Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

kuka olet?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Vita, 6 Huhtikuu 2005.

  1. Pore

    Pore

    98
    0
    0
    Vs: kuka olet?

    Tässä kun on muutaman tunnin taas istuskellut lukien myynti-ilmoituksia persaukisena, on tännekin kirjoittelulla lähinnä terapeuttinen vaikutus.

    Olen 20wee ylioppilas. Päiviäni kulutan korjaamalla vanhoja moottoripyöriä, autoja, sekä huoltamalla tietokoneita toiminimen alla. Tähän kun vielä liittäisi jotenkin valokuvauksen, olisi kaikki harrastukset pilalla. Tai no, viinan juomisesta ei kaiketi palkkaa makseta missään, vai?! Tykkään huolettomasta elämästä, minkä takia en myöskään etene opinnoissani kovin tehokkaasti. Huomista tenttiä enemmän kiinnostaa hypätä rättärin rattiin, suunnaten vaikka Ruotsiin, tai viettää kavereiden kanssa yö baarissa/ircissä. (;

    Tällä foorumilla en ole kauan pyörinyt, enkä sen puoleen kirjoitellutkaan, mutta kameroita on tullut hypisteltyä edes vähän pidempään. Tässäkin harrastuksessa on tosin menty enemmän keräilemisen linjalle, eikä kuvaus ole hetkeen kovin paljon innostanut.
    Eniten pidän MV-muotokuvista, joita myös otan mahdollisuuksien mukaan.
    Ainiin ja Jyväskylästä löytää, ainakin useimmiten.
     
  2. Vs: kuka olet?

    Morjes, nimeni on Ville

    Paljasjalkainen helsinkiläinen, 21 vuotías mies, yhden lapsen isä, naimisissa, opiskelen yliopistossa.

    Valokuvaukseen hurahdin noin vuosi sitten, pääasiallisia kiinnostuksen kohteita lintujen (erityisesti niiden pienten) kuvaaminen. Alunperin ostin kameran koiran ja tyttären kuvaamiseen. Jotenkin se sitten laajeni ja nytten onkin mennyt 2000 euroa kaikenlaisiin kameravarusteisiin. Toisaalta harrastan valokuvausta myös tämän materialistisen puolen vuoksi. Inhoan ajatusta, että heikkolaatuiset optiikat rajoittaisivat mahdollisuuksiani tarkkojen kuvien ottamiseen. Tykkään tutustua syvällisesti erilaisiin teknisiin laitteisiin ja niiden erilaisiin malleihin sekä niiden erilaisiin ominaisuuksiin. Erilaiset retrot vempeleet kuten vanhat nikkor optiikat ja kamerat.

    Otan kuvia omaksi ilokseni ja kokoan omaa pientä lintukirjaani. Aina kun otan kuvan uudesta minulle tuntemattomasta lajista, etsin lajin lintukirjasta ja tutustun siihen.

    Tulevaisuudessa haluaisin ruveta pitämään omaa nettisivustoani, jossa kertoisin kuvaamistani linnuista ja kuvausreissuista. Mahdollisesti pieniä varuste-arvosteluitakin voisin julkaista.

    Valokuvauksessa minulle on tärkeätä tarkkojen lajikuvien saaminen. Voisi siis varmaan sanoa, että olen tälläinen räpsykuvaaja. Poikkitaiteellinen- ja tieteellinen valokuvaus kiinnostaa minua, mutta olen todella surkea siinä. Suurimman tyydytyksen kuvasta saan sen tarkkuuden ja kuvaavuuden perusteella.
     
  3. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: kuka olet?

    Kiva katsoa mitä on itestä kirjoittanut 2.5 vuotta sitten. Päivitetään taas.

