Nonih... Tarkoitus olisi hommata Ilfordin 30x40cm lämminsävypapereita semmoinen 10kpl paketti. Noin isoissa kuvissa en enää millään voi välttyä roskien näkymiseltä... toisiin kuviin ne jopa sopii, mutta useimpiin ei. Kysyn siis jo ennakkoon, että millaista materiaalia siinä ruskeassa pakkauksessa olevat paperit ovat ja mitä välineitä tarvitsen pölypisteiden korjailuun? Kokemus prikkauksesta jää tasan siihen, että vedostin niinikään A3-kokoiselle kartongille kuvan ballerinasta ja koska toisesta silmästä puuttui valopiste, tein sen siihen nuppineulalla ja lyijykynällä... hyvin se onnistui Mutta entäs muovipaperit (?)
Neutraalisävyiset paperit, muovi- ja tavalliset, on helppo prikata pienenpienillä pensseleillä (Tempera Oy ym.) sekä piirustustushilla (Rotring ym., Tempera Oy ym.). Sopivalle porsliinivadille tms. laitetaan tippa vettä ja tippa tushia. Siitä sitten aletaan sekoitella muita sävyjä omiksi tipoikseen. Pensselillä sitten jäljitellään rakeen muotoa. Mukavaa iltapuhdetta! Isojenkin virheiden korjaus onnistuu pienen harjoittelun jälkeen. Lämminsävyiseen paperiin tuo ei käy, valokuvaliikkeen tavaralla nuokin hoituu. Ketterimmät korjaavat virheitä isompiin negatiiveihinkin. T. Kerkko.
Minä oon prikannu Kodakin litkuväreillä (olikohan Fimeko mistä ostin) myös vedokset. Värinegan retusointiinhan noi värit tuli hankittua, mutta menee niillä vedoksetkin. Ne värit on kuitenski niin kalliit ettei niitä kannata paperikuvia varten hommata. Oikeestaan kaikkein mielenkiintoisinta hommaa on 6x7 mustavalkonegan retusointi. Värilliset vastaavat on vähän liian konstikkaita....
Lyijykynällä suoraan negalle, ainakin ison laakafilmin kanssa suht helppoa, kaippa se pienemmänkin kanssa onnaa jos on mikroskooppi tms
Lyijykynää ei oo tullut kokeiltua negalle, ja kuitupaperia oon niin vähän käyttänyt ettei paljon sillekkään.... Kuitupapereille prikkaaminen onnistuu sillä lyijykynällä, pitäis vaan olla lämminsävylyijykynä