Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

kuka olet?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Vita, 6 Huhtikuu 2005.

1. Daniel Braun

Daniel Braun Member

142
    0
    16
    Vs: kuka olet?

En ole koskaan esittäytynyt foorumilla oikeasti, joten aloitetaan:

Moikka, olen Daniel täältä kaakonkulmalta Kotkasta. Olen kasikytluvun alun lapsia ja lähes koko kolkytävuotisen elämäni asunnut näillä nurkilla. Elantoni olen saanut sisustusmyyjän töistä jo vuodesta 2004 ja kuvaus on ollut jopa jonkinasteinen sivutyö ohessa.

Ensimmäiset muistot kameroista juontavat varhaislapsuuteen ja äidin Konica C35 kameraan joka edelleen on hallussani, sekä vaarivainaan jäämistöissö leikkikaluiksi muodostuneet muutamat viiskytluvun tusinakamerat. Varsinaisesti kuvaus kävi kiinnostamaan vuosia sitten Canonin hopeakuulan ilmestyttyä, olihan se ihan ensikosketus minulle digijärjestelmiin. Sekä peräti järjellinen tutustuminen järjestelmäkameroihin yleensä.

Vuodet vierivät ja kalusto muokkaantui, Canonilla kuvaten. Oli satasarjaisia, kymppisarjasta ja 5D mII lopulta kohtuu pitkään. Optiikka kiertänyt ja vaihtunut, valovoimaista äLLä primeä, zoomeja, manuaalitarkenteista ja macroja. Kuvannut olen muutamia häitä, valmistujaiskuvia, keikkoja ja musiikkitapahtumia, ristiäisiäkin on nähty. Maassa makailtu macrojen kanssa ja katukuvausta tutkailtu.

Tuskastuminen työkalumaiseen fiilikseen ajoi Fujin x100 kameran kautta toteuttamaan haaveeni filkkakuvaamisesta, parin edullisemman vanhan kameran kautta käyttöön tuli hankittua Leica M4P ja rakastumisen jälkeen Canon kalusto väistyi ja laukkuun ilmestyi myös M9.

Macrot ja tapahtumat jäävät, katukuvaus ja katuarkkitehtuuri jatkavat. Sydäntä kuunnellen, suunta on oikea. Tälle tielle olisi pitänyt jo kääntyä useampi vuosi sitten.

2. ipetzi

ipetzi

1
    0
    0

Hei!

Uusi Pohjois-Karjalainen 26-vuotias naistulokas vaappuu nyt tänne, jonka joulupaketista paljastui kauan haaveiltu, mutta hyvinkin edukas järkkäri Sony a58. Mies kai kyllästyi huokailuihin, kun kauniit maisemakuvat jäi perusdigin "raiskaamiksi". ;)
    Tulen kenties kyselemään paljon täällä, toivon että jotkut osaavat ja jaksavat minua auttaa alkutaipaleellani.
    Kiinnostus on kova ja jännitys onnistumisen suhteen on suunnaton!

3. sanppak

sanppak

5
    0
    0

Ehtoota.

En ole monellekkaan foorumille kirjautunut saatikka esittelyä kirjoittanut itsestäni, kuitenkin tätä foorumia jo pitkään selaillut.

Olen Sami eteläisemmästä savon kolkasta mikkelistä siis. Olen 90 luvun alkupuoliskon kasvustoa ja muutamaa syrjähyppyä lukuunottamatta täällä asunut koko pienen ikäni. Aikaisemmin vaikutin hoitajan saappaissa paikallisessa dementia kodissa ja kotihoidossa sitä ennen puolustusvoimissa ja koulunpenkillä opiskellen lähihoitoa ja ensihoitoa. Nykyään olen sekatyöläinen, ehkä kohta jo vakituinen (lue mahdollisimman pian) jossakin uudessa kiinnostavassa paikassa.

Kuvannut olen lapsuudesta saakka. Mummoni oli kova kuvaamaan ennen poismenoaan sekä jaksoi opastaa minua alkeissa ollessani nuorempi.  Tosin vakavasti aloin kuvaamisesta kiinnostua 2000-luvun puolivälissä. Ensin kuvasin olympuksen pokkarilla sekä sonyn videokameralla laskettelua aikani. Ensimmäisen järjestelmäkamerani ostin 2008 ensimmäisillä kunnollisilla kesätyö tienisteilläni se oli Canon Eos 40d. Kamera pysyi minulla armeijan harmaisiin saakka ja tovin vielä siellä mukananikin. Sitten kameran myynti tuli eteen ja pitkä tauko kuvaamiselle, vaikkakin olin vannottanut itselleni että saamani rahat menisivät uuteen kameraan. Kesällä 2012 löysin itseni takaisin kuvaamisen pariin, ostin sattumalta 650d:n kyllästyttyäni puhelin räpsyihin ja ystävien kameroiden lainailemiseen. No sittemmin homma on karannut käsistä tavattuani avopuolisoni joka kuvaa itsekkin paljon ja yhteiset rahat sijoittuvat harrastukseen. Runkona 6D sekä käytössä mukava liuta objektiiveja, tulossa vielä rinnalle 6D/5D/1D mark?? kun oikea yksilö osuu kohdalle.

