Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Kuinka paljon on filmikameroita?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Juke.K, 8 Helmikuu 2016.

1. Pelari

Pelari Active Member

948
    63
    28
    Vs: Kuinka paljon on filmikameroita?

Nikon F3HP
    Leica M3
    Minolta Hi-Matic 7sII black
    Ricoh FF-70

2. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Osta vaan sellanen. Voidaan järjestää 18x24 FKD kuvaajien miitti. Sinä ja minä eikä muita sitten tuu...hehhehe.

3. niffe

niffe Well-Known Member

13 425
    557
    113

Toyon pikkupalkki tuossa vielä olisi, kun olen empinyt myymistä...

4. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113

Myyt ittes jos sen myyt.  Olisiko jonkinverran identiteettikysymys?  Myisitkö historias?

Se on selvää, mutta miksi siitä välittää.  Niin vähän on aikaa, aina.  Sitten on kameroita liikaa, kun ei tiedä missä ne ovat ja mitä kaikkia niitä on ja missä kunnossa.  Tai kun ne ovat huonoissa olosuhteissa missä ovat vaarassa huonontua. 

Itselläni on kaksi Nikonia, kaksi Leicaa, Hasselblad, Tachihara ja Toyo. (F3T, F100, M6TTL, MDa, 503CW, 4x5, 45A)
    when I paint my masterpiece  I have my brushes=)

-----------------------------------

Ai niin, on muutakin, mutta ne ovat työpaja-/kurssikäyttöön oppilaita varten.  Eri merkkisiä peruskinareita.  Suunnitelmissa on myös vanhat 9x12 folderit.

------------------------------------

Kun tuota listaa tämän hetken filmikamerakokoelmastani mietin, voin todeta että Leica ja Hasselblad ovat siinä viime vuosien käytön kannalta tärkeimmät.  Että eipä olisi haitannut pätkääkään vaikka muita ei olisi ollut.  Ja Nikonit joutaisi oikeastaan pois, jos vaan raaskisi.

5. niffe

niffe Well-Known Member

13 425
    557
    113

Olen miettinyt sen myymistä jo toista vuosikymmentä, joten välitöntä riskiä ei ole. Sielu on tallella vielä! ;)

6. Tuus4

Tuus4 Well-Known Member

2 141
    41
    48

15

7. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Mä Kimmo sitä mietinkin että missä menee se raja että on käyttäjä ja/tai kerääjä. Se ei ehkä tullu esille. Pidin sitä hiukan selviönä. Ite pyrin olemaan käyttäjä enkä kerääjä.

8. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 218
    405
    83

Niinkuin itsekin kirjoitat, niin on ihan mahdollista olla molempia. Minä esimerkiksi miellän itseni käyttäjäksi, mutta siitä huolimatta olen Nikonin filmikameroiden osalta ehkä enemmän kerääjä, eikä kumpikaan ole toisesta pois. Pikemminkin päinvastoin. On ihan antoisaa kuvata keräämillään ja kerätä kuvaamiaan...

9. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113

Minulle ei juolahtanut mieleenikään kameralistastasi, etteikö se ilmentäisi myös kamerakeräilyä:  FKD 18x24, Emil Busch 4x5, Fuji GW690II 6x9, BessaI 6x9/6x4, Yashica 6x6, Kowa Six 6x6, Diana 6x6, Horizont, Leica IIIf, Kodak Retina 1a, Rollei 35B...tulossa, Voigtlander Vitessa ja Agfa Rapid...

Mutta toki siinä on erilaisia asteita:  Jos pitää olla kaikki Kodak Retina mallit tai Nikon F, F2, F3, F4, F5 ja F6, niin onhan se varmaan hieman erilaista keräämistä kuin että yksi SLR ja yksi mittaetsinkamera ja yksi TLR jne.  Ainakin jälkimmäisellä kokoelmalla voi saada erilaista jälkeä ja erilaisia ominaisuuksia valittavakseen enemmän. Mutta koska vähemmälläkin tulisi hyvin toimeen, ellei paremminkin,  ei laitekeräilyä ja -fiilistelyä tässäkään voi kiistää.

