Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kukertaako näyttösi?

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Jukkis71, 4 Elokuu 2009.

1. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Onko näytöissänne kukerrusta?
    Mulla on hieman vihertävä vasemmalla ja punertava oikealla ylhäällä.
    Nyt kun olen kiinnittänyt asiaan huomiota, niin lähes kaikki Hp:n näytöt kukertavat samalla tavalla.
    Keskeltä vasemmalle kuva on hieman vihertävä, ja oikealla punertava.
    T Jukka

2. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48
    Vs: Kukertaako näyttösi?

Mulla on ihan sama juttu, paitsi näytön alaosassa, Samsungin 275T+ näytössä. En ole vielä tehnyt asialle mitään kun pitäis olla ilman
    näyttöä ainakin viikko (ostin verkkokaupasta, -kele). Ajattelin ajoittaa tuon jonkin työmatkan yhteyteen syksyllä.

Eikös sun näyttö just vaihdettu toiseen yksilöön?

3. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Ei kukerra, on vallan perfect mulle. Mäkin oma.

4. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Vaihdettiin.
    Me tilattiin tänne 4 kpl hp 2475 näyttöä, joista 3 kpl palautettiin kukerruksen takia.
    Yhteensä 7/8 on kukertanut. Sitä kahdeksatta en ole itse nähnyt, toivottavasti se on kunnossa.
    Näissä tilalle tulleissa on samaa ongelmaa.
    Hassua kyllä, tulostetut kuvat ainakin mulla vastaavat täydellisesti tulostetta kalibroinnin jälkeen, joten en taida itse lähteä enään uutta vaihtamaan, kun ei se siitä kummene.
    Ostin paikallisesta liikkeestä, joten kaupan purkukin on mahdollinen, tai siis vaikka eri merkkiin vaihtaminen.
    T Jukka

5. Vs: Kukertaako näyttösi?

Ei kukerra, Samsung 2343BW ja LG L2000C

6. simos

simos Ylläpidon jäsen

8 444
    442
    83

Ei kukerra.. samppa 245T

Samsungilla on 3v OnSite takuu. Eli kuriiri tuo/vie. Soita huoltoon suoraan ja kerro ongelmasta.
    Ainakin yksi sampan littumonitori ja yksi sonyn putki on tolleen vaihdettu. Viimeksi samsung 24" rupes värisemään... soitin huoltoon ja kerroin ongelmasta. Kuriiri toi uuden näytön liki vuodenikäisen näytön tilalle ja vei vanhan pois.

7. AnttiO

AnttiO Member

201
    0
    16

En ole koskaan havainnut ko. ilmiötä (HP:n MVA-paneelilla oleva näyttö) enkä edes aikaisemmin kuullut ongelmasta. Ainoa saman kaltainen ilmiö on valoisuuden jakaantuminen epätasaisesti näytöllä. Ongelma voi tietysti olla riippuvainen käytetyn paneelin tyypistä.

8. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Meillä on töissä, jossa olen parhaillaan hp tn-näyttöjä. Kotona mulla on vanha tn hp. ja sitten tuo uusi h-ips. Kaikki kukertavat.
    Vanhat reunoilta punaista ja alhaalta vihreää, tuo uusi keskeltä vasemmalle vihertää, keskustan oikealla puolella neutraalia ja oikealla punertaa.
    Joku epäili, että johtuu näytön taustavaloista
    Hassua kyllä, tulostetut kuvat ovat täsmälleen oikea värisiä
    T Jukka
    T Jukka

9. lautturi_

lautturi_ Member

962
    1
    18

wintoosassa iiyaman 5v vanha näyttö ja toimii vieläkin hienosti vaikka onkin neliöformaattia..mäkin näyttö silti kyl helmi ilman mitään kaliburaatioita<3

10. AnttiO

AnttiO Member

201
    0
    16

Erään netistä löytyneen keskustelun perusteella tuo sävyvaihtelu näytön reunoilla olisi tn-paneeleille ominaista.

[QUOTE>
    [/QUOTE]

Ei tuossa pitäisi mitään ihmeellistä olla. Ei ne pikselit siinä kuvassa väriä ole vaihtaneet vaikka se siltä näytöllä näyttäisikin, jos sävyvirhettä aiheuttaa näyttöpaneeli.

11. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Kiitos tiedosta Simos, tuota en tiennytkään.

12. Vs: Kukertaako näyttösi?

Eikös kajarit ilman magneettisuojausta pistä näytöt myös kukertelemaan?
    Vai oliko tää ongelma pelkästään vanhojen putkinäyttöjen kanssa?

13. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Se on putkinäyttöjen ongelma, kaiuttimien magneetit (riippuen tehosta) vääntävät sitä sädetykin sädettä - jota yllätys yllätys, ohjataan magneettikentällä...

LCD:ssä ei ole mitään tämmöisiä juttuja.

HP:n TN:stä.. Omassa 2408h vai mikätää onkaan, en ole huomannut mitään väriläiskiä. Sensijaan nyt vähän kiusaa tää TN:ien kapea katselukulma kun viimeinkin ymmärsin mistä on kyse - kuvaa on käytännössä mahdoton nähdä kerralla oikeassa gamma-säädössä, joten jos yläosa on sopiva, menevät keski- ja alalaita liian tummiksi (koska alaosa näyttää vaaleammalta kuin yläosa) ja päin vastoin.

TN:nsä katselukulmaa voi hienosti demota itselleen katsomalla:
    Viewing angle - Lagom LCD test

Jos tulos on kuten yleensä, niin se näyttää tältä: http://www.lagom.nl/lcd-test/img/lagom-angle-1diag.jpg

Tieto lisää tuskaa; ennen kuin mulle selvisi tuo, luotin vain noiden testisaittien juttuihin siitä että katselukulma on hyvä, niin ja niin monta astetta... Vois sanoa että hevonpaskaa puhuvat.

Sanoisimpa että tuo on jopa oleellisempi asia kuvan käsittelyn kannalta kuin väriavaruuden kattavuus tms... Kyllähän 256-värisilläkin käsiteltiin hyvin kuvaa vaikka se oli rasteroitua. Mutta sentään suhteelliset tummuudet eivät kipanneet kuvassa riippuen siitä miten korkeassa (hyväryhtisessä) asennossa istuu ja missä kohti näyttöä kuva sattuu olemaan.

14. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

No niin soitettu on Samsungin valtuutetulle huotoliikkeelle (Infocare) ja homma toimii näköjään tosi hyvin. Kysyivät näytön malli- ja sarjanumeroa ja tarkistivat takuun voimassaolon tuon perusteella. Tulevat vaihtamaan näytön.