Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

kuka olet?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Vita, 6 Huhtikuu 2005.

  1. stunba

    stunba

    51
    0
    0
    22v kuvannu viime kesänä aloitin intissä kuvaamaan zenitillä. jäin sille tielle tosin kamera vaan vaihtu. eli melkein vuodenkuvannu kohta.
    miami vice on parasta mitä tulee telkkarista.
     
  2. iiuu

    iiuu

    142
    0
    0
    Olen viiskymmenluvulla Helsingin mlk:ssa syntynyt junantuoma joensuulainen.... Kameroitten kanssa puljannut harrastusmielessä 70-luvulta alkaen. Tänne tuli päädyttyä valokuva.netin haihduttua.

    Kuvauskohteet liittyvät luontoon ja maisemaan, myös rakennettuun sellaiseen. Digijärkyttimen ja ainamukanadigipokkarin hankinnan myötä filmikalusto on ainakin tämänhetkisten kokemusten perusteella siirretty eläkkeelle, mikä kylläkin vetää vähän haikeaksi, saisipa vaikka Rollei 35D:n ja digiperän Canuuna F1N:ään.
     
  3. Nelikymppinen oululainen. Kuvannut aktiivisesti noin 15 vuotta.

    Kuvaan m/v -filmille enimmäkseen 4x5"- ja jonkin verran 8x10" -kokoihin.
    JOBOn prosessori kurnuttaa vessassa illat ja lopputulokset skannailen epsonin 4990:lla.

    Toimiva systeemi, enkä digikameraa -ainakaan toistaiseksi- ole kaivannut.
    Mutta saapi nähdä, mitä tulevaisuudessa.
     
  4. Olen Sakke 22v, tällä hetkellä opiskelen journalismia täällä australian mantereella.

    photoja tullut otettua nyt suuri piirtei vuosi tai sitä ennen tuli otettua ihan filmi pokkarilla jotain lomakuvia. nyt enemmänkin tota luonto puolta ja heti kun lompakko sallii makron ostamisen niin näitä aussilan kivoja hämähäkkejä ja muita ötököitä.

    innostus kuvaamiseen ja uuden kaluston hankkimiseen tuli tolta laitteen veljeltä. vuoden ajan tuli kuvattua sony f717:lla ja tällä hetkellä nikonin d70:llä.
     
  5. ihan ulkomaaneläviäkin :)

    tervetuloa vaan kaikille :)
     
  6. wasq

    wasq

    6
    0
    0
    Kaipa se on jostain aloitettava. Kerrotaan sitten kerralla kaikki niin ei jää kysyttävää :)

    Aloitin digikuvauksen vuonna 1998 Casion VGA-reson kameralla, muistaakseni jaksoi ottaa n. 30 kuvaa 4 paristolla. Hieno ominaisuus oli kääntyvä objektiivi jolla pystyi kuvaamaan oudoissa kulmissa ja jopa itseään. Itse en tätä kameraa omistanut, vaan kyseessä oli Firman vempain. Tein jotain juttua joka liittyi kameraan tai kuvaan jotenkin.

    Ekan oman digikameran ostin 2003 syksyllä, hankin Kodakin halpis-DX6340:n gigantista, suunnilleen 300 eurolla. Kamera oli ihan ok pokkari, mutta äkkiä huomasin tarvitsevani jotain lisää. 2004 tammikuussa ollessani työmatkalla Singaporessa paikallinen kauppamies teki "lyömättömän tarjouksen" ja sainkin varsin edullisesti Kodakin 6490-mallin kameran. Se oli loistava peli, 10X zuumi ja kaikkee. Zuumi vaan oli hidas kuin etana ja äänekäskin vielä. Innostuneena uudesta harrasteesta hankin itselleni myös tripodin, monopodin, salaman, macro-linssin ja UV-filtterin.

    Olin varsin tyytyväinen kameraani kunnes toukokuussa sain työkaverilta lainaan ADEX-ilmailutapahtuman kuvaamiseen 300D:n jossa oli perässä Canonin 70-200/2.8 L IS putki. Kameraa laukusta kaivaessani totesin että "johan on vehje!". Ja samalta tuntui kuvatessakin. Salamannopeat reaktiot kuvaajan sormen heilahdukseen sekä aivan valtaisa piirtokyky syöpyivät mieleni sopukoihin poistumattomasti. Koitin epätoivoisesti kuukauden verran kuvata pokkarillani, mutta tuntuma oli kokonaan lähtenyt siitä hommasta.

