Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mistä paristoja wanhempiin kameroihin (Canonet QL17 GIII)?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Jakki, 1 Maaliskuu 2008.

1. Jakki

Jakki Member

115
    0
    16
    Olen viimeinkin päättänyt siirtyä pikseleistä takaisin filmin pariin, ja harjoitella kuvailemaan isäpapalta saadulla Canonet QL17 G III -kameralla.

Ensimmäinen mutka tuli kuitenkin matkaan kun kameran syömiä elohopeaparistoja ei mistään löytynyt. Rajalassa sanoivat, että kyseiset napit on EU:n toimesta kielletty myrkyllisyytensä (?) vuoksi. En kuitenkaan suostu uskomaan, ettei tämän takia vanhemmilla Canoneteilla pystyisi enää ikinä kuvailemaan, eli kysymys kuuluu - mistä Helsingin alueelta mahtaisi vielä saada paristoja kyseiseen kameraan? Kuulemma elohopeaparistojen lisäksi oli jotain toisenlaisiakin (ei-kiellettyjä) paristoja, jotka saavat kyseisen kameran toimimaan.

2. jyrik

jyrik Member

805
    0
    16
    Vs: Mistä paristoja wanhempiin kameroihin (Canonet QL17 GIII)?

Mulla on "tavallinen" QL17, eli siinä ei ole tuota GIII-merkkiä, mutta tietääkseni kyseessä on liki identtiset kamerat. Tällaiselta saitilta löytyy juttua kamerasta: http://www.photoethnography.com/Classic ... ~mainFrame"]http://www.photoethnography.com/ClassicCameras/index-frameset.html?CanonCanonetGIIIQL17.html~mainFrame

Sieltä saattaa kiinnostaa erityisesti lainaus:
    "Although it uses the much hated PX625 mercury battery that is no longer available in the U.S., the camera is fairly resistant to higher voltages as long as you're using print film. The exposure will be slightly off, but this usually isn't a problem. This means you can use a standard alkaline PX625A battery which you can buy at most larger drugstores or a LR/SR44 battery with liberal amounts of tin foil."

Eli kameraan oikeasti tarvitsisi 1,35v elohopeapariston, mutta olen itse käyttänyt tuota alkaliparistoa joka on volteiltaan 1,5. On toiminut ainakin omiin tarpeisiini ihan hyvin kun mv- ja värinegaa olen kuvannut. Merkinnöistä riippuen tuo paristo on 625A, PX625A tai LR9. Paristo on jopa saman muotoinen kuin tuo oikea elohopeaparisto, joten se käy kameraan suoraan ilman että täytyisi kikkailla pahvinpalojen tai folioiden kanssa, kuten täytyy tehdä muita 1,5v nappipattereita käytettäessä. Saatavuus saattaa vaihdella, mutta kannattaa tsekata ihan vaikka Anttilat/Prismat/Tarjoustalot/ClasOhlsonit/Citymarketit, ehkä kamera- ja sähköliikkeistäkin löytyy mutta niihin en vielä ole joutunut QL-patterin vuoksi etsiytymään.

Eli kannattaa varmaan uhrata pari euroa ja ainakin kokeilla yhden filmin verran niin sittenpähän näkee itse toimiiko.

Muutama omalla kamerallani ottamani kuva:

Luonnoskirja Berita Dan Gosip Terbaru Dari Artis Terkenal

Luonnoskirja Berita Dan Gosip Terbaru Dari Artis Terkenal

3. Vs: Mistä paristoja wanhempiin kameroihin (Canonet QL17 GIII)?

Ja kuulokojeisiin tarkoitetut sinkki-ilma paristot ovat myös yksi vaihtoehto 1.4 volttisina. Kestävät tosin vähemmän aikaa kuin alkaliparistot.

4. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Kyl mä pärjäsin ihan tavallisella, vaikka onkin 1,5V. Dialle voi kyllä olla kriittisempää (vähän), mutta eiköhän negalla pärjää kun pistää vaikka pikkusen hitaammalle filmiasetuksen.

5. Vs: Mistä paristoja wanhempiin kameroihin (Canonet QL17 GIII)?

Itse kun korvasin PX640 patterit LR44 versioihin Yashicaan, niin jostain järkeilin että pitää kompensoida filmiasetusta nopeammalle. Korjatkaa jos olen väärässä, tosin ihan hyvin kuvat on onnistunut näinkin päin :)

6. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Joo ei se ylivalotus niin negalla haittaa, varsinkaan värinegalla :).

7. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Volttimäärän "päivittäminen" nykystandardien mukaiseksi ei ole kallis homma asiansa osaavassa alan huolloissa. Esim. suljinhuollon yhteydessä se menee vähän niinku "ohessa". Erikseenkin se on varmaan huolloista halvimpia. Joku diodin asennus, jolloin virhe korjautuu oikein koko alalla. Väärän volttimäärän aiheuttamaa mittausvirhettä kun ei voi korjata esimerkiks yksinkertaisella ASA-valinnalla, koska virhe ei ole lineaarinen.

Diodin asentamisen jälkeen mittari on kuulemma itse asiassa tarkempi kuin tehtaalta tullessaan. En tosin tiedä miksi.

Olen teettänyt näitä parikin kertaa, tosin vain yhdessä huoltoliikkeessä. (en viitsi mainostaa, mutta se yks siinä Temppeliaukion kirkon kyljessä...:)

8. Vs: Mistä paristoja wanhempiin kameroihin (Canonet QL17 GIII)?

... se siinä Temppeliaukion kirkon vieressä osaa nämäkin hommat.

T. K.

9. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Kyllä kyllä, sitähän yritinkin sanoa.

10. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
  11. Vs: Mistä paristoja wanhempiin kameroihin (Canonet QL17 GIII)?

EP-kamerasta noita on saanut, hinta muistaakseni 7-9€, kestävät noin vuoden. Ovat ilma/sinkki - paristoja ja jännite on huomattavasti tasaisempaa koko pariston elinkaaren aikana, verrattuna noihin alkaline- paristoihin.

12. Mirrored

23 779
    749
    113

Täytyypä Eskolta kysyä.  Ruotsista saa 100 kruunun hintaan ja samoja olen nähnyt myytävän Traderan huutosivuilla 'köpa nu' -hintaan. http://www.lpfoto.se/swe/butiken/index.asp  Kyseessä on Wein Cell MRB 625. 

Sain juuri Gossen Lunasix 3 -valotusmittarin ja PX13 / PX625 se kysyy.  Kaksin kappalein.

Jenkeissä halpaa: vintagebatteries.com

13. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Lunasixikin mulla oli ja käyttelin nykypattereilla. Myyjä (tältä foorumilta) sen oli kalibroinut moderneille pattereille.

On kyllä varmasti totta, ettei virhe ole lineaarinen, mutta... Ihan hyvin se mittas :)

14. Mirrored

23 779
    749
    113

Joo, mutta nykypatteri se on tuo Weincell myös!

;)

Panee taas mietteliääksi nuo hinnat.  Jenkeistä tilattuna neljä patteria tuon sivun mukaan edellä: 26 - 29 USD. Päivän kurssilla 17,1 - 19,1 euroa.  /4 =  4,3 - 4,8 euroa kappale.

Taidan silti mennä Putukselle.

Ruotsin 100 SEK onkin jo 10,7 EUR

15. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Pitemmän päälle vois kannattaa se modaus uusille pattereille, jos vaan onnistuu. Ei tarttis sit aina metsästää kalliimpia pattereita.

16. Mirrored

23 779
    749
    113

Modausta korjaamossa Putuskin suositteli.  Olisi kyllä myynyt korvaavat napit, mutta sanoi ettei ne taida kestää kuin pari kuukautta.  Antoi sitten vielä vinkin Claes Ohlsonin pakettiin kuulokojeparistoja, mitkä ovat tosin pienempiä halkaisijaltaan.  Jokin sovite ympärille vaan.

17. Vs: Mistä paristoja wanhempiin kameroihin (Canonet QL17 GIII)?

Kyselin tuolla Klassisissa Cameroissa Mustonen&Laineelta hintaa modaukselle. Hinta oli 50 EUR. Eli taitaa sittenkin Minoltat mennä modattavaksi piakkoin.

Edit: Jostain muistan lukeneeni, että noiden sinkki-ilma pattereiden elinikää voi pidentää teippaamalla osa rei-istä kiinni, jolloin ilmaa pääsee vähemmän patteriin. Mutta pitääkö noita käytettäessä olla reikä patterikotelon kannessa, jotta sinne yleensäkään pääsee ilmaa?

18. zenig

zenig Member

997
    0
    16

joo, kyllä niihin kai yleensä jonkunnäkönen reikä kairataan, esim. patterikotelon kanteen.

19. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Joo, ja jos sen teettää vaikkapa suljinhuollon yhteydessä, lisähintaa ei tule välttämättä ollenkaan.