Moro vaan. Kokeilin tänään viedä yhden rullan filmiä uuteen kuvapuotiin kehitettäväksi. No nyt kävi niin, että osa ruuduista on täynnä sormenjälkiä ja muita tahroja. Olisko jotain näppärää keinoa putsata tuota filmiä ilman että se hirveästi kärsii? Tuota moskaa on tosissaan niin paljon että ei jaksaisi alkaa fotarilla siivoilemaan :/
Vs: Kuinka filmi kannattaa puhdistaa? Tätä vois kokeilla, tai sitten ihan vaan lilluttelua vedessä. http://www.digitarvike.fi/photographic_solutions_pec-12_puhdistusneste_118ml
Vs: Kuinka filmi kannattaa puhdistaa? Ei vesi poista sormenjälkiä. Kevyesti mikrokuituliinalla, jos on taustan puolella. Kalvon puolella olevat sitten ongelmallisempia, kun tahtovat tunkeutua itse emulsioon. Niitä ei poista Erkkikään. Pumpulilla ja viinalla kevyesti taustalta. Emulsiopuolella olevat sitten Photarilla, tai jos tuoreita, niin erittäin kevyesti viinapumpulilla. Kapa
Vs: Kuinka filmi kannattaa puhdistaa? Kiitos vastauksista. Kumpikas näistä nyt sitten oli kumpi puoli? Matta on vissiin tausta?
Vs: Kuinka filmi kannattaa puhdistaa? Matta on se emulsiopuoli. Pumpulin käyttöä sillä puolella kyllä itse välttelisin sen pelossa että kuidut jämähtää kiinni emulsioon. Jos siihen emulsioon nyt ylipäätänsä tarvitsee koskea.
Vs: Kuinka filmi kannattaa puhdistaa? Emulsiopuoli (siis se matta). Kiiltävän taustapuolen olen pyyhkäissyt isopropanolilla, jos on jälkiä ollut. Sillä lähtee myös kuivumisjäljet jos on sattunut jäämään.
Vs: Kuinka filmi kannattaa puhdistaa? Tavallisia MV-filmejä on kyllä täällä joskus vedelty Sinoliin kastetun sienen läpi eikä mitään vaurioita jäänyt emulsiopuolellekaan. Toki hyvä olla unohtamatta että kuva on suojaamatta pinnassa ja vaurioituminen vaanii. Kai normaalit karkaisevat fiksit ovat käytössä. Toki filmeissäkin on eroja mutta ainakin perus Ilford-Kodak on kestävää. Sinol (alkoholi) siitä kätevää, että kuivaa pikaisesti. Pikakuivaukseen tuota alunperin käytettiinkin. ed. vastuuvapauslauseke tähän vielä tietenkin. Se kuka kokeilee, tulee tietämään. Ja hukkakohtaan kokeilut. Överiksi kun vetää, oppii rajat.
Vs: Kuinka filmi kannattaa puhdistaa? Sinol jättää öljyläikkiä. Puhdas pirtu tai isopropanooli on parasta viinaa tuohon tarkoitukseen. Kapa
Vs: Kuinka filmi kannattaa puhdistaa? En usko. Jostain muusta ne rasvat varmaan tulleet kuin pullosta. Kokeilkaa mieluummin kuin hysteerisen pyhänä emulsiota pitäisitte . Vielä sekin että näkyykö kuvassa, jos jättäisikin jotain. Olen rasvannutkin negoja (kiiltävän puolen naarmunhäivytys) ja siinä kerran kokeilin emulsiopuolellekin ja näkyvyys oli yllättävän heikkoa. Koko hommassa on kyse pelastamisesta, kun vahinko on jo tapahtunut.
Vs: Kuinka filmi kannattaa puhdistaa? Olen kokeillut putasta mustavalkonegaa siten että olen sen kastellut laittanut fairyia negan päälle hiukan sormin kevyesti hieronut, vai voisiko sanoa pyyhkinyt ja huuhdellut negan ja kuivannut. Sain aika hyvin puhdistettua. Tää on taas tämmönen oma konsti että en ota mitään vastuuta toimivuudesta tai siitä meneekö joku pilalle. Mulla toimi.
Vs: Kuinka filmi kannattaa puhdistaa? Noin olen minäkin toiminut. Hyvä on tietysti huolehtia ettei samalla naarmuta negaa.
Vs: Kuinka filmi kannattaa puhdistaa? Museolla käytettiin joskus lasinegojen putsauksessa tislattua vettä ja pirtua 1:1 liuoksena: toimii paremmin, kuin kumpikaan erikseen.