Vs: Kuinka vanhaa rodinalia? Eikö kahdessa alimmassa ole vertailukelpoiset ensimmäiseen kuvapariin eli Adox/Rodinaliin? Yhtä huono kehitystulos nähdäkseni, pinholeja lukuunottamatta - eli laikut ei välttämättä olleet Adoxin vika... ja mitä muuta siitä voisi yrittää päätellä.. (Täytyy muuten kokeilla vastaavaa! Uhrata testiin pari ruutua kuvattujen joukkoon. Vanha Jobo vs. allas agit ala Ilford.) Toistaiseksi luotan tähän.
Vs: Kuinka vanhaa rodinalia? Allas-agitoinnissa on samankaltaista epätasaisuutta, mutta ihmettelen kovasti tuota "slosher"-kokeilun epätasaisuutta rodinal+efke25 -yhdistelmällä verrattuna d76+tmy2. Täytyy jaksaa toistaa tuokin.. Efkeähän se vain on ja testi voi osoittaa sen luotettavaksi. Ajattelin nyt keskittyä tuohon Orbitalin käyttöön päivänvalo-slosherina (loiskuttimena?) ja kokeilla siinä vaikka efke25 rodinal ja d-76 ja tmy2 rodinalissa. Eiköhän se sitten kerro mistä päin vikoja pitäisi hakea.
Vs: Kuinka vanhaa rodinalia? Voisin itsekin kokeilla tasaisuustestiä. Heitä Jukka jotain tärkeimpiä metodisia kriteerejä, ettei mene ruudut ihan turhaan hukkaan... että tulis edes vähän vertailukelpoista.
Vs: Kuinka vanhaa rodinalia? Katsotaan mitä D-76 ja Pyrocat-HD sanovat. Voisi samalla mittailla PH-arvotkin. Nettiaika on siitä hyvä että erikoisten yhdistelmien tuottamat ongelmat yleensä lopulta selviävät, esimerkkinä vaikka neo400:n herkkyys retikulaatiolle tai se, että acros pehmenee pyrocatissa niin pahasti että siihen verrattuna efkejen pehmeä emulsio on kovaa.. Rodinal ja Efke pl 25 / adox chs 25 Art ovat kuitenkin aika käytetty yhdistelmä mutta voi olla että nyt kokeiltu 1+50 on liian vahva. Tai sitten tämä filmierä tai.. Rumpukehitykseen suunniteltu Pyrocat-HD voisi toimia hyvin jobottaessakin.
Vs: Kuinka vanhaa rodinalia? Metodi on KISS Harmaa, tasainen kohde (mulla tuollainen A3-kokoinen harmaa kartonki) valaistuna suhteellisen tasaisesti. Olen käyttänyt 1000W kuumavaloa, sen kanssa pääsee noin puolen aukon heittoon kun pistemittarilla mittailee kohdetta laidasta laitaan. Tuollainen ero ei vielä haittaa koska se on luonteeltaan erilaista kuin epätasainen kehitys. Jopa sininen taivas kelpaisi jos se pysyisi testin ajan pilvettömänä/vähäpilvisenä Olen pyrkinyt valottamaan testimallin noin keskiharmaalle tai aukkoa ylemmäs, eli sinne missä taivaan kirkkausarvot usein huitelevat. Taivashan on yleensä se paikka jossa nämä epätasaisuudet näkyvät. Epätasaisuuden havainnointiin ei tarvita mitään laitteita, silmin valoa vasten näkee heti jos on mennyt pieleen. Skannerilla saa myös katseltua ja halutessa jopa korostettua epätasaisuusvaihteluita jos haluaa etsiä mahdollista läikikkyyttä. Esimerkkiskannit on hyvä skannata täysin samalla tavalla. Mulla mahtuu skanneriin 8x10, joten 4 laakaa on helppo skannata. Toinen vaihtoehto on lukita jotenkin skannaussoftan asetukset ja skannata yksittäin.
