Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kuinka alalle?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana J.Koponen, 20 Tammikuu 2009.

1. lautturi_

lautturi_ Member

962
    1
    18
    Vs: Kuinka alalle?

taitaa olla pientä kateellisen panettelua ilmassa :)

2. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Mä oon vähän kateellinen kaikista Remu kuvista ja tolleen. Varmaan moni muukin. Tarja Halosestakaan en osannu ottaa kun suttusen kuvan kun mahdollisuus mulla oli.

Minäkin olen valokuva-alalle pyrkinyt. Kun koulusta pääsin hain Vallilan ammattikouluun valokuva laborantin mutta en päässyt, vuonna 1981. Joten noukka vei toisaalle. Nyt oliskin kiva tietää missä ovat ne kaikki jotka sinne linjalle pääsi?

3. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Samaan aikaan kirjoitin ton mun kommentin katsomatta tätä sun komenttia vaikka kone ehdottikin sitä. heh.

4. Vs: Kuinka alalle?

Mä veikkaan ettei, se vaikuttaa eneminkin perihelsinkiläiseltä itseriittoisuuden ilmentymältä ;-]

5. lautturi_

lautturi_ Member

962
    1
    18

aivan..eli riippuu mistä päin on :))

6. Vs: Kuinka alalle?

Juupa, naurethan sitä laphalaisiakin, varsinkin Helsingissä.

7. Vs: Kuinka alalle?

Semmosiahan ne Tarjan kuvat on. Ei kannata vaatia itseltä aivan mahdottomia sentään.

8. lautturi_

lautturi_ Member

962
    1
    18

ja salossa me nauretaan kaikkia? :) ja eiköhä ammattilaiset saa jatkaa mielenkiintoisia juttuja..

9. Vs: Kuinka alalle?

Päinvastoin; Salossa kestetään jopa helsinkiläisiä. Esim. Forssassa ja Kuopiossa ei niinkään.

10. jus_si

jus_si Active Member

3 150
    0
    36

Palastaas vähän aiheeseen..

Vaikkakin olen innokas kuvaaja niin  haaveet kuvaamisesta ammatikseen taitaa jäädä haaveeksi. Tuskin löytyisi tarpeeksi markkinoita jotta voisin kuvata pääosin sellaista matskua ja sellaisilla työtavoilla että nauttisin kuvaamisesta enemmän kuin jostain muusta leipätyöstä. Ja aivan kaikkia kissanristiäisiä en välttämättä halua kuvata ja pilata näin hyvää harrastusta.

Muuten, joskus täälläkin lukee hieman naljailevia kommentteja hääkuvaamisesta, mutta täytyy sanoa että on helvetin vaikeaa ottaa hyviä tilanne ja hääkuvia tapahtumassa jotka yleensä aina ovat valokuvaajaa vastaan. Kovasti kavereiden häissä on kuullut kertomuksia 'ammattikuvaajista' joiden ruudut ovat olleet käyttökelvottomia. Siihe on mahtava vastata, että "näitä on kuultu, mutta mä vaan dokaan" ;D

Valokuvauksesta saattaa tulla sivuduuni, mutta tuskin sellainen että olisin siitä rahallisesti riippuvainen. Sivussa kun tekisi, voisi myös paremmin valita mitä tekee ja mitä ei tee. Strobistin blogissa oli muuten mielenkiintoinen juttu ilmaiseksi tekemisestä. Ei missään nimessä tilattua työtä, vaan jotain mikä myös itseään kiinnosti. Aiheeseen otti räväkästi kantaa parikin isoa valokuvaajaa ja blogia.

Piilolasin stoorit on hyvää vaihtelua, mielummin niitä kuin ;-P

11. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Kuikurin sarkastisuus, jossa ei sanota mitään vai Piilolasin tarinat?
    Helppo valinta.
    Kumpaa lie toivottu täällä enemmän?
    Piilolasin eläväisiä tarinoita.
    T Jukka

12. Vs: Kuinka alalle?

En juu jaksanut silloin aikanaan lukea niitä kaikkia 200+ avautumista. Tämä on semmoinen aihe, mikä aina nostattaa tunteet pintaan. Onhan toi noin, että välillä voi omaksi mielenkiinnoksi tehdä hommia pyyteettömästi, niin mäkin olen tehnyt. Eri asia sitten on jos se lipsahtaa hyväksikäytöksi. Vaikkakin ilmaiskuvapuolella on kilpailu koventunut niin, että mielenkiintoisen ilmaiskuvauskeikan saaminen on hankalampaa kun hyvin palkatun maksullisen keikan.

Tästä harrastajien ja amattilaisten luokittelusta oli joku kirjoittanut mielestäni osuvan mielipiteen tuonne Finnfoton sivulle.

[QUOTE>
    [/QUOTE]

13. Vs: Kuinka alalle?

No, kukapas ei häissä mielummin dokais kuin kuvais. ;-}
    Mahtaako hääkuvaaminen olla periaatteellisella tasolla sen halveksitumpaa kuin muutkaan kuvaamisen lajit. Työtä ne kaikki ovat. On huonoa hääkuvaa ja on hyvää hääkuvaa, ihan samoin kuin on huonoa potrettia ja hyvää sellaista. Ei minusta hääkuvaamisen vaativuuttakaan ole kyseenalaistettu, enempi ehkä sekä asiakkaiden että kuvaajien, välillä hieman outoja ennakko-odotuksia asiasta.

