Filmin huuhtelu on aina ollut enemmän tai vähemmän tuskainen vaihe. Meillä kotona kun juoksevan veden lämpötila ei millään tahdo pysysä samana, varsinkaan kun juoksuttaa alhaisella paineella. Joutuu siis 20 minuutin ajan olemaan tarkkana mittarin kanssa. Ja sehän hieman ärsyttää. Olen nyt kuvannut pari rullaa Rollei R3 filmiä, ja latasin netistä kyseisen filmin kehitysohjeet. Silmään sattui kiinnostava kohta juuri huuhteluvaiheesta: The use of running tap water for washing is advisable only if a constant temperature of approximately 20°C is guaranteed. With normal house taps this is not generally the case. A more economical and safer approach then consists in cascade washing with water of approx. 20°C. The following cycle is recommended: Step 1. Fill tank with water of 20°C, invert five times, leave to stand for 5 min. Step 2. Change water, invert 10 times, leave to stand for 5 min. Step 3. Change water, invert 20 times, leave to stand for 5 min. Step 4. Pour out water, ROLLEI R³ WETTING AGENT superconcentrate. Ohje vaikuttaa hyvältä, taidan siirtyä tähän käytäntöön. Lisäbonuksena pieni vedenkulutus. Miten teillä tehdään, onko mielipiteitä? Tai parannusehdotuksia ohjeisiin? Itse mietin vähän kannattaisiko aluksi täyttää tankin vedellä kerran ja kaataa samantien pois. Saisi suurimman osan kiinnitteestä heti pois tankista. Ja sitten jatkaa yllä mainituilla ohjeilla.
Vs: Filmin huuhtelu Lämpötilan kanssa ei oo niin tarkkaa sen jälkeen kun kehite on kaadettu pois, kunhan ei kamalasti lämpene. Rollein ohjeista ja filmeistä en kyllä tiedä, mutta itse ainakin tällä asenteella.
Vs: Filmin huuhtelu Itsekin lasken huuhteluveden lämpöä hiljalleen ja aika kylmällä tohotan, niin ei tarvitse kytätä. Aijemmin kävi kerran niin, että lämpö oli noussut omia aikojaan kuumaksi ja viilensin liian nopeasti, jolloin oltiin mielenkiintoisten efektien parissa...
Vs: Filmin huuhtelu Ei se vielä kädenlämpöisenä pitäs vaarallista olla, mutta sit ku alkaa oleen siinä 50 asteessa ni ehkä. Mutta se vissiin on tärkeämpää tosiaan että jos niin kuumenee niin hitaasti viilentää, ehkä siitä vielä sitten selviää.
Vs: Filmin huuhtelu Olen tuota oman kraanaveden lämpötilaa seuraillut ja se pysyy varsin hyvin siinä mihin sen asettaa. Eli mittarin kanssa siihen 20 asteeseen ja sitten sen voipi antaa olla. Kun kyse on omakotitalosta, jossa kuuma vesi tulee boilerista, niin sen lämpötila ei suuremmin ehdi muuttua yhden huuhtelun aikana. Kerrostalot on sitten kai asia erikseen. Miten olisi termostaattihana? kyllä ne ainakin suihkuveden lämmöt hyvin kohdallan pitävät.
Vs: Filmin huuhtelu Onko nää Rollein yms. "uudet" filmit oikeesti tällaisen tarkkuuden vaativia, vai onko ohjeet vain jostain syystä haluttu tehdä erityisen tarkoiksi? Tähän asti tietääkseni on muilla filmeillä (ainakin nykyisillä) riittänyt, että kehitysvaiheessa lämpötila on suht tarkka (riippuen siitä miten tarkka haluaa lopputuloksen kanssa olla) ja muut vaiheet niin, että kunhan ei pääse liikaa kuumenemaan ja emulsio halkeilemaan. Kuulostaa hiukan turhantarkalta...
Vs: Filmin huuhtelu Omakotitalossa asun, ja ihan mielettömästi vaihtelee vaikka on termostaattihana. Suihkussa lämpö pysyy miellyttävän tasaisena, mutta onglemia ilmenee heti kun laskee vettä hitaamalla paineella. En tiedä mistä johtuu, mutta pakko valvoa mittarin kanssa koko ajan. Aika tarkat Rollein filminkehitysohjeet kyllä tuntuvat olevan. Ja hyvin erilaisia aikoja ja käytäntöjä esim. R3:n ja ATP 1.1:n välillä. Ehkä Jukkapro voisi kertoa lisää Rollein filkoista?
Vs: Filmin huuhtelu Eivät ole Rolleit sen kummoisempia, (R3:sta en tiedä), V1 ja Rollei Retrot 100 ja 400 onnistuvat ihan niillä normaaleilla keinoilla. Ohjeet on saksalaisen tarkat, mutta siitä huolimatta ne ovat ihan tavallisia filmejä. Saksmanni on tehnyt jopa saunomiseen sekunnin ja asteen tarkat ohjeet ja toimintamenettelyt ;-) Olisiko mitään, jos sitten vain laitat sen veden tulemaan aavistuksen reippaammin? ei siinä muutamassa minuutissa ehdi sen suurempia taloudellisia tappioita tulemaan.
Vs: Filmin huuhtelu Rollei R3:ssa (ISO 400) on kolme emulsiokerrosta joilla saa erilaisia tuloksia riippuen millä kehittää (esim. low speed vs. high speed). Tähän yritän parhaillaan hieman perehtyä, sillä ekat rullat on valotettu ja pitäisi päättää millä kehittää. Taidan kokeilla RLS-kehitteellä, eli low speedillä, joka käsittääkseni säätää rakeita ja kontrastia niin että ne vastaavat ISO 100 filmiä. Tai jotain siihen suuntaan. Jotta veden lämpötila pysyisi tasaisena, joudun pistämään siihen vauhtia aika lailla. En niin paljon ajattele sitä taloudellista puolta, mutta kun se vaan tuntuu niin turhalta. Sentään puhdasta vettä ja 20 minuuttia!