    Nyt ikää 44v. Dia kuvaus on jäännyt aika vähille.
    Digi on tullut jäädäkseen sekä keksikoon formaatti
    takaisin. Sillähän mä alotinkin, vai voiko Diana kuvia
    pitää keskikoon formaattina. Lapuan kamerakerhokin
    on lämmitelty uudetaan yli 15vuoden hiljais elon jälkeen
    ja minä toimin nyt siinä pääsuharina. Perhettä ei ole tullut
    lisää, onneksi. Asustan rakkaan vaimoni ja kahden nuoren
    pojan kanssa edelleen samssa vanhassa pohjalaistalossa.
    Rompetta kertyy nurkkiin sitä vauhtia että en usko
    hevillä muuttavan, vaikka koskaan ei saa sanoa
    "ei koskaan".
     
  4. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: kuka olet?

    Päivitys:
    Olen 37 vuotias mies, kahden pojan 2v 8kk ja 6 kk isä.
    Tällä hetkellä kuvaan sekä digille että filmille, skannaan, tulostan ja käyn välillä jopa pimiössäkin.
    Enimmäkseen ihmisiä, mutta pyrin laajentamaan kuvauskohteita erilaisten aiheiden mukaan.
    T Jukka
     
  5. Boucicaut

    Boucicaut Member

    251
    1
    18
    Vs: kuka olet?

    Viimein huomasin tämänkin ketjun.

    Kohta 40vee ekologian puolen miespuoleinen tutkijaimmeinen. Olen  Etelä-Pohojammaalta alunperin, joskin on tullut kierrettyä ja oleskeltua melko laajalti, nykyisin asustan Kuusamossa. Perheeseen kuuluu vaimoke sekä 3v tytär ja lisäksi on toinen lapsonen tulossa. Kuvausharrastus alkoi viitisen vuotta sitten Sonyn prosumer-välimallilla, jonka jälkeen siirryin Pentaxin järkkäreiden käyttäjäksi, ensin digejä ja nyttemmin myös filmirunkoja, myös keskikokoa. Oma pimiö on suunnitteilla ja laitteet jo hommattuna, mutta taloustilanne on pistänyt hidastusta meininkiin hiukkasen. Luultavasti kuitenkin kykenen hommaamaan filmiskannerin tässä kevään mittaan, pimiötä eteenpäin sitten loppuvuodesta. Kuvauskohteita ovat erityisesti luonto ja ihmiset sekä jossain määrin katukuvaus (tätä tosin haittaa se, ettei täälläpäin juuri ole katuja ;) Luontokuvauksessa erityisesti kiinnostaa makroilu sekä näkymät (maisemakuvaus kuulostaa jotenkin huonolta), jotka pääsevät vauhtiin nyt kun viimeinkin sain kunnollisen jalustan (Berlebach). Muita harrastuksia ovat lätkän seuraaminen, metsästys sekä tietokonepelit.

    P.S. Filmiskannerin osto onnistuu heti kun saan myytyä stereomikroskooppini, joka on käynyt tarpeettomaksi nykyisen työpaikkani hyvän varustuksen vuoksi. Kyseessä on Leica MZ12.5 kaksilla okulaareilla. Siihen pystyy vaihtamaan trinokulaaritubuksen jolloin mikroskooppikuvaus tulee mahdolliseksi. Kiinnostuneita? :)
     
  6. Vs: kuka olet?

    1957 mallia oleva mies. Harrastanut valokuvausta noin 42 vuotta josta ajasta se on ollut työ 25 vuotta.
    Voisi siis kai sanoa, että Nimimerkillä kokemusta omaava.
     
  7. Vs: kuka olet?

    Olen 29 vuotias taidegraafikko, valokuvaaja ja korusuunnittelija Tampereelta. Koulutukseni on alunperin liiketalouden puolelta, mutta mielenkiinto valokuvaukseen ja grafiikkaan on tehnyt harrastuksesta työn. Tällä hetkellä teen mm. erilaisia sisustustauluja, joissa muutan ottamani digikuvat PhotoShop ja Illustrator -ohjelmilla grafiikaksi. Teen mielelläni myös CD-kansia, logoja, käyntikortteja jne.