On noita mielenkiintoisia kuvaustilauksia tullut varmaan kaikille vähänkään harrastavalle -itsekin sain tilauksen lauantaipäivän kuvauskeikalle sadan kilsan päähän kahvikuppipalkalla.
    Mitäs sitä ei kahvista tekisi? Sentään vapaapäivä, joten ei haittaisi arkeakaan. ;-]

Juu, sopivat aiheen kuin aiheen väliin.

14. Vs: Kuinka alalle?

Varsinkin, jos se olisi ollut sitä Dale Cooperin, Damn good coffee, and hot-kahvia.

15. Vs: Kuinka alalle?

[/QUOTE]
    Jotain kautta se kilpailu tulee, jollei se tule "ammattipiirin" kautta suoraan että aletaan polkea hintoja kilpaa (mikä on ihan oikein), niin se tulee sitten piirin ulkopuolelta.

Samasta lähteestä:
    [QUOTE>
    [/QUOTE]

Kuinkahan moni käyttää linkissä mainittua valokuvaajan hinnoittelu ohjelmaa? (linkki menee suoraan xls taulukon lataukseen.)
    (taulukossa on muuten käpy, antamalla kuolletus ajaksi 0 ei saa ollenkaan tuloksia.)

Jatketaan aiheesta jossin muussa topic:ssa
    sorry ot.

16. jus_si

jus_si Active Member

3 150
    0
    36

"Ei missään nimessä tilattua työtä.."

Ilmaiseksi kuvaaminen ei blogi kirjoituksessa tarkoittanut, että jotain pyydetään ja koska homma on jokseenkin kiinnostava teet sen ilmaiseksi. Lisää strobisitissa, ko blogin varmaan löytää kaikki joita asia kiinnostaa. Muutoin jätetään ilmaisuus pois tästä aiheesta.

Sitten viittaillaan taas muiden tekemisiin ja ajatuksiin pro:na olemisesta, koska omia ei ole, mutta aihe on kiinnostava.

Squeeze the lime.com mielenkiintoinen sivusto jonne bert stephani ja peter van impe ovat perustaneet. Sivustolta löytyy myös pieni artikkeli sarja, joka on vapaasti suomennettuna "valokuvaajan tuolin neljä jalkaa" Nuo varmaan kannattaa lukaista.

Samoin Chase Jarvisin Phot Shelterin tapahtumassa pitämän luennon video vuoden parin takaa on edelleen ajankohtainen. Se käsittelee  muuttuvaa valokuvausalaa ja siellä pärjäämistä.

http://www.squeezethelime.com
    Chase Jarvis Blog

17. Vs: Kuinka alalle?

:)

18. Vs: Kuinka alalle?

Kiitos piilolasi. Hyvä kirjoitus. Olisihan se kivaa saada leipänsä kuvaamisella, mutta ei se leipä kuvaamisella ilmaiseksi tule. Kiva harrastus tämä on itselle ja kiirehän ei mihinkään ole. Jos joskus keksii tavan, jolla voisi kuvaamisella pärjä, niin kiva juttu. Siihen asti tehdään jotain ihan muuta. Onneksi töissä saa vähän kuvailla ja harjoitella asioita
    Näin off-topicia tarjoillen, kun ei ole edes alalle tulossa.

19. Vs: Kuinka alalle?

Kyllä mä olen Jukan kanssa ihan samoilla linjoilla, jos ammattia on suunnittelemassa, niin kyllä kannattaa valokuvauksen kohdalla kysyä parikin kertaa itseltä, että miksi. Tämmöinen vapailla markkinoilla kuvaaminen on kaikkea muuta kun helppoa elämää. Mitään ei saa tehdä kunnolla ja palkkiot on kanssa sitten sen mukaiset.
    Juurikin vähän aikaa sitten kuvasin tavaroita katalogiin ja laskeskelin, että tästä orjatyöstä maksetaan kahdeksan euroa per kuva ja siitä kulut pois. Siitä vedin sellaisen johtopäätöksen, että päästäkseen edes jonkinlaiselle tuntipalkalle, saa yhteen kuvaan mennä neljä minuuttia. Mitattuna lavalta kuvauspöydälle ja takaisin.

Jos vaan vaihtoehtoja on, niin miettisin kyllä muuta alaa. Tietysti sitten jos kuuluu siihen prosentin osaan maailman väestöstä, jolla on se luontainen valokuvaamisen lahja, niin sitten ehkä. Ei siinä, kyllä tämä keskimäärin kivaa on, mutta ei tällä mitenkään hulppeasti elä. Jostain raksahommista saisi varmasti paremman liksan. Varsinkin kun ei kuulu siihen prosentin osaan, vaan kuuluu siihen keskinkertaisten joukkoon.

20. Vs: Kuinka alalle?

:)