Vs: Kuinka vanhaa rodinalia? Hmm.. tasaisen harmaan kuvauskohteen löytäminen voi olla vaikeaa. Itse olit käyttänyt myös suurennuskonetta. Miten lasket oikean valotusajan? Mittasin vallitsevan valon mittarilla ev arvon omasta koneesta. Ev arvo oli 4 (kupu linssiä kohti, iso 100:lla, mittarin alarajoilla mentiin). Mutta miten tästä repii valotusajan kun valon alle olis tarkoitus laittaa pelkkä kasetti? Mikä on aukko?
Vs: Kuinka vanhaa rodinalia? Jos käyttää suurennuskonetta niin tuo EV 4 iso 100 on lähtökohta harmaakiilalle (mulla kirkkaasta valkoisesta valokuvapaprusta mitattu pistemittarilla EV 4) ja valotus 0,4s. Kun tuosta ajattelee mihin kiilan sävyt menevät, niin stoufferihan on maksimissaan 3.05D, josta noin puoliväli on 1.5 ND-suodinta vastaava kohta, eli himmentää 5 aukkoa jotta pääsee noin keskisävyille.
Vs: Kuinka vanhaa rodinalia? Eli EV4 (iso 100) 0,4 sek valotuksella tuottaa sulla iso 100 negatiiville zone x -valotuksen..? Jos tämä meni oikein, niin tästä saan laskettua keskiharmaan valotuksen helposti.
Vs: Kuinka vanhaa rodinalia? Lisää testattuna, nyt käytin välineenä vain Paterson Orbital -tankkia slosher-tyylisesti. Ensimmäisellä kerralla sisällä oli tmy2 ja efke 25/adox chs 25 art, D-76 1+1 ja todella nättiä jälkeä. Sitten sama, Rodinal 1+50 - tällä kertaa vanhemmasta (ensimmäisen viestin kuvassa oikean puoleinen purkki). Tulos: näyttää yhtä tasaiselta kuin d-76. En myöskään huomannut kuivuvia negoja tarkastellessa mitään pinholeja tms. vikoja jotka ovat yleensä vaivanneet Adox-kehityksiä. Tuntuu melkein että tuo filmi ei voi olla efke/adox, mutta kyllä se vain on..
Vs: Kuinka vanhaa rodinalia? Selitättekö vähän, mitä slosher merkitsee? Täällä taas jobottajien joukkoon on kutsu käynyt, oikein Jobo clubiin, kuten pohjassa lukee. Kokeilin että 950ml vaatii nestettä, jotta 9x12cm spiraali on juuri ja juuri pinnan alla. Paljoa ei ilmaa jää kehitettä liikuttamaan silloinkaan. Kannattaisiko tällaisella kehittää jatkuvasti käsin pyörittäen vähemmällä kehitteellä? Pohjassa ei ole mainittu laakakokoja, ja vain 9x12 koon (ei säädettävän) spiraalin reikä on keskiputkea suurempi. Nämä seikat kertonevat näistä osista näitä tuntevalle? Niin että miten mahtaa tuo toimia parhaiten? Kuudelle laa'alle on urat soikeassa spiraalissa. Tuntuu pitävän kannet, ei vuoda!
