Vähintäinkin mielenkiintoista.... http://www.robertwhite.co.uk/images/pages/Tilt_Shift_engl.pdf T Jukka
Vs: Kovan luokan ts-optiikkaa täydelle kennolle Onhan ne kaikki canonin ja Nikonin TS obiskat täydelle kennolle. Nämä on vaan hypänneet leikkiin mukaan.
Vs: Kovan luokan ts-optiikkaa täydelle kennolle Todellisuus näissä kinari kameroihin tehdyissä TS laseissa on, että vaikka optikka olisi kuinka hyvä, niin siitä helvetin kämäsestä etsimestä ei vaan nää missä se skarppi alue menee. Kiinnostaa vietävästi saksalainen optiikka, mutta japanilainen suunnittelu vaan meinaa, että AF:llä kaikki hoidetaan.
Vs: Kovan luokan ts-optiikkaa täydelle kennolle Onhan tuossa keskikoolleekin julkaistu samalla... T Jukka
Vs: Kovan luokan ts-optiikkaa täydelle kennolle Vanha! http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,47534.0.html Kovaa luokkaa saisi kun vain olisi shift-sovite Hasselin Zeisseille. MIREX-Adapter für die besondere Fotografie Noin 435€ adapterin kanssa.
Vs: Kovan luokan ts-optiikkaa täydelle kennolle Liveviewillähän kaikki nykyään hoidetaan, kun etsimet kuoli ja kuopattin AF:n tulemisen myötä 80-luvulla.
Vs: Kovan luokan ts-optiikkaa täydelle kennolle Ratkaisuna on käyttää tuttujen optiikoiden kanssa palkkikameraa digirungon ja optiikan välissä. Ei lopu säädöt niin palkeesta kuin optiikastakaan.
Vs: Kovan luokan ts-optiikkaa täydelle kennolle Helvetin käytännöllinen ratkaisu, eikös SLR runkoa kanneta mukana juuri siksi, ettei sitä palkkia tarvitse raahata. Toki varmasti on sinulle katu-uskottavaa kannella sinardiiniä pitkin kyliä. Osta toki multa yksi standardi lisää ja metri palkkia, saat kaupan päälle vielä macro ominaisuudet ja miellyttävät mobilisaatio-ominaisuudet. Vai pidätkö oikeasti 4x5" kameraa ratkaisuna liikkuvan kuvaajan tilt & shift tarpeisiin?
Vs: Kovan luokan ts-optiikkaa täydelle kennolle Jos se WILMIXille on riittävän käytännöllinen ja toimiva ratkaisu, hittojako sinä siitä kiukuttelet? Kenenkään ei tiettävästi ole pakko tehdä niin kuin WILMIX tekee.
Vs: Kovan luokan ts-optiikkaa täydelle kennolle Juu, kyllä itsekin kuvaan palkilla, mutta en näe kinoformaatin sovittamisella sen perään mitään lisäarvoa? Ainoastaan saan nauttia tässä tapauksessa huonommista laseista, nuo alkuperäisen viestin tilt & shiftit ovat piirtokyvyltään melkoisesti edellä rodenin apo laseja (ison koon siis, ei digital laseja, joiden piirtoympyrä onkin enää keskarin koossa)). Alkuperäinen aihe oli siis Kovan luokan ts-optiikkaa täydelle kennolle, 4x5 koon lasit eivät ole kinokennoiselle kameralle hirvittävän ruusuisia. Siksi kritisoin ratkaisun tuputtamista, koska se ei ole ratkaisu kovan luokan T&S ongelmaan kinarilla.
Vs: Kovan luokan ts-optiikkaa täydelle kennolle Jos MIREX:in tilt/sift adapteri on kiinnitettynä kroppikennon digijärkkäriiin ja adapterissa on vaikka 30 millinen 645-koon objektiivi, niin kuvaaja näkee etsimestä kuvan joka vastaa 75 millistä objektiivia. Kerroin on 2,5 eli rajaa aika reilusti. Pitäisi olla joki 5-10 millinen superlaajakulma. FX kennolla kerroin jotain 1,7 paikkeilla eli 30 millinen vastaakin tällä kertaa jotain 50 millistä ja 20 millinen 35 milistä. Nyt voisi olla jotain mieltä kuvaamisessa.
Vs: Kovan luokan ts-optiikkaa täydelle kennolle Tässä turhaan kannata ajatella kroppia, vaan esimerkiksi (Hasselin) 40mm on aina 40mm ja tässä tapauksessa kaivatuin riittävin siirtovaroin piirtoympyrän suhteen. Sama juttu pitemmillä, joissa kääntö terävyysaluen vuoksi voisi olla se tarpeellinen juttu. Mutta tosiaan kun kaipaa laajempaa, niin mistäpä löytäisi passelin kakkulan. 30mm Hasseli on jo harvinainen ja hemmetin suuri.