    Muita harrastuksia ovat taiji, sulkapallo, huilunsoitto, kalastus, lukeminen sekä lehtiartikkelien kirjoittaminen. Muutaman vuoden takainen lempiharrastus lyijykynä/liitugrafiikka on saanut pikkuhiljaa väistyä digipuolen projektien tieltä. Kameran kanssa liikun mieluiten luonnossa, ja olen erikoistunut harvinaisten ilmakehän ilmiöiden kuvaamiseen. Aiemmin olen kuvannut mm. ihmisen hylkäämää infrastruktuuria.
     
  8. neptu

    neptu

    40
    0
    0
    Vs: kuka olet?

    Hei..mä olen Neptu, naispuolinen Vantaalta. Kuvannut olen enemmän ja vähemmän kauan, neljän vuoden tauon jälkeen hankin Nikonin D 60 ja palaan vanhan harrastuksen pariin.
    Macrokuvaus muun muassa kiinnostaa, aseena Tokinan AT-X Pro 100 f 2,8. Muut harrasteet kirjat, kalastus, koirat ja risukoissa tarpominen eikä heti nyt juuri muuta tule mieleen.
    Pikku hiljaa tutustelen sivustoon tässä..
     
  9. Sami A. Korhonen

    Sami A. Korhonen Active Member

    507
    51
    28
    Vs: kuka olet?

    Terve.

    Olen 33-vuotias mies Turusta. Olen kuvaillut aktiivisemmin viime syyskuusta lähtien, jolloin hommasin ensimmäisen digijärkkärini. Sitä ennen roiskinut pokkarilla. Jonkun verran olen jo ehtinyt notkumaan dc.net foorumilla, mutta täällä olen uusi. Eräillä muilla foorumeilla seikkailen nimimerkillä Boot.

    Tuolta voi käydä tsekkailemassa tuotoksiani:

    Sami A. Korhonen
     
  10. Vs: kuka olet?

    Hurlumhei. Olen Hannu. (tai niin vanhempani ainakin väittää)

    Olen about 23 vuotta vanha. 85- loppuvuodesta syntynyt ikuinen epäonnistuja. Kuuntelen  Frank Sinatraa & Faith No Morea(ok paria muutakin silt välilt).
    Olen harrastellut valokuvausta parisen vuotta. Eli muutama tunteroinen on tullut vietettyä valokuvausjärkkärin etsintä tiiraillessa.
    Tarkoitukseni olisi pyrkiä opiskeleen ensi syksyksi valokuvausta Muurlaan(Salo) muutamaksi vuodeksi. Mitään muuta päämäärää ei tällähetkellä ole valokuvauksen suhteen, eikä paljon muutenkaan.
    Tällähetkellä oppimishalun tuska on suuri ja yritän imeä kaikki valokuvausta käsittelevät kirjat, mitä kirjastoista löydän.

    -Hannu
     
  11. Vs: kuka olet?

    Moip!

    Olen parikymppinen naisihminen Keski-Suomesta. Valokuvaus kuulunut harrastuksiin vuodesta 2004, aktiivisena vasta kuluneen vuoden. Innostus ja tarve kehittyä ja oppia uutta on valtava, vaikkei ammattilaisuus kuulukaan tavoitteisiini. Minä kuvaan omaksi ilokseni, kenties työni toisinaan ilostuttaa muitakin. Sukulaisten ja läheisten luottokuvaaja lienen kissanristiäisistä toiseen!
     
  12. Vs: kuka olet?

    Kappas, en oo tänne ketjuun kirjoittanut koskaan mitään ;)

    Olipa kiva lukea noita alkupään esittelyjä ja sitten vielä noita muitakin ihan alkuaikojen kirjoituksia. Me nykysin "maailmanomistajat" ollaan oltu siihen aikaan aika nöyriä poikia. Tarvisikohan sitä yrittää päästä takaisin siihen samaan pisteeseen.

    Mutta asiaan...