    Niinpä hommasin 350D-kitin. Linssisä nyt ei tuohon L-klasiin verrattuna paljon ole hurraamista, mutta käyttöergonomia ja nopeus eivät ole mihinkään kadonneet, ja ne olivat 90% vaihdon syystä. Tyytyväinen olen ollut, ja kuvattua on tullut. 350D saldo on noin 3400 kuvaa, koko urani kuvaussaldo lienee luokassa 15000. Kuten numeroista näkyy, kuvaan aika lailla "varmuuden vuoksi" -tyyliin, mutta eipä se kallista digillä ole ja poistan omista kuvistani vähintään 50%.Kuviini olen saanut toistaiseksi n. 8 kappaletta hyviä kuvia, mikä on mielestäni ihan ok-suhde :)

    Filmikuvauksen aloitin elokuussa 2005, kuvia en ole tosin vielä saanut aikaiseksi, pari olen ottanut. Käytössä on pikkuveljen EOS-järkkäri, olisko numerolta 300. En aio edelleenkään filmin pauloihin joutua hirveän vaivan vuoksi. Niin ja digikuviakaan en käsittele kun ei ole kuvankäsittelyyn sopivia ohjelmia, jotenka se on laaki ja vainaa -tekniikka käytössä.

    Jaa niin lisätään vielä nykyinen kalusto jos jotain kiinnostaa: EOS-350D, EF-S 18-55, Sigma 70-300/4.5-5.6 APO Macro Super, Metz Mz-54-4 salama, Soligor salama (voi käyttää slavena), SteinZeiser tripodi, monopodi jonka merkkiä en muista, LowePro Rezo 120 AW olkalaukku, 1 Gb Kingston Elite Pro CF, 2 kpl 256 Mb SanDiskejä sekä ultimaattisena tallennusvälineenä CompactDrive PD70X 40 Gb.

    Niin ja nimestä, kyseessä on väännös sukunimestäni, ja esiinnyn samalla nimellä parilla muulla bb:llä, joten tutut tunnistanevat ja muille ei liene merkitystä :) Ircin käytön lopetin vuonna -95 rasituttuani porukkaan.
     
  7. kijupa

    kijupa

    55
    0
    0
    Minäkö ... 49-vuotias manselainen. harrastanut kuvausta about 35 vuotta, kameroita on ehtinyt olla monenlaisia: mm. Topcon, Canon F-1 (tuo on edelleen tallessa). Aktiiviseen kuvaukseen tuli monen vuoden tauko, kunnes muutama vuosi sitten innostuin uudelleen. Aloittelin varovasti digien kanssa, ensin Olympus c-990, nyt on käytössä Olympus c-720. Takaraivossa kiusaa ajatus digijärkkäristä.

    Työkseni ole freelance-toimittaja, lisäksi puuhaan tietotekniiikan eri osa-alueitten kanssa, koulutusta, konsultointia, weppisivujen tekoa, jne.

    Vapaa-aika kuluu 13-vuotiaan koiraherran, Kassun kanssa. Herra on rodultaan pyreneitten paimenkoira.
     
  8. Vilma

    Vilma

    6
    0
    0
    30 v. naisihminen, joka tekee myös sivutöikseen kuvaushommia. Viikottaisia työtunteja kertyy siinä määrin, että valitettavasti en juurikaan jaksa vapaa-ajallani kuvata (muutakuin pakolliset sukupippalot ja maailmaa reissatessa tulee paljon kuvattua), kun olisi muitakin harrastuksia - ja niin, ne ikävät kotityöt. Rankalle työlle sitten vastaavasti rennot huvit eli viihdyn oikein mukavasti kaveripiirissä ja olusella :)
     
  9. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    116
    63
    Raimo Dahl oli nimi.
    35v. naimisissa oleva kahden tyttölapsen isä, asumme Helsingin tapanilassa vanhassa omakotitalossa. Kuvaan periaatteessa kaikkea mahdollista, paitsi kukkamakroja, kun en omista makro-objektiivia.
    Kuvannut olen varmaan 10 vuotta, kalusto on laajentunut, nyt jo kolmeen runkoon.
    Pidän MV-kuvista jotka teen itse omassa/työväenopiston pimiössä. Ehkä vielä joku päivä opettelen myös värivedostuksen salat.
    Kuvaan myös digillä (10D) ja käytän MAC:iä PC:n sijaan.
    Nettsivuja olen myös tehnyt itselle ja kavereille.
    Omani osoitteessa www.bwportfolio.com
     