Eniten kuvailen maisemia sekä tuning auto tapahtumista minut voi bongata kesäisin. Myöskin koiratapahtumista satunnaisesti ympäri vuoden. Laskettelun kuvaus ja videointi toistaiseksi jääneet vähemmälle, ehkä vielä joskus aikaa niillekkin? heh. Tosin hirveä polte jatkuvasti oppia ja kokeilla kaikkea uutta kuvaamisesta. Olen oppinut kuvaamisesta nyttemin sen että sain kunnianhimoni takaisin.

Jos kuvaus seuraa tarvitsee joskus täälläpäin niin voi yv:tä laittaa. :)

4. Vs: kuka olet?

Moikka kaikille, ketään erikseen unohtamatta.

Olen tällainen just 34 vuoden ikään ehtinyt miehen alku. Syntyjäni olen pienestä Päijät-Hämäläisestä kunnasta, Padasjoki nimeltään. Noin 14 vuotta sitten rupesin riiustelemaan Pohjois-Savossa Iisalmessa ja tännehän sitä on tullut jämähdettyä, eikä ole ainekaan vielä ollut minkäänlaista poltetta vaihtaa havuja. Perhettä on tuona 14 vuoden ajanjakson aikana siunaantunut vaimon lisäksi neljä lasta ja viideskin näkee päivän valon loppukesästä. Lasten lisäksi taloudesta löytyy tällä hetkellä vielä seitsemän kissa, joista neljä on vajaan kuusi viikkoa vanhoja, kolme liskoakin on tullut hommattua.

Koko ikäni olen ollut enemmän kiinnostunut kaikesta mikä haisee polttoaineelle, pakokaasulle ja pärisee, pörisee tai muuten vaan pitää meteliä. Tästä asiasta johtuen on autoja päässyt kertymään niin, että joskus oli seitsemänkin autoa samanaikaisesti pihassa, sittemmin olen saanut karsittua kaluston määrän neljään.

Valokuvaaminen on aina kiehtonut ja kiinnostanut ja ensimmäisen oman kameran hommasin suurinpiirtein samoihin aikoihin, kun Iisalmeen muutin. Tuolloin Jyväskylän Markantalosta tuli hommattua Canonin EOS 300 filmijärkkäri. Sillä otin kuvia silloin kun muistin, kerkesin tai muuten vaan sattui olemaan käsillä. En siis hirveän aktiivisesti. Noin 5-6 vuotta sitten sain hommattua työkaveriltani edukkaasti Canonin EOS 300D:n, jonka mukana tuli Tamronin 70-300mm 1:4-5.6 LD tele-macro lasi. Tamronin kaveriksi tuli hommattua melkein heti Sigman 28-70mm 1:2.8 lasi. Tällä setupilla tuli kuvailtua säännöllisen epäsäännöllisesti, milloin mitäkin, sen enempää kuvaamisen perusteista tietämättä. Tutustuin laitteeseen, sen säätöihin ja mahdollisuuksiin ja kamera kulki käytännössä aina mukana. Noin vuosi sitten sain hommattua, taas kerran yhdeltä kaverilta, Canonin 40D:n jonka matkassa kulkeutui Sigman 17-70mm 1:2.8-4.5 lasi. Syksyllä olin pakko-ostoksen edessä, kun hyvin palvelleen Tamronin sisältä antautui pätkä kaapelia ja tarkennusmoottorin hampaat ja päädyin ostamaan Canonin 70-200mm f4 L lasin.

Kuvaamista en ole opiskellut sen kummemmin ikinä, aina olen mennyt siitä mistä aita on matalin, tai sitä ei ole ollenkaan ja sen kyllä näkee jäljessä. Joitakin, hyvin harvalukuisia onnistumisen elämyksiäkin olen toki kokenut ja toivon niiden lisääntyvän tulevaisuudessa, liityinhän paikalliseen kameraseuraan ja toivon ammentavani seuran osaajista oppeja kuvaamiseen! Jotta en jaarittelisi jonninjoutavia enempää, laitan tähän jatkoksi linkin yhteen sellaiseen kuvaan, johon olen itse kohtuullisen tyytyväinen. Varmasti siitä löytyy sanomista ja niin pitääkin löytyä, enhän muuten voi kehittyä.

