Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kuka opettasi minulle digijärkkärin käyttöä?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Hevoskuvaaja, 13 Syyskuu 2006.

    Haluaisiko joku opettaa jonakin viikonloppuna digijärjestelmän käyttöä minulle? Olen ihan ulalla noiden manuaaliasetusten kanssa. Yksityisopetuksesta voisin vähän maksaakin. Tavoitteenani olisi oppia kuvaamaan liikkuvaa kohdetta niin, että kohde on tarkka, mutta tausta sumeampi. (Kuullostaa aloittelijan tekstiltä, mutta aloittelijahan minä olenkin...)
    Kamera: Nikon D50, optiikat: AF-S CX 18-55/3.5-5.6G sekä AF ZOOM-NIKKOR 70-300/F4-5.6G (ei ole 200mm f2.8 optiikkaa - eikä vähään aikaa tulekaan..), polarisaatio-suodatin.

    Opetusta kaipaisin siis pääkaupunkiseudulla.
     
  1. Ootkos lukenut kirjoja? niistä meinaan saa oikeesti hyvää tietoa ilmaiseksi. mm. sen miten kohteen saa tarkaksi ja taustan sumeaksi.
     
  2. Juu, kirjoja on tullut luettua. En tiedä, miksi tuo digijärkkäri on niin vaikea minulle, vaikka olen kuvannut järjestelmäkameralla (jossa ei ole mitään automaattista). Toivomuksenani olisi, että joku Nikon-digin käyttäjä opastaisi minua.
     
  3. Koitas nyt ensimmäiseksi tirvaista se kamerasi A-asetukseen. Tämän jälkeen pyörität suurimman aukon päälle ja alat kuvaamaan. Nyt syvyysterävyys on pienin, ja aika vastaavasti aina nopein mahdolinen.
     
  4. en oo kauhea ekspertti mutta tässä kans pari nyrkkisääntöä:
    - aukolla säädetään syväterävyys (eli kun aukko on suuri on numero on pieni.
    mitä suurempi aukko, sen pienempi syväterävyys. esim aukolla 2,8 syväterävyys
    on (siis tarkennuspisteestä eteeenpäin ts. kamerasta poispäin) n.10 cm
    kun taas aukolla 22 se on n.2m
    - suljinajalla määritellään liike-epäterävyys. mitä nopeampi aika
    eli suurempi numero niin sitä nopeamman liikkeen se pysäyttää.
    esim liikkuvia kohteita kuvattaessa kannattaa suljinnopeuden olla
    luokkaa 1/125-1/250 s jos haluaa pysäyttää liikkeen. taas pidempää
    suljinaikaa käytettäessä kuvaan tulee liike-epäterävyyttä.

    ajan ja aukon määrää voi säädellä myös nostamalla tai laskemalla
    "herkkyyttä".

    toivottavasti tästä vastauksestani ei tartte snobbailla.
     
  5. Kiitos neuvoista, mutta kuka haluaisi minua ihan oikeassa elämässä opastaa yhden viikonlopun ajan? (Ehkä pari tuntia / päivä).
     
  6. pleppanen

    pleppanen Active Member

    1 534
    0
    36
    No, eikös täällä ole yhtään poikamiehiä?
     
  7. Arvasin, että tuollaisa vastauksia tulee. Kyse nyt vain on aivan kameran käytön oppimisesta. Harmi sinänsä, että pyyntöäni ei oteta vakavasti.
     
  8. Varmasti löytyy pätevää ja pienihintaista opastustakin jostain instanssista, joka muutenkin kurssittaa alalle.
     
  9. Jos manuaalisäädöt ovat/tuntuvat vaikeilta niin kokeileppa seuraavaa. Kamera kylmästi P asetukselle ja pyörittelet sitä hammastettua rullaa ja huomaat miten aika/aukko suhde muuttuu näytöllä, otat kuvia ja vertailet mitä jälkeä syntyy. Itse en ole D50 runkoa ikuna käyttänyt mutta luulisin että tämä ominaisuus löytyy siitäkin.
     
  10. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Kamerasta löytyy varmasti mitä tahansa toimintoja, mutta jos henkilö on niin fiksu, että etsii opetusta, hän on niin fiksu, ettei hänelle kannata toimittaa kikkakokoelmaa, vaan perusteellista, perusasioista lähtevää _opetusta_.
     
  11. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 433
    187
    63
    Aika erikoista, ettei Nikon-leiristä löydy opastajaa..

    Harmi, kun en tuosta kamerasta mitään tiedä, perusasioista kyllä. Canonilla kun olen ikäni kuvannut..

    Tule ihmeessä jollekin miitille, jos neuvojaa ei liveksi asti löydy, niin silloin joku varmaan osaa Nikonin kunnolla ja neuvoo. Jos sinua kiinostaa vain itse perusasiat ja osaat lukea manuskaa, niin silloinhan on oikeastaan sama millä kameralla "opettaja" kuvaa.. Tuloksiakin voi katsella usein jo kameran näytöltä.
     
  12. Nythän ei ole kyse kysyjän älynlahjoista (joita epäilemättä on) vaan annoin yhden neuvon.
    Eikä tuo ole mikään kikka kolmonen kaivettuna jostain niksipirkasta, vaan ihan käyttökelpoinen toiminto kamerassa.
     
  13. Niin - minunkin on helppo antaa kirjallisia vinkkejä kouluratsastuksessa ja kehottaa ihmisiä vain lukemaan kirjoja. Kukaan ei kuitenkaan opi käytännön asioita tuolla tavalla. No, jos osaamista valokuvausalalta ei haluta jakaa aloittelijoille, opettelen sitten kantapään kautta. Mikäs kiire tässä on oikeastaan oppia valokuvausta digijärkkärillä.

    Jos joku nyt kuitenkin haluaisi antaa opetusta melkeinpä kädestä pitäen minulle Nikonilla kuvaamisessa, voi laittaa minulle mailia osoitteeseen:
    meriones@luukku.com

    (Onhan noita kursseja, mutta aika ei yksinkertaisesti riitä mihinkään keskellä viikkoa olevaan koulutukseen.)
     
  14. Minustakin törkeätä alkaa neuvomaan, kyllä neuvojia pitää vähän neuvoa moisesta!
     
  15. Taidat olla aika käsimätön kun 17:41-21:51 välissä jo alat turhautua kun ei opettajia ilmaannu ;-)
     
  16. Pitäsikö minun neuvoa neuvojia neuvomaan neuvojia ???
     
  17. Tai neuvoa neuvojien neuvojia vähintäänkin sopivalla etäisyydellä ;-)
     
  18. peet

    peet Member

    764
    0
    16
    Minulla on ollut sellainen (harha)luulo, että samat lait noihin vermeisiin vaikuttaa merkistä tai digistä riippumatta, voin olla väärässäkin.
     
  19. Henna

    Henna

    510
    0
    0
    Re

    Itse olin aivan samassa tilanteessa vuosi sitten. Sitten menin vapaaopiston kuvauskurssille, vai liekkö nykyään kansanopisto. Siellä sain aivan uskomatonta opetusta ja oppia! Maksoi se kk kurssi 50€


    Suosittelen sitä sinullekkin!!

    Nimimerkillä: Joka paikasta oppia yrittänyt saada, ja 20 kirjaa hyllyssä "luettuna".