    Olen siis kalenterinvaihtoa vailla nelikymppinen pojankoltiainen. Kuvannut sieltä 70-luvun loppupäästä tuonne 90-luvun alkuun oikeinkin ahkerasti ja pieteetillä. Sitten tuli noi aikuistumisriitit ja työnperässä ympäri maailmaa juoksemiset, että kuvaaminen jäi. Vuosituhannen vaihteessa kokeiltiin Lahden kieppeillä kaverin kanssa, että millaista olisi olla crash test dummy, mutta ei se ollut kivaa, joten hetimiten vuoden sairaalakierteen jälkeen keksin uudelleen tämän valokuvaamisen. Digitaalisuuden myötä vuonna 2004 aloin ottamaan valokuvia ihan korvausta vastaan, kun se jotenkin oli niin kätevää sähköisesti siirtää kuvia ihmisille.

    Tuohon aikaan tuli kuvattua paljon rakennustyömailta rakennedokumenttia eri firmoille. Kuvaus vaan alkoi kiehtomaan entistä enemmän, joten lähdin kouluun opiskelemaan valokuvaamista. Viimevuoden lopulla tuli sitten käteen ammattitutkintotodistus ja nyt pitäisi oman valokuvaamon ylpeänä omistajana yrittää ottaa ihmisille kelvollisia kuvia ja itsekin kehittyä ilmaisun ja kuvaamisen tiellä. Tekniikka on kutakuinkin hallinnassa, kun vielä saisi välineet tottelemaan omaa näkemystä. Kuvan käsittelyllä en niin suuresti pidä väliä, ne pakolliset tulee kuville tehtyä.

    Mulla on mielipiteet yleensä aika kiivaita ja jyrkkiä, sekä ajatus on hieman vilkas eräistä seikoista johtuen, joten usein tulee kirjoitettua aika harkitsemattomasti. Samoin olen melko periaatteenmies, eli pitkään saatan junnata oman mielipiteeni kanssa. Yleensä tarkoitan kirjoittelullani omasta mielestäni hyvää, mutta se saattaa lukijasta tuntua henkilökohtaisesti häntä vastaan suunnatulta, mitä se ei muutamia poikkeuksia lukuunottamatta ole. Mikäli kirjoituksissani yleisesti alkaa olemaan sellainen fiilis, huomauttakaa asiasta niin pidän taukoa ja vedän syvään henkeä. Yleensä saan riidan aikaiseksi sellaisten ihmisten kanssa, jotka eivät arvosta mitään muuta kuin itseään. Ne ovat jotenkin sietämättömiä.

    Aloittelijoita mielelläni neuvon minkä osaan ja yritän kaikin tavoin auttaa pääsemään harrastukseen kiinni. Kysymykset kannattaa kuitenkin muotoilla sellaisiksi, että edes tuntuisi kysyjän yrittäneen ottaa asiasta selvää hieman itsekin.
     
  13. Heli

    Heli Active Member

    6 689
    0
    36
    Vs: kuka olet?

    Karmiva kehotus, Jukka! En liene ihan vielä "siinä iässä" mutta pyh!

    ;D
     
  14. Vs: kuka olet?

    Piirun verran alle 40-v. ehkä semi-vakavaksi harrastajaksi luokiteltava (jos sillä nyt mitään merkitystä on) mies Helsingistä. Digipuolelta löytyy hyvä runko, mutta koska työssäni (tv-tuotantoa) saan ihan tarpeeksi kikkailla, niin nykyään tulee kuvattua enemmän filmille tilannekuvia. Viime aikoina on ollut Lubitel enemmän käytössä kuin digijärkkäri.
     
  15. hrfi

    hrfi Member

    111
    0
    16
    Vs: kuka olet?

    Terve,

    Harri on nimeni, ikää 30+, vaimo ja lapsi kotona.