Vs: Filmin huuhtelu Termostaattihana toimii minullakin tosi huonosti pienellä virtauksella. Huuhteluun käytän mielummin termostaatitonta hanaa, toimii paremmin! Huuhtelu muutamalla kierroksella toimii. Mulla tietyillä filmeillä väriaineet/herkistimet vaativat kuitenkin huuhtelulle aikaa. Muiden testeissähän kiinnite poistuu varsin nopeasti. Mulla tietty filmin makuuttelu vaikka seisovassa vedessä tuntuu tarpeelliselta jotta saa prosessista ulos värittömän filmin.
Vs: Filmin huuhtelu Hienoa että löytyy kohtalotovereita! Tai eihän se hienoa ole, mutta... ;-) Harrin viestin rohkaisemana taidanpa kokeilla alussa mainittua Rollein systeemiä.
Vs: Filmin huuhtelu Onko R3:n ohjeissa todellakin huuhteluaika 20 min? En nimittäin löydä muiden Rollein filmien yhteydestä moisia lukuja(?) ADOX CMS 20:lle (joka on samantyyppinen kuin V1) annetaan 2-5 min ja Rolleilla asiaa ei edes mainita, joten olen käyttönyt normaalia juoksevan veden huuhtelua eli 5-10 min. Ja minulla hana on tosiaankin normaali, ei termostaatti, ja se pysyy hyvinkin +-yhden asteen sisällä asetetusta lämpötilasta ilman mitään kommervenkkejä ja välisäätöjä.
Vs: Filmin huuhtelu R3:n huuhteluaika ei Rollein ohjeista löydy, tietenkään. Olen Tri-x:ää aina huuhdellut 20 minuuttia (Kodakin suositus 20-30 minuuttia), joten kun ei paremmasta ole tietoa, ajattelin käyttää samaa aikaa. Pitäisiköhän lähteä hanaostosksille. ;-)
Vs: Filmin huuhtelu Hyvä tietää muuten tuo pienen virtauksen juttu termostaattihanoista. Suunnittelin nimittäin tässä lähteä ostamaan sellainen tuon normaalin vipuhanan tilalle. Ajattelin, että sillä olisi nopeampi ja helpompi saada se 20 astetta, ilman mittarin pitkää uittamista ja pienenpieniä hanan tökkimisiä edestakaisin. Mutta taitaa olla parempi pitäytyä siinä hitaassa säätämisessä, kun se sitten säilyttää sen asetuksen kuitenkin paremmin.
Vs: Filmin huuhtelu Ei, mutta kun sitä vettä ottaa muihin tarkoituksiin, niin sitten on ;-) Ja eihän se saa ihan mitä tahansa se lämpö olla huuhteluissakaan. Mitä lähempänä sitä kehitteen peruslämpötilaa niin sitä parempi, on minulle opetettu... no, eipä ole moista tullut haastetuksi ja katsotuksi millaisia efektejä mikin lämpötilaero missäkin vaiheessa mahtaisi saada aikaan....
Vs: Filmin huuhtelu Joo, kyllä valmistajien ohjeissa onkin tulkitsemista. Joskus jopa saman valmistajan arvot samasta asiasta heittelee eri paikoissa. Filmin ohjeissa joku luku ja litkujen ohjeissa jotain ihan muuta. Huuhteluveden lämptilasta samaa mieltä kuin Harald. Kylmempää voi olla mutta silloin pitäisi pidentää huuhteluaikaa, muistan jostain lukeneeni.
Vs: Filmin huuhtelu Onko jotain syitä, miksi kehityslämpötilaa lämpimämpi huuhteluvesi olisi haitaksi? Siis järkevissä rajoissa. Voihan filmejä kehittää eri lämpötiloissakin. Pimiössä jota käytän, on huoneenlämpö n. 25 astetta, mutta kehitän filmit yleensä n. 20 asteessa. Huuhtelun teen hieman lämpimämmällä, sellaisella että se ei vielä kädessä tunnu erityisen lämpimältä, mutta varmasti on yli 20 astetta helposti. Kiinnite on huoneenlämmössä, koska käytän samaa liuosta useamman kerran. Loppupesu jälleen kohtuullisen lämpimällä vedellä, sen jälkeen pesusuola (HCA) ja lisää pesua. Hyvin on filmit näin onnistuneet, joten mikä lienee se haittapuoli siinä, että käyttäisi esim. 25-asteista vettä kunhan kehitysprosessin on hoitanut tarkasti? Siinähän se lämpötila vaikuttaa selvästi tulokseen. En ainakaan itse keksi muuta kuin suurten lämpötilavaihteluiden aiheuttaman emulsion halkeilemisen... Mutta se ei ihan pienistä heitoista vielä synny (taitaa vaatia nopean jäähtymisen, arvaisin jopa luokkaa 10 astetta ellei enempi).
Vs: Filmin huuhtelu En yksinkertaisesti tiedä. Olen vaan aina pyrkinyt pitämään kaikkien litkujen lämpötila samana, eli 20 asteisena. Mutta kuten Ansela ja sinä sanot, ei varmasti ole kovin herkkää hommaa. Olen jo kertonut omista hanaongelmista, välillä on ollut hyvä jos mittarin elohopea on näkynyt ollenkaan. Mutta yhtään filmiä en ole onnistunut tuhoamaan. ;-)