Linkki kuvaan
    kuva otettu tuolla 40D:llä, käyttäen 70-200 lasia, käsivaralta.

5. markku55

markku55 Active Member

Oot Heikki aika persoona, ilman sarvia ja hampaita otat hienoja kuvia!
    Tervetuloa saitille!

6. Vs: kuka olet?

Kiitosta vaan :)

Haluja olisi kehitykseen enemmän, kuin mitä aika tahtoo antaa periksi.. perhe ja varsinkin työt hidastaa harrastamista, mutta kumpaakaan en hylkäisi.

7. Vs: kuka olet?

Valokuvausta harrastanut niin kauankuin muistan.
    Kiinnostus heräsi kun Kangasalle avattiin oma Valokuvaamo joskus -80 luvun alussa.
    Tätä ennen olin löytänyt kirjastosta "Pikku näppärän" kirjan jossa oli mm. valokuvauksesta.
    Ostin jokus 80- luvun lopussa ensimmäisen suurennuskoneeni ja siitä kähtien olen koittanut mustavalkoisia tehdä.

Viimeksi olen tehnyt, nyt 9 vuotiaan tyttäreni kanssa (tai yritin innostaa häntä) muutaman kuvan pimiössä viimevuonna.

Ensimmäisen järkkärini sain seuraavasti.
    Olin illalla liikkeellä ja katselin valokuvausliikkeen ikkunaa. Paikan omistaja sattui olemaan sisällä tekemässä jotain.
    Hän tunnisti minut ja kutsui sisälle. Hetken juteltuamme, hän kysyi onko minulla järjestelmä kameraa?
    Tähän vastasin ettei ole. Minulla oli sellainen "Cocacola" kamera johon meni ne pienet 16mm? kasetit.
    Hän kaivoi minulle "rompetorilta" Praktican optiikoineen ja sanoi että kokeile toimiiko ja maksa markka jos toimii...
    Toki kamerassa oli vikansa, eli se ei aina siirtänyt filmiä kunnolla. Valitettavasti en muista kameran mallia.
    Tällä kuitenkin harjoittelin kuvaamista mustavalkofilmille. Sain myös ostaa n. 10mk hintaan kehitystankin filmeille.
    Ja kun aloin kyselemään suurennuskoneesta, senkin sain ostaa luokkaa 10 - 20mk hintaan ja sain vielä Kodakin papereita kaupanpäälle! =).

Tästä siis lähti valokuvaus harrastukseni liikkeelle. Vanhempani ostivat joskus silloin 80- luvulla Olympuksen automaatti tarkenteisen kameran Hobby Hallista.
    Sain myöhemmin tietää, että OM 707 oli ensimmäisiä AF kameroita. Tämä siis joskus 80- luvun puolivälin jälkeen.
    Ensimmäinen itse ostama kamerani oli Minoltan Dynax 600si Classic. Tuolla kuvasin sitten siihen asti kunnes sain Sonyn a100:sen sen ilmestyttyä...

Nuo molemmat on tallella ja kasa laseja jne. Kuvailen satunnaisesti molemmilla.

Sitten sain tilaisuuden hankkia uuden digirungon. Se miksi päädyin Nikon runkoon on se, että tuohon saa kiinni periaatteessa vuodesta 1959 tehdyt Nikon lasit. Ja niitä on maailmalla runsain mitoin.
    Toki sovittimilla saa lisää.
    Siksi periaatteessa, että AI "pitää" olla jotenkin hoidettu. Toki M asennossa kuvaan ilman AI:takin. Eli AI tarvitaa automatiikkaa varten...

Tavallaan haaveissani on ollut aina kamera joka ei tarvitse mitään toimiakseen. Tai no tietenkin käyttäjän ;)
    Ensimmäinen Praktica tarvitsi patterin valotusmittariin, joka tietenkin on katevä. Mutta tuon tuhosin tutkimis innossani lapsena.

Mutta nyt minulla siis on useampia filmi vehkeitä käytössä.
    Mm. Voigtländer Bessa I, Contax D, Praktica F.X, Minolta X-300, Nikon F70, Canon T70, Pentax SF7, Minolta 600si classic.
    Näillä kuvailen ja kokeilen mitä päähän pälkähtää, siis kaikilla, eli kaikki on toiminnassa.

Bessa I on uusin hankinta ja toitaiseksi olen sen luomoissa. =) Jouduin purkamaan ja korjaamaan sen toiminta kuntoon ennen kuin sen kanssa pääsin tositoimiin. Mutta ehkä se vain syventää fiilistä.

Viimeisin tempaukseni on sellainen, että olen ollut valokuvaustarvikkeita valmistaviin tehtaisiin yhteydessä ja olen solminut jo FOMAn kanssa toimitus sopimuksen. Ehkä jo ensi kuussa avaamastani verkkokaupasta saa siis Foman tuotteet ostettua =)

8. EveK

EveK

1
    0
    0

Moikka! Liityin juuri joukkoon ja ajattelin ihan ensimmäiseksi rustata tänne pientä esittelyn tynkää.