Tässä vähän keräilyn mallia näyttää Richard de Stoutz: http://www.destoutz.ch/nikon-f.html

10. Niko

Niko Active Member

869
    118
    43

Jaa että keräilijä/käyttäjän raja... Pärjäisin kai itsekin kahdella mittaetsinkameralla. Isolla ja pienellä. Viiden kameran arsenaaliani en pidä keräilynä, kuvaan jokaisella sen verran että ovat tuttuja välineitä aina kun kouraan otan. Työhaalarin taskussa olevalla XA:lla noin kaksi rullaa vuodessa, muilla enemmän. Mamiyalla eniten, reilu rulla viikossa keskimäärin. Jos tuntuu että on liian monta kameraa/ei vaan tule käytettyä niin myy pois vaan. Helpottaa kummasti vaikkei niissä rahaakaan paljon olisi kiinni. Näin se meni ainakin mulla. Ei tarvi miettiä mitä kameraa milloinkin käyttäisi, kun jokaiselle on selkeä paikkansa.

11. onre

onre Member

222
    0
    16

Mä olen miettinyt jotenkin objektiivien kautta tätä. M42-laseja varten on Zenit ja Praktica, Exaktaan taas saa Carl Zeiss Jenaa, Meyeriä ja tämmöistä edullisesti, ja diafilmin valotusta varten on Olympus OM-2n hienoine valotusautomatiikkoineen. TLR on siksi että 6x6, ja seuraava kiinnostuksen kohde on 6x9.

12. eegas

eegas

5
    0
    0

4 Pentax, 4 Zenit, 2 Minolta, 1 Nikon, 1 Canon, 1 Chinon, vielä muutama, joista ei merkki muistu mieleen.
    Kuvannut olen filmille viimeksi n. 9 vuotta sitten, Venäjän reissulla Hanimexilla, oli halpa ja hyvä reissupeli.

13. JarzaS

JarzaS Active Member

1 980
    0
    36

Jahas. Koolla on sittenkin merkitystä :D

14. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Nikon f2+ 28,50,105 ja 180 nikkorit
    leica m4 + 50 summicron
    olympus om1n+ 28,50,100 Zuikot
    Mamiya RZ + 50, 110 , 180 sekorit

15. JarzaS

JarzaS Active Member

1 980
    0
    36

Taitaa merkityksellisiä kameroita ollareilu neljäkymmentä kaikkiaan. Suuri osa 50-70-luvun kompakteja ja mittaetsimiä. Pari niistä odottaa huoltotoimenpiteitä.
    Aktiivikäytössä noista on sitten taas osa eli isommat, neljä laakaa, kolme kinorunkoa, pari mittaetsinkameraa, tietysti rolleicord ja yksi 6x9 ikonta.
    Keräilijäksi kyllä tunnustaudun ja periaatteena on aina että kameran on toimittava. Varsinaisesti en niitä etsi mutta jos osuu kohdalle niin saatan ostaa. Monta hienoa olen saanut myös lahjoituksina.
    Ai niin, onhan tuolla vielä kolme polaroidiakin.

16. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

15 kpl on sopiva määrä:

Leica M4 (Elmar-M 50/2.8)
    Leica M4-P (Summicron 35/2 ASPH)
    Hasselblad XPan (45 mm)
    Hasselblad 503CW (CF50, CF80, CF150)
    Hasselblad SWC
    Rolleiflex 2.8F
    Rollei 35
    Rollei 35S
    Holga 120GFN
    Szabad 4x5 (Super-Angulon 90/8 MC, Symmar-S 210/5.6 MC)
    Szabad 8x10 & 5x7 (Voigtländer Heliar 36cm/4.5)
    Polaroid SX-70 Alpha 1, Model 2
    Polaroid Pathfinder Land Camera 110B, pakkafilmikonvertoitu
    Polaroid Land Camera 350 Automatic
    Polaroid Big Shot

17. Vs: Kuinka paljon on filmikameroita?

Kameramuseon vois perustaa ;-) Yksi FKD joukossa myös.

18. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

No pitää viisiin hyväksyä pienemmätkin vehkeet mukaan. Niin sitten meitä on kolme kun kaikki FKD:n omistajat pidetään miittiä.

19. Vs: Kuinka paljon on filmikameroita?

Ja mulla on noiden isoveli käytössä  ::)

20. Heiskis

Heiskis Active Member

539
    67
    28

Eiköhän me kaikki olla hankittu kamerat objektiivien takia....hassua ajatella, että kameralla olisi oikeasti väliä.

Itse mennyt nikoniin objektiivien takia, m4/3 koska siihen saa kiinni lähes kaikki lasit, pentax Q koska siihen saa d-mount lasit kiinni jne.

Muutama turha runko lojuu laatikossa, kun ne ostamalla on saanut himoitun objektiivin...aika monta kameraa lisäksi tuhottu objektiivin irtisaamiseksi....

Vastaava ketju objektiiveista??