Vs: Kuinka vanhaa rodinalia? Slosher on allas (tai yleensä paneeli joka siirretään altaasta toiseen), jossa on karsinat yksittäisille laakafilmeille. Filmit eivät kosketa mihinkään muualle kuin reunoihin joten ei pelkoa naarmuuntumisista ja liikuttelu onnistuu muutenkin kuin jatkuvasti. Pääsee käyttämään tavallista kerran minuutissa liikuttelua tai harvempaakin, jopa todella vähäistä liikuttelua joskin sellaiseen suositaan yleensä purkkia/tankkia, jossa filmit ovat pystysuuntaisesti. Kuvia löytyy googlen kuvahaulla "slosher" heti ekalta sivulta monta. Tänne niitä ei saa valitettavasti linkata, muuten laittaisin mukaan.Tässä yksi linkki APUG:iin http://www.apug.org/forums/forum43/1770 ... r-pic.html"]http://www.apug.org/forums/forum43/17700-slosher-pic.html ja tässä aika hifistynyt slosher-paneeli: panel Mun Paterson Orbital taas on alun perin tarkoitettu RA-4 -prosessointiin, mutta pienellä modauksella siitä saa hyvän päivänvalo-altaan 4x5, 5x7 ja 8x10 -laakafilmeille. Toimii myös yllättävän hyvin slosherina, voi pitää valoja päällä ja kemiat kaadetaan päältä sisälle ja nurkasta ulos. Orbital näyttää tältä: http://paul-betweenarockandahardplace.b ... lm-in.html"]http://paul-betweenarockandahardplace.blogspot.com/2009/07/developing-large-format-sheet-film-in.html
Vs: Kuinka vanhaa rodinalia? Noniin, tasaista, tasaista on Adox CHS 25 ART, Rodinal 1+50, 20°C ja 9min (vasen) sekä D-76 1+1, 20°C ja 10min (oikealla). Ajat arvoin sellaisiksi että TMY2:sta saa samalla kehityskerralla suht hyvän, eli TMY2:n ja Efke 25 / CHS 25 Art:lle ilmoitettujen aikojen puolivälistä. Kehitys vesikylvyssä olevalla Orbital-tankilla, liikutellen 1 min jatkuvasti ja huolehtien että etenkin alussa liikuttelu on tarpeeksi rajua. Sen jälkeen joka minuutti noin 15s ajan nostaen jokaista kulmaa myötäpäivään kiertäen. Samaan aikaan tankissa oli aina Efke/Adox 25 ja TMY2. Ei näitä kyllä helposti uskoisi Efke/Adox 25:ksi, mielestäni hyvinkin tasaista ja yllättäen sekä rodinal että D-76 sattuivat mun arpomilla ajoilla tuottamaan melkein samanlaisen keskiharmaan. Kuvauskohteessa oli jälleen vasemmalla vähän enemmän valoa verrattuna oikeaan laitaan. Ja Rodinal oli siitä toisesta pullosta, joten ilmeisesti tässä pitää olettaa että aikaisemmin kokeilemani pullo (se uudempi-etikettinen) sisältää jotenkin pilaantunutta ainetta? (OT: tuli juuri mieleen että joskus 90-luvun alussa kehitin myös pitkään vajaana seisseellä rodinalilla Delta 400-rullan ja jälki oli liki graafista hurjalla rakeella. Silloin menin ja ostin uuden purkin rodinalia...)
Vs: Kuinka vanhaa rodinalia? En ole jobojen tuntija. Jobot ovat sellainen malliviidakko erilaisine purkkeineen + spiraaleineen joista pitää rakentaa sopiva yhdistelmä että huh! Noista 6:n laakafilmin spiraaleista liikkuu paljon kertomuksia kuinka se 6 on vähän riskialtista, parempi käyttää max. 4 laakaa ja laittaa ne sisimpään ja uloimpaan uraan. Tuo näyttää aika samanlaiselta kuin omat jobot (2523-purkit + 2509-spiraaleilla). Omat syövät jotain 1.25 litraa jos haluaa että spiraali peittyy - ja ylös-alaisin kääntylyynhän näitä ei ole suunniteltu edes. Kokeilin joskus ja tulos oli aika heikko, filmit mutkalla jne. En tiedä ovatko nuo mallisi sitten tarkoitettu minkälaiseen liikutteluun - pieni ilmatila viittaisi siihen että vain pyöritykseen pienellä nestemäärällä (ehkä 300-400ml).