Vs: Kovan luokan ts-optiikkaa täydelle kennolle Helpompi ajatella kroppikerrointa niin kuin se on tarkoitettu, eli vertaamaan kinokokoon. Siis 30mm ja kroppi digijärkkärissä 1,5 -> kuvakulma vastaa kinarin 45mm objektiivia. Näin on vaikka olisi kuinka suurelle filmille valmistettu 30mm objektiivi. Ja kropit voi unohtaa kokonaan, jos kinari ei ole tuttu väline. Silloin tiedät paremmin suoraan, minkälainen kuvakulma tulee kamerallasi milläkin polttovälillä.
Vs: Kovan luokan ts-optiikkaa täydelle kennolle Uskokaa tai älkää, mutta minulla on täyskennoiselle 2,8/80 millin tilt/shift objektiivi ja hinta-laatusuhteeltaan itselleni täysin riittävä. Yllätyin positiivisesti laadusta. Ukrainalainen Photex (löytyy myös muun nimisenä), alle 400 euroa tulleineen+alveineen (ostettu KievCamerasta Jenkkilästä, siellä halvempi, kuin suoraan Ukrainasta). kapa
Vs: Kovan luokan ts-optiikkaa täydelle kennolle Miksei olisi, ja kukas käskee laittamaan sinne kameran eteen 4x5 linssin? Sinne voi laittaa vaikka kovan luokan MF-linssin, jotka tekevät havaintojeni mukaan yhtä terävää jälkeä kuin parhaimmat kinolinssit, vaikka piirtoympyrä paljon isompi. Liveview tekee palkillakin tarkennuksesta helppoa, jopa hauskaa. Laajinta laajista haettaessa paras ja käytännöllisin ratkaisu on toki käyttää kinodigien omia TS-linssejä, koska palkkikameran ja peilikameran kanssa homma menee vaikeaksi, tai mahdottomaksi. Jos mobiliteetti ei ole prioriteetti numero yksi, niin muuhun työskentelyyn palkki voi olla parempi kuin mikään TS-linssi. Pidemmillä polttoväleillä vaatimaton 8 asteen tilt on riittämätön esinekuvauksisa.
Vs: Kovan luokan ts-optiikkaa täydelle kennolle Ei niissä Canonin/Nikonin TS-linsseissä mitään automaattia ole. LV pelastaa.
Vs: Kovan luokan ts-optiikkaa täydelle kennolle Just... eikai kukaan osta TS-obiskaa jos mobiliteetillä ei ole merkitystä?
Vs: Kovan luokan ts-optiikkaa täydelle kennolle Sehän nyt on ihan sama mitä kroppikertoimia ja polttovälivastaavuuksia millekin koolle kuvaaja etsimestään näkee, jos piirtoympyrä ei riitä tarpeeksi korkealuokkaisena tilttaukseen ja siirtoihin. Siksihän niitä optimoidaan eri kokoisille materiaaleille eikä suinkaan tuupata vain jotain sopivan pituista vanhaa mallia uuteen kuoreen. Erityisesti digissä tällä on toistaiseksi merkitystä, koska kennoja ei ole vieläkään suunniteltu "liian" vinosta tuleville valonsäteille (poikkeuskin on).
Vs: Kovan luokan ts-optiikkaa täydelle kennolle [quote author=PasiZ link=topic=47553.msg359540#msg359540 Just... eikai kukaan osta TS-obiskaa jos mobiliteetillä ei ole merkitystä? [/quote] En osaa sanoa miten ja miksi ihmiset kameroitaan käyttävät. Kovan luokan hinta ainakin lisännee kysyntää luoville ratkaisuille, jotka voivat kuvanlaadultaan, ja säätöjen laajuuden osalta silti olla parempia vaihtoehtoja.
Vs: Kovan luokan ts-optiikkaa täydelle kennolle Niin, mobiliteetti se vaan maksaa... palkkikameran osto ei osoita hirveää luovuutta välineistön rakentelun suhteen, ensinnäkin kokonaisuutena se on kalliimpi, eli hinta ei voi olla peruste. Kuvanlaadusta ei tunnu olevan paljonkaan kokemusta, jos puhutaan edelleen alkuperäisen viestin laseista verrokkina.
Vs: Kovan luokan ts-optiikkaa täydelle kennolle Jep jep Voihan olla, että nämä uudet ovat maagisen hyviä, mutta eroa parempiin MF-linsseihin voi nykyisillä 21-24mp kinarikennoillakin olla vaikea todentaa. Kirjoitelmistasi päätellen olet jo tehnyt henkilökohtaisesti testejä ko. linsseillä vs. zeissin tai mamiyan parhaimpiin? Ja ne palkit tänä päivänä mitään kalliimpia ole. Linssinä voi kinarin kanssa käyttää mitä tahansa linssiä, kunhan saa himmentimen toimimaan.