Mustavalkokehitteiden määrä on ymmärrettävästi vähentynyt huimasti markkinoilla, käyttäjiä on vähän ja käyttökerratkin taitavat olla harvenemassa vuosien vieriessä. Vanhoihin mv-kehitteisiin sisältyy kuitenkin tietynlaista hohdetta, monet nimet olivat hienoja (Leicanol, Microdol, Refinal jne) eikä itse tuotteissakaan ollut moittimista. Lienevätkö keskinäiset erot sittenkin mielikuvia vaiko todellisia, mutta kunnon negojahan noilla kehitteli. Aikanaan käytin jonkin verran Tetenalin kertakäyttöisiä Neofin -kehitteitä. Ne olivat helppoja käyttää ja varsinkin hitaille filmeille tarkoitettu Blau teki oikein hyvää jälkeä. Suomeen tuonti lienee loppu, mutta kuukkeli löysi sitä myyviä liikkeitä mm tämän. Taidanpa jossain välissä kokeilla vieläkö tulokset on yhtä tenhoavia kuin aikanaan. Onko kellään muulla tämmöisiä suunnitelmia jonkun vanhan yhdistelmän esiinottamiseksi?
Juu. Käytän Tetenalin Emofinia. 2-kylpykehite, jossa I ja II kehitteen aikaa toisiinsa nähden muuttamalla voi loiventaa esim. kirkaassa auringonpaisteessa kuvattua materiaalia. Lisää "herkkyyttä" x2 - x4. Ei yritäkään mielestäni olla hienoraekehite, mutta on kyllä sitä herkyydet huomioon ottaen. Niille kuvaajille, jotka laittavat kameraan Tri-X:n tai HP5+ ja eikun kuvaamaan, oli valoa tai sitten ei. (Hmmmm, no tuolla periaatteella kuvattiin kyllä silloinkin kun kamerassa oli 24 ASAn Kodachrome IIstakin, mutta....)
No tota Microdolia ois tarkoitus kokeilla, sattuisko olee aikoja sille? Mä kyl kyselin jo APUGista ja sain jonku taulukon.. Jotain muutaki vanhaa kehitettä oli, mitä oli tarkoitus kokeilla mut en onnistu muistaa mitä ne oli.
Itselläni on nyt niin paljon kehitettä taas, eli 0,5l Rodinalia ja Pyrocat HD:tä, mutta Telefotolla näyttäisi olevan jotain Tetenalia myynnissä. Ja tuota Neofin Blauta näyttäisi olevan myös Photoimpex.de:ssä, ainakin kun katselin tuota kataloogia.
Ehkä tilanne ei maailmanlaajuisesti ole vielä kovinkaan huono, toinen juttu tuodaanko kaikkia kehitteitä Suomeen. Käsittääkseni Tetenalin Rot on lopullisesti poissa ja tietty osa Agfan liemistä, mutta kokonaisuutena aika paljon klassikoistakin on vielä tuotannossa, mm. variattina Agfan Atomal. Tosin esim. Leicadol ei ole kaupallisena tuotteena tuttu, liekö sekin joku Breutler-variantti. Refinalia taitaa mulla olla jossain joku pussi käsittämättömän filmimäärän kehittämiseen, taisi olla lähinnä käytössä suuremmissa labbiksissa. Mutta esim. Kodakilla ja Ilfordilla on lähes kaikki klassikot vielä tarjolla. Ja sitten pienemmät putiikit päälle. Tosin Kodakista ei tiedä kauanko viitsivät tukea digitappioita filmituotteilla. D-76 ja Microdol löytyy aika läheltä Ilfordin valikoimasta, HC-110 käyttäjien sietää olla varuillaan. Itse olen leikkinyt liikaakin eri kehitteillä. Nyt on vakaampi tilanne. Tuosta Neofin Blausta jäi vähän sekavat fiilikset, ok, mutta pidin laimeasta Rodinalista enemmän. Emofin oli kanssa aika mielenkiintoinen, mutta jostain syystä mitä en saanut aikaiseksi aitoa herkkyyden lisääntymistä. En kyllä hirveästi yrittänyt. Joskus on kyllä tullut mieleen, että filmit ovat kehittyneet(?) vuosikymmenten aikana, vaikka niitä samalla nimellä myydäänkin. Niinpä jotkut vanhat kombinaatiot ei ehkä toimikaan niin kuin ennen.
Hämmästyin kun huomasin ettei netistä meinaa löytyä tuosta tietoa lainkaan, ja se vähäinenkin aika haparoivaa ja ennemminkin kyselyä. Niin hienoja esitteita kun Tetenal suomeksikin aikanaan julkaisi! Leicanol oli Tetenalin valikoimissa vielä ainakin -82 Kamera-lehden suurluettelon mukaan. Jos jollain on sopivasti uudempia luetteloita tai mainitsemani Tetenalin "pimiö-opas", niin voi täsmentää tietoa. Sen sijan noista kahdesta muusta tässä ketjussa mainitusta kehitteestä löytyi historiaa Tetenalin omilta sivuilta.