Ongelmana on se, että kuvauskohteeni eivät ole mitään varsinaisia malleja, vaan taviksia. Ja yleisin syy miksi kuva menee pilalle on se, että silmät ovat kiinni tai vielä pahempaa, juuri menossa kiinni/avautumassa jolloin ne näyttävät aika kammottavilta. Erityisesti isolla filmiformaatilla tämä on ongelma joka pitää ratkaista jotenkin. Jos voi valottaa vain 1 - 2 kuvaa niin siinä ei ole varaa mokata. Jotkut sanovat että syynä on salamat, mutta ehtiikö silmä reagoimaan salamaan niin että se näkyy kuvassa? Pitäisikö kuva ottaa jollain vitka-virityksellä jossa kuvattava ei pysty arvioimaan milloin suljin rapsahtaa ja salama(t) välähtää? Jotenkin ne Karshit ja muutkin onnistuivat..
Vs: Kuinka 'malli' pitämään silmät auki? Ne Karshit ja muut eivät tainneet tyytyä 1-2 ruudun valottamiseen... Muuten tuohon on kaksi tapaa: 1) sanoa mallille, milloin aikoo valottaa 2) tarkkailla mallia ja valottaa varoittamatta
Vs: Kuinka 'malli' pitämään silmät auki? Kolmas on antaa käteen pitkä lankalaukaisija ja antaa mallin valottaa kuva itse, jolloin tosin menettää copyrightin kuvaan...
Vs: Kuinka 'malli' pitämään silmät auki? Mää käytän kahta tapaa. Joko seuraan mallin normaalia räpyttelyä ja otan kuvan juuri räpäytyksen jälkeen tai sitten pyydän mallia laittamaan silmät kiinni. Pynnöstä hän sitten avaa silmät "ottaa katseen", jolloin nappaa kuvan.
Vs: Kuinka 'malli' pitämään silmät auki? Sun täytyy tarkkailla mallia koko ajan, miten usein se räpyttelee, itse onnistun aika hyvin ennakkoharjoittelulla. Yhdessä pohditaan, mitä haetaan, peilin edessä hieman ilmeen harjoittelua, mielekuvitusta tunnetilaan saamieksi jne. Kun ilme ja tunne löytyvät, sitten teen niin, että lasken kolmeen, ja malli avaa kolmosella silmänsä ja ottaa sovitun ilmeen ja katsoo ennakolta määrättyyn kohteeseen, yleensä kameraan, mutta voi toki olla muukin. Sitäkin harjoitellaan ensin riittävän monta kertaa. Kun malli osaa toistaa tuon prosessin ja näet, kuinka kauan tuon sanan kolme jälkeen on hyvä painaa, yleensä noin 0.5-1.5 sek (tätä olet itse tarkkaillut kun harjoittelette), niin ota kuva. Toimii ainakin mulla todella hyvin. Harjoitella kyllä mallin pitää jonkun verran.T Jukka
Vs: Kuinka 'malli' pitämään silmät auki? Kiitos vinkeistä. Koska kuvaamani ihmiset eivät ole malleja eikä kyse ole usein kuin 'suorasta muotokuvasta' vai miten tuo ilmaistaan, niin peiliharjoituksiin harva suostuu. Tai muuhunkaan vaivannäköön tai harjoitteluun.Asia erikseen silloin jos kyse on todella muotokuvasta jossa haetaan jotakin. Odotus on ikäänkuin että siitä vaan otetaan kuva ja se onnistuisi. Ehkä tuossa pitäisi sanoa esimerkiksi että kuvan ottaminen kestää 10 sekuntia, sen aikaa pitää olla liikkumatta (vaikka oikeasti se kuva räpsähtääkin sekuntin osissa). Retkun kikka silmien kiinnilaitosta juuri ennen kuvaa tuntuu kokeilemisen arvoiselta.
