Tyttäreni osti muutama päivä sitten käytetyn Nikon F5-rungon. Runko on muuten siisti ja oikein hyvässä kunnossa, mutta tähyslasi EC-B on mielestäni hieman oudon näköinen. Näyttää ihan kun reunoista sisäänpäin olisi päässyt kosteutta tai jotain lasipintojen väliin. Mikä tuntuu aika mahdottomalta ajatukselta kun kamera on muuten sisältä tosi siisti. Tähyslasi on muutenkin täynnä epämääräisiä laikkuja. Ja nämä siis eivät lähde putsaamalla. Talossa ei toistaiseksi ole ainuttakaan Nikon-lasia, joten en ole päässyt kokeilemaan näkyvätkö laikut linssin kanssa. Rungon myyjän mukaan ei näy, hän ei kuulemma ole huomannut mitään. Onko kellään moisesta kokemusta? Kuuluvatko laikut kenties asiaan, vai joutuuko hankkimaan uutta tähyslasia? Voiko tähyslaseja puhdistaa huollossa?
Vs: Nikon F5:n tähyslasiongelma (tai sitten ei) Yleensä tuntiliksojen perusteella ei kannata tähyslasia viedä huoltofirmaan putsattavaks (siis jos hinta on alkaen 70e). Kannattaa yrittää itse putsata jos keksii aineet, tai sit ostaa uuden tähyslasin, ne ei paljoa maksa ja tohon ne saa aika helposti kai vaihdettua. Parilla kympillä pitäs lähteä esim. eBaysta.
Vs: Nikon F5:n tähyslasiongelma (tai sitten ei) Näin varmasti on. Kehikossa on nelisen ruuvia. Voihan sitä aina yrittää avata ja putsata itse. Ja viimeistään sitten ostaa uusi. ;-)
Vs: Nikon F5:n tähyslasiongelma (tai sitten ei) Tääl oli jossain puhetta että millä ja miten sitä kannattaa puhdistaa, mutta enpä ite muista...
Vs: Nikon F5:n tähyslasiongelma (tai sitten ei) Joo, muistelen myös että olisi ollut joku ko. säikeen tapainen mutta haulla en löytänyt. Vai onko kadonnut foorumipäivityksien yhteydessä Muistan että olen ainakin pilannut yhden tähyslasin isopropanolilla ja pumpulipuikolla. Lian lisäksi tähyslasiin jäi myös naarmuja. Onnittelin itseni Pikainen googletus ebayhun toi f5 "e" tähyslasin ja hinta posteineen tais olla vähän yli 40e. Fotoliikkeessä. Eli alta tän näitä saa varmasti. e: tästä olkin tehty jo ostoilmo ja keh.com myy aika hyvään hintaan. e2: Ultraäänipesu vois olla paikallaan jos tietää missä sellainen on käytettävissä. Neuvoisin kääntymään tutun kemistin tms. tai LP-levyfriikin puoleen
Vs: Nikon F5:n tähyslasiongelma (tai sitten ei) Mistä tuo gönzä sitten tulee noihin tähyslaseihin, ja mitä se oikeastaan on? Onhan se tähyslasi aika suojattuna siellä kameran sisuksissa.
Vs: Nikon F5:n tähyslasiongelma (tai sitten ei) Vuosien saatossahan sitä ilmassaolevaa moskaa leijuu siitä bajonettiaukosta ainakin jos ei suoraan niin ainakin epäsuoraan siihen tähyslasille - vettäkin? Ainakin jos vitkastelee obiskanvaihdossa pahimman myrskysession aikaan
Vs: Nikon F5:n tähyslasiongelma (tai sitten ei) Myynti-ilmoituksessa intterneetin valokuvausaiheiselle palstalla oli argumenttina: ""Hieman pölyä peilissä, joka ei näy kuvissa" Olisiko tässä kyseessä yhtä fataali ongelma?
Vs: Nikon F5:n tähyslasiongelma (tai sitten ei) Vähintäänkin. ;-) Mutta olisihan se mukava nähdä kirkkaana mitä on kuvaamassa. Toisaalta en tiedä vielä vaikka näin olisikin, kun ei ole linssiä millä kokeilla. Mutta epäilän vahvasti - on se tähyslasi niin suttuna. Laitoinkin jo osto-ilmoituksen uudesta tähyslasista.
Vs: Nikon F5:n tähyslasiongelma (tai sitten ei) Olen kahta tähyslasia yrittänyt puhdistaa itse, ei onnistu. Toinen oli vanhempi lasinen ja toinen uudempi muovinen. Tähyslasi on täynnään joko sitä mattarasteria tai muuta aivan minimaalista kuviointia ja sitä ei saa puhtaaksi vaikka se kestäisi sen puhdistuksenkin. Ja nuo muoviset eivät kestä edes kosketusta, saati liuotinta tai mitään mekaanista. En tiedä millä noita huollossa puhdistavat, mutta ainakaan Tampereen Kamerahuollon lopputulos ei ollut parempi kuin omani, eli täydellinen fiasko. Eli: osta uusi ;-)
Vs: Nikon F5:n tähyslasiongelma (tai sitten ei) Keni: Mulla on jäljellä F5 alkuperäinen tähyslasi, kun vaihdoin G2:tähyslasiin. Olen vaihtanut vanhaan F:ään F3 tähyslasin (irroittanut ruuvit raamista ja vaihtanut) Uudemmat tähyslasit ovat kuin muusta maailmasta-super. Vaihtamiseen ei tarvita kuin pieni ristipääruuvari ja pinsetit- ei sormin koskettelua. Kun olet aukaissut tähyslasin, lähtee köntsä yleensä kumipallolla puhaltamalla (ei ilmaspraypuhalluksella-jää ponneainepisaroita huonolla onnella) Aivan "Far out" neuvon sain sigma linssihuollosssa: Suuhun pieni tujaus stydiä votkaa tai kossua, siitä henkäisemään puhdistettavalle pinnalle ja puhdistustupolla pyyhkäisy. testasin- super tulos ! ei tartte niellä paukkua vaan voi sylkäistä pois... -Just call me...
Vs: Nikon F5:n tähyslasiongelma (tai sitten ei) Lostava homma - laitan meiliä (hitonmoinen flunssa parhaillaan, puhuminen yskittää niin pirusti).