    Valokuvaus on yksi harrastuksistani - toki intohimoisemmasta päästä. Alun homma on saanut joskus 80-luvulla faijan Pentax ME Superilla. Viime ajat on mennyt digillä kunnes viime viikolla tartuin Hasseliin - eli nyt on oikean kuvauksen taitojen elvyttäminen käytössä. Toki suurimmaksi osaksi jatkossakin tulee varmaan digillä vedettyä.

    Joten, hauska tavata näin virtuaalisesti... ;)

    H
     
  16. sakamies

    sakamies Member

    71
    0
    6
    Vs: kuka olet?

    Heippatihei!

    Nimi on Ville, 25v ja opiskelen Oulussa kuvallista viestintää. Olen aina ollut todella voimakkaasti visuaalinen ihminen, jossain välissä elämää rupesin aina jotain hienoa kohdatessani kiroamaan että olisipa kamera, joten semmoisenhan sitten synttärilahjaksi sain. Joku ikuvanha digiräpsy se oli, sitten tuli joku toinen, sitten oli vuoden tai parin tauko etten kauhean aktiivisesti kuvannut, kunnes sain nikonin digijärkkärin, sitten koko touhu lähti kokonaan lapasesta. Nykyään kamera on kasvanut suunnilleen kylkeen kiinni. Useimmiten kannan mukana jotain vanhemman mallista filmivekotinta. Tiedä sitten tuleeko tästä opinnoista valmistumisen myötä ammatti, vai pysyykö harrastuksena, mutta tykkään mennä ja räpsiä.
     
  17. motris

    motris Well-Known Member

    4 774
    747
    113
    Vs: kuka olet?

    Prkl. Joku oli käynyt editoimassa.

    Päivitystä.

    Muuten suunnilleen samat, mutta poika on 7-vuotias, olen eronnut ja digijärkkäri tullut hommattua.
     
  18. Vs: kuka olet?

    Minut tunnetaan toisaalla nimimerkillä "Räps Räps" (lyhennetään RR).

    Olen 'harrastanut' valokuvaamista pyöreät 30 vuotta, josta ajasta olin toiminut 15 v. free lancer (lehti-) ja mainoskuvaajana. Vaihdoin lopulta toimialaa ICT (nykyisin työkaluina ovat: mm SAP-BW; SAP R/3; ORALCE; MS SQL).

    Mottoni valokuvauksen kuvauskaluston osalta on, ettei kuvakaluston nimellä ole mitään merkitystä. ON aivan samantekevää onko kamerakalusto A, B tai C. Itse suosin kalustoa F.

    Kuvaan yhä filmille (joko 120:lle tai 135:lle). Toki myös nykyaikaista digikuvausta on tullut opeteltua (valokuvaamista on ollut pakko opetella uudestaan, sillä samat kuvan syntymisen säännöt eivät päde digikuvissa vs. filmi).

    Mielipiteeni digikuvauksen osalta. "Digikuvaus on tehnyt valokuvaamisesta liian helppoa. (Digi)valokuvaus on jopa tylsää". Mielipiteestäni huolimatta pidän aina digikameraa mukana. Kuviakin tulee otettua muutama ruutu per päivä.

    Kuva-arkistoon on kertynyt runsas 50.000 filmiruutua, joista noin 60 % on DIA-ruutuja. Digiruutuja on kuva-arkistoon kertynyt arviolta yli 150.000.

    Jotta pienestä kuva-arkistosta löytyisi tarvittava valokuva tein aikanaan kuva-arkistolleni tietokannan ja käyttöliittymän vanhan manuaalisen arkiston tilalle. Kaikkia kuvia en ole valitettavasti arkistoinut tietokantaan.

    Eksyn joskus pimiöön, jolloin lähinnä MV ovat goool, mutta myös cibat on ok.

    JOS aikaa jää saatan silmäillä mielenkiinnolla muiden kuvia ja osallistua kuvakeskusteluihin. Toisinaan osallistun eräiden vapaaohjelmien suunnitteluun ja fyysiseen tekoon kirjoittamalla esim. ohjelmakoodeja (lähinnä kuvankäsittely tai tasopeli softat ovat kivoja kirjoittaa ja laittaa eteenpäin kaikkien iloksi).