Vs: Kuinka 'malli' pitämään silmät auki? Mamiya RB:lle kaksoislankalaukain on hyvà.Se on niin hidas ja kovaààninen, ettà ison peilin takia valotus on hidas ja malli ràpsàyttàà silmànsà kiinni. Kaksoislankalaukaisimella ensimmàisessà vaiheessa menee ensin peili ylòs, ja kun painetaan lisàà niin pelkkà nopea hiljainen keskussulkimen ràpsàhdys tekee kuvan eikà mallin silmàt ehdi mennà kiinni. Tosi hyvà ja varma systeemi, vaatii kuitenkin jalustan kàyttòà. Toimii kyllà tavallisella lankalaukaisimella objektiivin kyljestà ja Hasselillakin oon tehnyt samaa.
Vs: Kuinka 'malli' pitämään silmät auki? Bronicassa peilin lukitus ja keskussuljin, isoissa kameroissa keskussuljin mutta silti silmät menevät aina (no, liian usein) kiinni :| Joten pelkästä äänestä ei voi olla kyse. Kuivalaukauksia voisi tietysti näpsiä ja katsoa kuvattavan reaktiota josko se auttaisi.
Vs: Kuinka 'malli' pitämään silmät auki? Joo, ne seuraa sitä sormen liikettä ja kuvaajan elekieltä, että osaavat laittaa silmät kiinni just ennen rapsahdusta. Semmoisia on aina yksi paristakymmenestä. Yleensä tuosta selviää kun saa tunnelman vähän vapaammaksi. Jos ei mikään muu auta, niin toi silmät kiinni, laskeminen kolmeen ja avaus ja räps, auttaa. Semmoisten kanssa, mitkä oikeasti inhoaa kuvattavaksi joutumista ei kannata kauheasti panostaa ilmeisin, kun nyt saa edes sen silmät auki-kuvan.
Vs: Kuinka 'malli' pitämään silmät auki? 2 sekunnin vitka ja juttelua jolla peittää hetken kun laukaisee langalla..
Vs: Kuinka 'malli' pitämään silmät auki? Mulla peilinlukitussysteemi toimi hyvin. Kun kamera on jalustalla ja laukaisu lankalaukaisulla katsotaan kuvattavaan kameran ohi, mallin ja kuvaajan kontakti on todella hyvà. Peilin laukaisun jàlkeen voi seurata ja ohjata mallia ja seurata ilmettà sopivaa laukaisuajankohtaa valiten. Itse d-jàrkkàrin myòtà siirryin kàsivarakuvaukseen ja varsinkin alkuaikoina vaivasi kun kamera oli mallin ja kuvattavan vàlissà. Kunnon kontaktia ei saanut ja mallinohjaus kàrsi siità huomattavasti. Yllàttàen myòs silmàt oli useimmin kiinni kuin keskarilla kuvatessa. Nyt on tottunut kàsivaralta kuvaamiseen, ja mallinohjaus ja silmien ràpsyttelyt on hallinnassa, kaikkeen nàkòjààn tottuu.
Vs: Kuinka 'malli' pitämään silmät auki? Eipä ole usein tuollaista ongelmaa sattunut eteen.. Pari kuvaa perän jälkeen, luulisi edes toisen onnistuvan. Joskus mallit räpsyttelevät useammin kuin normaalisti, jos valo on suunnattu suoraan näkökenttään.. Tuo räpsytys on kyllä aivan immeisestä kiinni.. Toiset räpsytyttää enemmän, toiset taas vähemmän.. Jos keskittyy poseemiseen/rentoutuu, niin räpsyttelykin yleensä harvenee..(vaatinee mallinohjausta+vuorovaikutusta kuvaajalta) Melkein sama ongelma kun sanoisi alle 5 vuotiaalle lapselle, pysy paikallasi 2 sekunttia otan kuvan, arvaa pysyykö...
Vs: Kuinka 'malli' pitämään silmät auki? Keskikoolla ràpsytystà esiintyy helpommin kuin kinarilla, ja isommalla/hitaammalla kameralla enemmàn. Lapsikuvissa sità ei esiinny làheskààn yhtà paljon. Ràpsyttely riippuu mallista, ja sitten kun henkilòità on enempi niin homma vaikeutuu entisestààn.