  10. tuulis

    tuulis Member

    89
    0
    6
    tuulis: kolomikymmpinen kolomen lapsen äiti kajaanin kupeesta, kainuulaisia siis.
    harrastuksia ei oikeestaan ole, mutta kuvailla tykkään ( uus kamera haaveissa) ja tietokoneellakin tulee istuttua, lasten kans touhuilen ja koiriakin löytyy talosta.
    Hirvee hinku ei oo töihin ollu, mutta tällä hetkellä arkipäiviini kuuluu noin parinkymmenen eka- ja tokaluokkalaisen ohjaaminen. kerhotäti siis.
     
  11. DGT

    DGT

    107
    0
    0
    DGT tai Digitti on softainsinööri opiskelija kajaanista. Suurin osa ajasta menee töissä ja koulussa kahden koiran kanssa. Viimeinen koulu vuosi on edessä. Kuvaaminen on aina kiinnostanut, nyt vielä enemmän kun on oikeat kuvaus vehkeet.

    Jos en ole töissä tai koulussa, olen ulkona koirien kanssa. Kotona viihdyn lähinnä vain kun pitää siivota, laittaa ruokaa tai on liian pimeää ulkoiluun. Silloin tulee katseltua leffoja, luettua kirjoja tai nettailtua.
     
  12. m.k

    m.k

    29
    0
    0
    Justiinsa joo. Täältä Pohjois-Pohjanmaalta kirjoittelen pääsääntöisesti tänne, harvakseltaan tosin. Ikää vasta 18, kameroiden kanssa on kyllä pelattu niin kauan kuin muistan. Isältäni sain järkkärin kun hän osti uuden vajaa viisi vuotta sitten. Nikonin F-401 ja 70-210 f/4 putki, itse siihen hankin halvalla Sigman 28-105 millisen jos (ja kun) laajemmalle oli myös tarvetta. Tuolla on kyllä tullut roiskittua rulla jos toinenkin, aika monipuolisia kuvia. Ainoastaan luonto ja sen eläimet ovat minulle vieraaksi jäänyt kohde. Jostakin syystä erilaisista, lähinnä pyörillä kulkevista kulkuneuvoista, on jokunen tuhat ruutua myös tallella. Ehkäpä johtuu kiinnostuksesta autoihin ja autoiluun? Nyt sitten keväällä ostin ensimmäisen digipokkarini, ja päädyin Nikonin Coolpix 5900:een. Aikaisemmin järkkärikin oli lähinnä siksi, että se oli parempi kuin pokkari. Nyt kun digillä on jonkin verran tullut kuvattua, päädyin siihen että on tämä valokuvaus mukavaa hommaa. Näin ollen rupesi taas järkkäri laulamaan entistä aktiivisemmin, ja ensi viikolla tulee Nikkor 50 f/1.8 putki paikalliseen valokuvausliikkeeseen. Harrastuksena siis ollut kauan, mutta oikeastaan tänä kesänä havahduin siihen, mitä kaikkea kivaa kameralla voikaan tehdä. Keväällä kun toivon mukaan painan päähäni yo-lakin, toivoisin samalla kotona odottavan Nikonin D70s kitin. Kuitenkin suhteellisen kallista tuo filmille kuvaaminen, eikä aikaansaannoksiakaan näe ennen kuin filmi on kehitetty. Ja kun on muutaman vuoden ajan järkkärin makuun kuitenkin päässyt, niin ei siitä meinaa irti päästä. Toki pokkarillakin on puolensa, ja uskaltaa ottaa joka paikkaan mukaan. Ja ihan meinasi unohtua, matkailtuakin on tullut jonkin verran, viimeksi 1½ vuotta sitten Egyptissä. Filmiä paloi 7 rullaa, eli kuvia on sieltä ja muiltakin matkoilta runsain mitoin, paperikuvia. Muuten lähinnä dioja, nykyään taas enemmän mv/värikuvia. Tällainen räpsijäharrastaja siis, mutta toivottavasti jotakin on jo vuosien vieriessä oppinut, ja tulee lisää oppimaan.
     
