiin kyllä on)
Vs: Kulttuuria aina talkootyöllä Ja mistähän ihmeestä ihmisille tällainen käsitys on syntynyt? Olisiko kulttuuriväellä syytä katsoa peiliin? Näin PR-ammattilaisena olen havainnut myös (ammatti)valokuvaajien olevan aina valmiita heittämään ilmaisen keikan siinä toivossa, että se johtaisi maksulliseen. Ajatus on typerä ja erittäin harvoin johtaa. Mutta mikäs siinä, firmoille ja "ihmisille" tulee halvaksi, kun artisti on aina valmis maksamaan.
Vs: Kulttuuria aina talkootyöllä Kyllähän se vähän näin on. Toisaalta on niinkin, että pitäisihän ammattilaisten ammattitaito olla olennaisesti parempi kuin harrastajien. Jos lähes saman lopputuloksen saa halvalla tai ilmaiseksi, miksi maksaa? Eri asia tietysti tahot, joilla on valta sortaa jotain ammattikuntaa, esim. lehdissä tapahtuneet asenne- ja sopimusmuutokset valokuvaajiin. T Jukka
Vs: Kulttuuria aina talkootyöllä Juuri näin. "Mainitsemme nimesi kaikkien kuvien yhteydessä"-sitoumus ei toimi maksuvälineenä CityMarketin kassalla...
Vs: Kulttuuria aina talkootyöllä Valokuvaajat ovat ehkä kaikkein lapsellisin ryhmä tässä suhteessa. Muusikot ja muut esiintyvät taiteilijat ovat huomattavasti valveutuneempia ja ajavat omaa etuaan paremmin. Teostolla on ehkä ansionsa tässä. Esimerkiksi yritystilaisuuksiin ei saa ammattimuusikkoa ilmaiseksi esiintymään. Ammattivalokuvaaja löytyy helpostikin kuvaamaan tilaisuudesta PR-kuvat niin pikkurahalla, että se on käytännössä ilmaiseksi. Hyviä "puoliammattilaisia" löytyy sitten täysin ilmaiseksi. Voiko kukaan kuvitella, että putki- tai sähkömies tulisi tekemään työtään sillä "lupauksella", että siitä saa hyvää mainosta tai joskus tulisi maksullinen keikka. "Luovan" työn tekijät kuvittelevat itsestään jotain aivan omituista. Eihän firman tilaisuudessa taustamusiikin soittaminen tai kuvien ottaminen ole mitenkään luovaa toimintaa, pelkkää rutiinia.
Vs: Kulttuuria aina talkootyöllä Tälle "kulttuuriväelle" on kysynnän ja tarjonnan periaate aina niin kovin outo; niinkuin sitten yrittäjän elämäkin. Kovasti ollaan ammatinharjoittajia, mutta peruskäsitteetkin ovat hakusessa. Säätely-yhteiskuntaa kovasti kaivataan, ja vapaata yrittäjyyttä samaan aikaan. Hm. Minulla luki iät ja ajat omilla nettisivuilla: "Valokuvaustoimeksiantoja teen toiveitten mukaan alkaen 1000 euroa päivä. Älä ota yhteyttä, jos hinta tuntuu liian suurelta." Sillä niistä pääsee.
Vs: Kulttuuria aina talkootyöllä Mitä tarkoitat sortamisella? Lehtibisnes on bisnestä. Lehtiä julkaistaan erilaisista syistä, mutta useimpien niitä julkaisevien firmojen tarkoitus on tuottaa voittoa. Kustantaja kilpailuttaa kirjapainoja. Se on normaalia bisnestä eikä sortamista. Miksi valokuvaaminen eroaisi jotenkin tästä? Valokuvia käytetään useimmissa lehdissä, mutta miksi niistä pitäisi maksaa markkinahintaa enempää? Kustantaja ei välttämättä valitse halvinta kirjapainoa eikä halvinta valokuvaajaa laatusyistä.
Vs: Kulttuuria aina talkootyöllä Voisiko kulttuurialoilla osin olla kysymys siitäkin, että työn tarjontaa on liikaa kysyntään nähden?
Vs: Kulttuuria aina talkootyöllä Tässä tullaan tuohon SakkeM:n kommenttiin. Liika tarjonta osoittaa, että perustasolla vaadittava "ammattitaito" on äärimmäisen ohut. Miksi tyhjästä pitäisi maksaa? Toisessa päässä taas vaikkapa Martti Suosalo tai Meeri Koutaniemi voivat itse määrittää hintansa, jos nimen omaan heidän osaamistaan kysytään.
Vs: Kulttuuria aina talkootyöllä Kyllä voin kuvitella. Tiedän jopa putkimiehiä ja monen muun ammatin osaajia jotka näin ovat joutuneet tekemään. Tervetuloa 2010-luvulle! (tämä ei ole vitsi. Nykyään on yleistynyt se, että työtä tehdään 4-6kk ensin ilmaiseksi ns. 'työvoimapoliittisena koulutuksena' ja jos näytöt riittävät niin pidempi oikea työsuhde voi tulla perästä. Lisää lähimmiltä mol:n sivuilta)
Vs: Kulttuuria aina talkootyöllä Niin, harjoitteluna koulutuksessa. Mentiin hiukan eri asiaan ja harjoittelujaksoja on ollut jo ennen 2010-lukuakin, muistaakseni. Moni koulutus kestää jokusen kertaluokan pidempään kuin vajaa puoli vuotta eikä niissäkään ole takuuta työsuhteen saamisesta.
Vs: Kulttuuria aina talkootyöllä Nimellisesti harjoitteluna. Oikeasti tavallisena työnä. Varmasti poikkeuksiakin on.
Vs: Kulttuuria aina talkootyöllä Työharjoitteluun liittyy väärinkaytöksiä. Totta. Se ei kuitenkaan ole 2010-luvulla esiin tullut asia.
Vs: Kulttuuria aina talkootyöllä Koulutukseen liittyvä työharjoittelu on yksi juttu, palkattoman työn kinuaminen toinen. Työpaikan saanti ja työllistyminen on kovin henkilökohtainen(kin) asia; kaikkea niissä ei kyllä voi panna työnantajapuolen vastuulle. Aikoinaan valokuvaajan opinnoissa oli samassa ryhmässä kaveri, joka sitten valmistuttuaan ja töitä hakiessaan sai heti 7-8 tarjousta isohkoilta pääkaupunkiseudun toimijoilta. Siitä vaan valitsemaan, mihin olisi kiva mennä. Sitten joskus orkaniseerasin digipuolen koulutusta pitkäaikaistyöttömille.... Siinä 15 ryhmässä oli 2-3, joita joku olisi saattanut sietää samoissa sisätiloissa. Työllistymisen este oli jo se vittumainen luonne, joka ei mihinkään nykyajan tiimityöhön olisi sopinut mitenkään. On niin vähän semmoisia tehtäviä, joita voi tehdä yksinään suljetussa kopissa muita näkemättä - ja muitten näkemättä.