Olen kesällä 24-vuotta täyttävä nainen Espoosta. Opiskelen tällä hetkellä media-assistentiksi ja ohessa kirjoitan tarinoita ja olen innokas harrastelijavalokuvaaja. Kuvaan inspiraation tullessa ja viihdyn paljon luonnossa metsäpolkuja tallaamassa. Arvostan rauhallisia hetkeä enemmän kuin vilkkautta ja nopeasti eteenpäin kulkevaa elämää.

Moni luonnehtii minua eloisaksi, positiiviseksi ja hauskaksi, mutta ensivaikutelma minusta on usein hieman ujo. Puhun mielelläni ihmisten kanssa ja päästyäni vauhtiin vaikeneminen on vaikeaa. Hiljentymisen ja rentoutumisen taito on minulla kuitenkin vahvasti hanskassa; liika meteli aiheuttaa stressiä.

Valokuvaus käveli elämääni vuonna 2008, jolloin sain räpylöihin ensimmäisen järkkärin. Sitä ennen olin hakenut tuntumaa kuvaamiseen digipokkarilla. Ensimmäinen järkkäri oli Olympuksen e-420, ja muutama vuosi siitä eteenpäin tuli kehiin nykyinen kamerani, Canonin 1100D.

Haave jostain suuremmasta valokuvaprojektista elää vahvasti. Fantasinörttinä haaveilen Game of Thrones -tyylisestä kuvasarjasta ja oman fantasianovellisarjan kuvittamisesta.

Tutustun mielelläni uusiin ihmisiin, joten tulkaahan nykimään hihasta jos tuntuu että meillä voisi olla jotain yhteistä :)

9. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 065
    113

Tervetuloa joukkoomme omasta puolestani. Varsinkin nuoria naispuolisia harrastajia kaivataan kehiin. T Kimo

10. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

No eikö nuoret miehet käy?

11. m1xer

m1xer

359
    0
    0

Et taida sopia tuohon "nuoret" kategoriaan... :)

12. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

No just sen vuoksi voisi ehkä niitä nuoria miehiä kaivata ja kyselinkin Kimolta että vaan nuoret naisetko kiinostaa.

13. Haapalahti

Haapalahti Active Member

2 347
    8
    38

No Juke.....
    Ei raavas mies voi nuoria miehiä kaivata ;-p tulee pian leimatuksi "postimerkkiporukoihin" :D
    Naisia.. ja varsinkin nuoria, tää kuvaushomma kaipaa joukkoonsa... pahasti "pappautuu" pian koko kööri :)

14. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113

Menkää nyt hyvänen aika hihasta kiinni ottamaan. Vieläkin 1 ainoa viesti hänellä.  :eek:  ed.  Ai niin mutta nythän on huhtikuu.  Ei vanha.  :D

ed2 aka tarkemmin ajatellen:  Kai sellaisiakin ihmisiä vielä on, jotka haluavat mielellään tutustua uusiin ihmisiin vaikka keskustelufoorumin ilmoituksella.

15. m1xer

m1xer

359
    0
    0

Tästä voi(si) vtää useammankin johtopäätöksen ;)
    :/

16. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113

Kohtelias ja herrasmiehen toivotus tuli jo Kimolta. Tervetuloa joukkoomme jne.

17. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Ehkä se onkin tarkoitus.

Oli alku, mutta loppu meni imeläski (typo tai ei), minun mielestä. Siksi kirjootin minkä kirjootin.

Tottahan toki minäkin pidän enemmän nuorista komeista naisista ja niitten kanssa voisi vaikka henkilökohtaista neuvonta palvelua harrastaa mutta en mä sitä mee kellekkään kertomaan.

18. B.O.S

B.O.S

5
    0
    0

En kerro, nimimerkki saa riittää, joka ei tosin viittaa minuun mitenkään, asun sisäsuomessa, eiks se jo riitä, olen aivan tavallinen harrastaja kuvaaja ja kalustoo ei ole juuri mitään, Olumpus SH-50 näppärä koti kuvaavalle, yltää melko kauas ja pääsee hyvin lähelle.
    Olen aivan noviisi, en tiedä alasta juuri mitään.

Liitetyt tiedostot:

19. Johannes

Johannes Well-Known Member

2 346
    302
    83

Huomasin tuolla aiemmin olevan EveK:n esittäytymisen. Näyttää jääneen ko. henkilön ainoaksi osallistumiseksi. Helppo kyllä päätellä miksi.

20. niffe

niffe Well-Known Member

13 449
    562
    113

Eikö vain? :)