    Asuinosoitteena joko Suomi (pääkaupunki) tai aivan keskellä Keski-Eurooppassa :D


    Terveisin

    RR
     
  19. Vs: kuka olet?

    No niin, siinä hän oli ( voi myös tiivistää > siinähän oli!) Kävin läpi itsestäni kirjoitetut höpölöpöt, oli näköjään  se vaihe menossa, kun noita tänne tiputtelin. Ei ole enää tarvetta vakuuttaa ketään, ei edes itseään. Olen todennut että kameralaukun formaatti suosii "jatkuvaa vellomista" eli mistään aiheesta ei oikein tule valmista ja pointit hukkuu arkiston pohjalle, ei kannata revitellä ja nostaa verenpaineita muille. Siis kuka olet ? siis minä ? ei kuin tartte katsoa peiliin niin siellä tiirailee vuonna 1944 syntynyt muusikko joka 60 luvulla vaihtoi alaa valokuvaukseen, (liian nopean ja helpon) menestyksen myötä. Tietämättä todellista syytä (että nuoret aina suosii kavereitaan, siis nuoria) surffasi vauhdilla läpi 70 ja 80 lukujen suomalaisen design/muoti ja Journalismi maailman. Jotakin jäi jäljellekin, fantastisen ( monen mielestä saavuttamattoman) kaluston lisäksi sadoittain ellei tuhansittain negoja, dioja, printtejä, joita nyt sitten ehtoopuolella on editoinut, arvuuttanut, skannaillut ja pois häiritsemästä polttanut. samalla kun motivaatio uuden tekemiseen on syttynyt, ja varsinkin fonien ( sopraano-altto ja tenori saxien) hankinnan jälkeen alkaa tuntua siltä että ei tää elämä niin kauheeta sittenkään ole, varsinkin kun paino ( vuonna 2006  126 kg>>>  2009 elokuussa 98kg ja vielä ollaan parempaan päin menossa) alkaa olla sellaisessa kuosissa että ihan mielellään jättää ton V6 3litran limusiinin parkkipaikalle ja Leica M kädessä käppäilee pitkin stadia tapailemaan tuttuja.  Jos haluaa tarkempaa analysiä, sitten vaan tsekaa mun kolme websiteä. varsinkin ton www.jukkavatanen.com saitin About me ja BLOG osat siellä se on, suunilleen.Kuvat selkiää kätevimmin ton Flickr linkin kautta tosta alhaalta.
    Eiköhän tässä vielä jonkun aikaa surffailla, täälläkin...
     
  20. Swii

    Swii

    1
    0
    0
    Vs: kuka olet?

    No moikka :)
    Minäkin löysin tieny tälle foorumille niin laitetaanpa vähän esittelyä kehiin.
    Elikkä oon kohta 18.v huumorintajuinen tyttö oulun läheltä.
    Olen aina tykännyt valokuvaamisesta ja 2005 aukaisin nettisivut.
    Nykyään kuvailen canon 1000D:llä ja päivittelen paraikaa nettisivuja pienen tietokoneen vian vuoksi. :D
    Opiskelen puutarhuriksi, haaveena olisi vielä joskus lähteä opiskelemaan valokuvaajaksi.
    Valokuvailen aika paljon eläimiä, mutta kyllä sekaan mahtuu niin maisema kuin autokuviakin.
    Kuvailen ja ylläpidän sivuja suurimmaksi osaksi itseni ja sukulaisteni huviksi, mutta sehän ei tarkoita että muut ei saisi käyttää sivuja vaan nimenomaan sinne vain katselemaan (kunhan saan lisäiltyä kaikki kuvat sinne takaisin niin on vähän enemmän katseltavaa)

    Mutta siinäpäs minusta lyhykäisyydessään.