Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Fetissi?

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana ekohippi, 16 Syyskuu 2005.

Pekka H

1. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48
    Mikä toi on?

2. Hieno tekninen laite millä voi ottaa koirasta salaa kuvan

3. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Eiköhän se kamera ole. Mikäpä muukaan ;-)

4. motris

motris Well-Known Member

4 928
    785
    113
    Eiköhän toi ole Minox. Mies tulee pimeään huoneeseen menee arkistokaapille, ottaa kartan, klip klip klip, lähtee pois.

Tai mistä minä tiedän, tuli vaan kuvasta sellainen mieleen... ;)

5. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48
    Epäilin kyllä että kamera mutta siis filmikamera? Vai digi? Näyttäs aika pieneltä ja jotenkin tuli vain mieleen kunnon KGB välineet. No tuskin tuolla koirista otetaan kuvia mutta ehkä tytöistä? Onko kokemusta? Toimiiko?

6. maxwell smart-86...:))

7. motris

motris Well-Known Member

4 928
    785
    113
    8x11 mm filmikamera. MINOX: Start löytyy varmaan lisätietoa. Samalta firmalta löytyy aika hauskoja digikameroitakin nykyisin.

8. Tuo oli (ja on ehkä vieläkin) kaikkien firmojen ykkössuosikki. Filmikamera, filmi 9,5 millin levyistä, negakoko 8x11 milliä.

Alunperin Minox on kotoisin aika läheltä: Vironsaksalainen Walter Zapp (joka muuten kuoli tässä taannoin liki satavuotiaana) teki prototyypin vuonna 1936 ja latvialainen VEF (valmisti neuvostoaikana Radioteknikan kaiuttimia ja meni konkkaan muutama vuosi sitten) aloitti sarjavalmistuksen vuonna 1937. Sodan aikana Zapp emigroitui Saksaan ja Minoxin valmistus jatkui sodan jälkeen siellä. Venäläiset tekivät sodan aikana Riikassa sinne jääneillä työkaluilla sieltä löytyneistä osista omaa Minoxiaan. Vermettä tehdään vieläkin ja siihen saa vaikka mitä lisävarusteita (kuvan vehkeessä on 90 asteen peilietsin). Omista romuistani löytyy mm. Minox-diaprojektori, joka on kuin 1:2 pienoismalli 60-luvun Leitzeista (itse asiassa sama alihankkija teki sekä Minoxin että Leitzin projektorit).

Kyllä tuolla kuvia saa: yksi tuommoinen oli itselläni useamman vuoden avaimenperä-/kännikamerana. Täytyypä tutkia onnistuuko negojen skannaaminen (ja onko niillä julkaisukelpoisia kuvia).

9. simos

simos Ylläpidon jäsen

8 444
    442
    83
    Kuva Minox:n museosta Riikasta...tai ei museota kun olis pitäny maksaa kuvausmaksu. Mut portaat jotka sinne johtaa ;)

Aika kuluneet on noikin ...portaat

Ja itse kuvasta; aika synkähkö kuva klassikosta.

10. Ei se Minoxin museo ole vaan Riian valokuvausmuseo (ai sielläkin on nykyisin kuvausmaksu - niinpä tietenkin). Tuolta löytyvät VEF:n tuotantoon liittyvät paperit (mm. Minoxin originaalipiirustukset ja aika hyvä kokoelma muistakin VEF:n valokuvaukseen liittyvistä vermeistä - siis käymisen arvoinen paikka) ja vähän lähempää, Tallinnan vastaavasta museosta Fotomuuseum - Tallinna Linnamuuseum löytyy aika paljon juttua itse suunnittelija Walter Zappista ja ensimmäisestä tunnetummasta Minox-kuvaajasta Nikolai Nylanderista. Tuo Tallinnan museo on muutenkin ihan käymisen arvoinen paikka (itse käyn siellä lähes jokaisella tallinnanreissullani).

11. simos

simos Ylläpidon jäsen

8 444
    442
    83

Nih, nih... siis se _Riian valokuvausmuseo_ tietty. Mut aikapaljon juttua oli minoxista... Mielenkiintoista sinällään, muutaman minox:n omistaneena katsella sitä kehityshistosiaa paikanpäällä.