Vs: Kuinka vanhaa rodinalia? Niinhän se on, että oikea työkalu oikeaan käyttöön. Jobolla on sekä käsipurkkeja, että koneessa pyöritettäviä. Noita konepurkkeja ei kannata käyttää muuhun tarkoitukseen. Meillä oli koulussa kun tutkintoa suoritettiin, tuollainen konepurkki missä oli spriraali 6:lle laakakuvalle ja sillä kehitettiiin hyvin monia (saattoipa mennä yli sadan) laakadioja siten, että spiraalilla oli kaikki kuusi paikkaa täynnä, eikä mitään ongelmia ollut. Noissahan on konepyöritystä varten taulukot, että paljonko nestettä mihinkin yhdistelmään pitää laittaa.
Vs: Kuinka vanhaa rodinalia? Pohjan tietojen mukaan suurin määrä nestettä on 800ml kahdelle kinospiraalille, jolloin ilmaa jäisi, mutta tuolla spiraalilla (joka ehkä on toisesta systeemistä koska hölskyy keskiputkessa?) pitää olla 950ml. Luulen siis että purkki on tarkoitettu ylösalaisin kääntelyyn, mutta ei laaoille lainkaan. Mutta kokeilemalla sen kohta näen, miten toimii vähällä nesteellä käsin pyöritellen.
Vs: Kuinka vanhaa rodinalia? No karsinoita altaaseen tai koria joka siirretään olenkin suunnitellut. Seuraava ei ole kovin kaukana siitä, mutta olen miettinyt käyttäväni ruostumatonta teräslankaa ja hyttysverkkoa, kuten myös sellaista muovista tiskausjuttua haarukoille ja veitsille materiaalina. http://www.flickr.com/groups/ishootfilm/discuss/72157623403305480/ + http://www.largeformatphotography.info/forum/showthread.php?t=55969 Karsinat olisivat yksinkertaisin ratkaisu. Vain jotakin, mikä estää päällekkäin menon: Slosher?
Vs: Kuinka vanhaa rodinalia? No niin, testi on tehty. Adox CHS100 ja Rodinal 1+40, yksi ruutu altaassa lähinnä toista päätä nostellen, ja kolme Jobottaen 410ml kehitemäärällä käsin pyörittäen. Tuolla ne lilluvat vielä vedessä, mutta ensivaikutelma on tasaista muuten paitsi yhdessä ruudussa, jonka onnistuin laittamaan toiselta syrjältään samaan uraan toisen kanssa. Asettelin (tai yritin ) ruudut niin, että yksi oli yksin omalla puolellaan sisimmällä uralla, ja toiselle puolelle spiraalia sisimpään sekä keskimmäiseen ruudut. Näin saisin tietää että kehitemäärä on riittävä (sisimmille) ja miten täyteen laitettu spiraali toimisi. Viimeinen ei täysin tullut selväksi, koska ruudut menivät toiselta puolelta samaan uraan, mutta aika selvää viitettä senkin toimimisesta sain, koska ainoassa viallisessa negassa on yllättävän vähän epätasaisuutta rajoittuen toiselle puolelle. Laitan myöhemmin kuvat. Mitenhän spiraalin lataamisen saisi toimimaan? Se oli tuskaa, ja silti tuli täydellisenä yllätyksenä virhe siinä. Olisi voinut tietysti harjoitella etukäteen.
Vs: Kuinka vanhaa rodinalia? Jobon spiraalin lataus on niin tuskaa, että jobo myy ko. tehtävään sopivaa apuvimpainta. Ebayssa niitä pyörii, joskin turhan kovaan hintaan Tollanen:
Vs: Kuinka vanhaa rodinalia? Sattui nyt aiemmin keskustelussa mainittuun pvc-putkista tehtävään expert drum -replikaankin liittyvä hieno video silmiin: Varmasti hyvä tapa saada jobolla tasaista ja otaksuisin että tuon lataaminen onnistuu myös märkänä (tai sitten vain tarpeeksi varatuubeja), joten voi kehitellä eri kehitysaikoja saman session kuluessa. Spiraalit on siitä mun inhokkeja, että jos pitää kehittää vaikka 2 filmiä kehitteellä X ja seuraavaksi 3 filmiä kehitteellä Y niin tarvitaan heti 2 spiraalia...