  13. keija

    keija

    306
    0
    0
    mie oon 23vuotias tyttö joensuusta jossa oon asunu parivuotta. sitä ennen kävin helsingissä muutaman vuoden olelemassa mutta oikeasti olen lappeenrantalainen!
    harrastan iguaanin hoitoa ja valokuvausta. matelijat ovat aina olleet sydämen asia ja eiköhän noita liskoloita kotiin tulevaisuudessa tupsahda lisääkin.

    ja tietokoneella jumitan tietenkin! välillä on oma elämä ollut kadoksissa ja irkki vienyt voiton, mutta nyt taas on vähän kerennyt olla poissa tietokoneeltakin ja tehdä muita hommia.

    olen opiskellut rakennusalaa ja kai minä joku rakennusnainen olen ;) toiveena olisi päästä korkeakouluun sisään ja tulla joku kaunis päivä rakennusinsinööriksi.

    eka filmijärkkäri minulla oli joskus vuonna nakki. ja sen jälkeen ihan pokkarilla kuvaillut . kunnes keväällä tuli varallisuutta ja ostin digijärkkärin ja siihen keräilen putkia pikkuhiljaa, ja koitan opetella kuvaamaan
     
  14. Nimi on Hannu ja olen 28 hujakoilla. Hesassa asustelen ja teen työtä.
    Tämän foorumin löysin pakkotoiston kautta.:) Kuvaus on minulle verraten uusi harrastus, aloitin tänä vuonna heinäkuun alussa kun duunikaveri sai myytyä minulle Nikonin vanhan manuaalijärkkärin + 35-70mm peruszoomin. Sitten olen ostanut 28mm Nikonin E linssin ja nyt on vielä koeajossa 200mm tele (Image merkkinen jos joku tietää jotain niin sanoo hep!).
    Aikaisemmin olen kuvia ottanut Minoltan kompaktilla tosin siihen en ole koskenut yli neljään vuoteen..
    Alku on mennyt eri filmejä kokeillessa ja kuvausta opetellessa. Suosikeiksi on alkanut muodostua Velvia, Sensia ja yleensä dia. Negoissa ei ole tullut vastaan mitään erityistä suosikkia mutta muutama pettymys ainakin. MV puolella on tullut kokeiltua Agfa APX100:sta.
    Digipuoli ei ole erityisemmin innostanut jo pelkästään kunnon kameroiden hinnan (yli 2000e) takia kun köyhä harrastaja olen.
     
  15. Olen Kai Nalo. Löysin tänne pakkotoiston kautta. Valokuvaajana varsin tuore. Intohimona tähtikuvaus, jossa pääobjektiivina 1200mm f4,7 pikkuputki. Muu kalusto 20D+17-85 IS USM+70-200/4L+erinäinen kasa muuta sälää.
     
  16. Tervetuloa! Onko tuo oikea nimesi? =)

    terv. Nivu Set
     
  17. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Tervetuloa Nalo kanavalle. Olisi mukava nähdä tähtikuviasi. :)
     
  18. he-he... Joskus toivon, että olisi. Ei kuitenkaan ole.
    Kiitos. Olen tässä miettynyt, että josko uskaltaisi. Ensi yö on tarkoitus viettää ulkona, joten ehkä sunnuntaina olisi jotain näytettävää tähtirintamalta. Vanhat tähtikuvat eivät kyllä kelpaa näytille kuin tähtitiedefoorumille, jos sinnekkään.
     
  19. sf

    sf

    785
    0
    0
  20. Papu

    Papu

    789
    0
    0
    Pavun paljastukset tulee tässä!

    60-luvun alkupuolella syntynyt valokuvausharrastelija Hattulasta.
    Digikameroilla kuvailen (E-300 ja Ixus 700), joskus satunnaisesti tulee vielä filmipuuskiakin.
    Vk.netissä tuli aiemmin enemmänkin heiluttua ja sieltä tuttuja keskustelijoita näkyy olevan foorumilla enemmänkin. Täällä olen käynyt lähinnä kuvia vaklailemassa, koska kommentoimiseen on nykyään iskenyt jonkinlainen laiskuus. Kesä tosin on mennyt kuvatessa, veneillessä ja touhutessa yhtä sun toista, ettei ole paljoa ehtinytkään.


    tervehtii muita kansalaisia Pirjo alias Papu

    edit: Jeeee, en ensin muistanut edes omaa nimimerkkiäni!