Vs: Kuinka 'malli' pitämään silmät auki? Kyllä se on ihmisen herkkyydestä ja varautuneisuudesta kiinni. Jukkiksen metodi on aika hyvä mutta harva haluaa harjoitella. Jos on vaikea mallli ja herkät silmät, joskus sanon että lasken kolmeen jolloin silmät tulisi olla auki ja katse haluttuun suuntaan. sitä vaoi harjoitella että pyytää aukaisemaan silmät aivan auki jasitten laskemaan normaaliasentoon. silloin oppivat keskittymään silmiinsä ja tuo tahdonalainen toiminto korostuu.
Vs: Kuinka 'malli' pitämään silmät auki? Jos kuvattavia tulee yhteen putkeen oven takaa, ja kuvia on saatava useammanlaista joka kuvattavasta, ei ole kovin paljon aikaa ràpsytysharjoituksille. Mallin seuraaminen ja ràpsytysten tutkiminen on tietenkin tàrkeàà, ja joistakin pitàà kuva ottaa heti ràpsàhdyksen jàlkeen. Musiikki taustalla toimii joillekkin, yleensà en kuitenkaan musiikkia soita. Vaikka nuo edellà mainitut asiat ottaa huomioon, niin peilin ylòsnosto ja pelkàllà keskussulkimella kuvan otto keskarikameroissa on ratkaisevasti asiaa helpottava juttu.
Vs: Kuinka 'malli' pitämään silmät auki? Tämä jälkimmäisen vinkin luin jostain alan kirjastakin, sanottiin että pyydä mallia pitämään tovi silmiä kiinni. Sitten sanoo että silmät auki ja räps, kait tähän on jokaisella omat tapansa.
Vs: Kuinka 'malli' pitämään silmät auki? Saatat tehdä jonkinlaisen liikkeen juuri ennen kuvan ottamista, jonkinlainen kuvaajan oma nytkähtäminen saattaa olla riittävästi "säikäyttämään" mallin. Tätä ei kuvaaja välttämättä itse tiedosta. Jos kuvaa jalustalta voi kannattaa käyttää lankalaukaisinta (jota voi painaa huomaamattomasti "salaa") Jotkut ihmiset ovat kovempia räpyttelemään kuin toiset, räpyttelyä voi lisätä esim. silmiin osuva valo tai vaikkapa tuuli.
Vs: Kuinka 'malli' pitämään silmät auki? Hyvin luultavaa että joku liike tulee tehtyä.. Edistäähän siinä kuvaamista yleensä valosuojapellin ottaminen pois... Sitten lankalaukaisijan hamuaminen. Ehkä siinä vaiheessa malli/kuvattava ihminen jo valmistautuu oikein siihen että kohta kasahtaa ja välähtää. Joissain sulkimissa on vitka, se on kiva juttu vaikka ääntähän siitä lähtee. Ulkoinen 'knips' -vitka pitää ääntä, mutta laukaisukohtaa voi säädellä sopivasti jotta kuva tulee yllättäen Räpsylinjalle ei oikein voi laakafilmin kanssa lähteä.
Vs: Kuinka 'malli' pitämään silmät auki? En nyt oikein osaa asennoitua tuohon ongelmana. Vilkaisin yhden kansion LR:ssa läpi, ja about 350 kuvan raakakuvakoosteessa oli 2-3 silmäluomiongelmaa. 1-2 sadasta, siis. En ole vuosiin muistanut asiaan kiinnittää erikseen minkäänlaista huomiota - seurataanhan sitä kuvattavaa koko ajan muutenkin - ilmeitä, eleitä, asennon muutoksia jne. Ei kait ihmisiä kuvata kameran namiskoita tarkkaillen... Pitkä vanunkinäppäin ja käsi selän taakse, jos kuvattava seurailee sormia.
Vs: Kuinka 'malli' pitämään silmät auki? Ehkä sulla sakke on vähän erilaiset mallit noihin normijässeihin verrattuna. Kun kuvasin taiteilijoita ja varsinkin muusikkoja, ihan hirveitä hermokimppuja olivat, säikyivätt suunnillen kaikkea mitä fotari teki.