Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Koudelka sitten luopui filmistä

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Kasimir, 5 Kesäkuu 2015.

    Vs: Koudelka sitten luopui filmistä

    Jos esimerkiksi kuvaamani neliö ei toimi neliönä, jollaiseksi sen alunperin kuvaushetkellä tarkoitin pidän kuvaa totta kai epäonnistuneena. Joskus harvoin alennun pelastamaan mitä pelastettavissa on ja kroppaan neliön esimerkiksi suorakulmioksi mutta ei sitä voi millään tavalla onnistumiseksi kutsua.

    Ok, no takuulla löytyy sellaisiakin valokuvaajia, jotka räpsivät kovasti kuvia ja sitten kotona tietokoneen ruudulla niitä sitten kroppailevat ja yrittävät löytää kuvistaan jotakin sommitelmien kaltaista.  Itse en kuitenkaan välttämättä kehuskelisi julkisesti tällaisella työskentelytavalla, en vaikka olisin Koudelka.
     
  1. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Koudelka sitten luopui filmistä

    Ai että noin. Minä en tunnusta olevani kovinkaan kova räpsijä, vaikka rajaankin kuviani usein. Nytkin olen tekemässä näyttelyyn rajattuja maisemakuvia. Ei ole rahaa kehystää, joten hain kiviveistämöltä epämääräisen muotoisia jätepaloja, joihin pohjustan kuvani. Kehtaan jopa kehuskella täällä moisella synninteolla.

    Kapa
     
  2. Vs: Koudelka sitten luopui filmistä

    Formulavarikolla ei muita olekaan kuin epäonnistujia, jätkät aika harvoin tekevät niin kuin kuvittelivat. Pänkkäpäisyys on toki hyve, jos ei muualla niin Suomessa.
     
  3. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Koudelka sitten luopui filmistä

    Et taida kuvata makroja?
     
  4. Vs: Koudelka sitten luopui filmistä

    Ja tuskin hirveästi lentäviä pääskyjäkään...
     
  5. kuparikettu

    kuparikettu Member

    357
    0
    16
    Vs: Koudelka sitten luopui filmistä

    Miellyttävä keskustelu. Digi vs filmi, kukaan ei kyllästy koskaan. Sitten kun saadaan vielä näitä käännynnäiskertomuksia, joissa joku ikänsä yhdellä tavalla tehnyt näkee valon ja siirtyy toiseen leiriin niin johan on ainekset sivistyneeseen keskusteluun. :)

    Mutta näinpä tämän kait pitää mennä. Koko ikänsä filmille kuvaavat kyllästyvät vaivaan ja kääntyvät kevyen digitaalisuuden kannattajiksi --- ja lapsuudesta asti tietokoneiden ja digitaalisen kanssa pelanneet toteavat, että ei enempää pikseleitä ja muistikortteja minulle. Ja jostain sitä keskusteluakin on saatava aikaiseksi. Jos digivsfilmiä ei olisi, joutuisimme varmaan riitelemään vain kamera- ja muistikorttimerkkien paremmuudesta... ;)
     
  6. Manual

    Manual Active Member

    912
    39
    28
    Vs: Koudelka sitten luopui filmistä

    Toki jos asetat tavoitteesi ja itse toteat epäonnistuneesi, niin empä kyseenalaistaisi arviotasi. Asetelmaa voi miettiä ja hioa pitkäänkin. Onko runoilijan säkeet huonoja, jos ne ei ole syntyneet nopeana tajunnanvirtana. Jos vaikka seuraavat säkeet oivaltavat tarkistamaan jonkin edellisen muotoa. Onko korjattu teos aina huonompi. Onko kyseessä persoonaan liittyvä luovan nopeuden ja lahjakkuuden ehdoton ehto. Tai määritelläänko taiteen arvo työhuoneen Fen sui anlyysin kautta. Harmittaako joutua jakamaan menestystä  vain 'esillänäkyvän'  kuvan kautta. 
    Älä huoli, noinhan se menee. Linnunrataan ei liftareita huolita. Tuntemattomia tienvarsitaiteilijoita, poistuvia komeettoja, kylläkin. t. manual
     
  7. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Koudelka sitten luopui filmistä

    Mistä arvelet, että jokainen muu tarkoittaa kuvansa kuvaushetkellä juuri sen kokoiseksi kuin kameran valmistaneen yhtiön suunnitteluhuoneessa on ko laitteen kuvakooksi määritelty? Tai että ihminen ei pysty ajattelemaan kompositiota muutoin kuin etsimen rajojen mukaan? Ja että jos mielessä on muunkokoisia kuvia siitä seuraa että kuvia "räpsitään" hallitsemattomasti ja sitten sekaannuksen vallassa yritetään jotain saada aikaiseksi?

    EDIT: sitten vielä tuo valokuvauksessa niin yleinen mystifiointi: mikä tekee laukaisimen painohetken näkemyksestä niin arvokkaan, ettei sen jälkeen syntyneillä ajatuksilla kuvasta olisi tai voisi olla mielekästä sisältöä?
     
  8. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Koudelka sitten luopui filmistä

    Erittäin hyvä kysymys.
     
  9. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 20 Maaliskuu 2019
  10. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Koudelka sitten luopui filmistä

    Kyllähän taidemaalaritkin kuvaa maalatessaan purkavat kehyksiä ja leikkelevät taulujaan uuteen muotoon ;)
     
  11. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Koudelka sitten luopui filmistä

    Ansel Adams rajasi kuvansa jälkikäteen vedospaperin mukaiseksi. Tylyä.
     
  12. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 20 Maaliskuu 2019
  13. Vs: Koudelka sitten luopui filmistä

    Jos vaivattomuus olisi prioritettina, niin ilman muuta kuvaisin filmille ;-)
     
  14. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Koudelka sitten luopui filmistä

    Nyt kun vanhemmiten alkaa muisti heikentyä, niin autatko ja kerrot, mikä olikaan taulujen stantardi koko ja sivusuhde? ;)
    Tauluthan on tietysti aina tehty niin, että jokainen tehty viiva jää näkyviin ja lopulliseksi, muutenhan kyseessä olisi epäonnistuminen.
    no joo, tämä on tietysti jo ylimääräistä...
     
  15. Vs: Koudelka sitten luopui filmistä

    Niinpä, eli kuvan katsoja ei saisi löytää siitä mitään ;-)
     
  16. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 20 Maaliskuu 2019
  17. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Koudelka sitten luopui filmistä

    Kyllä se kangas on raamille pingotettu ja pohjustettu jo ennen maalaamista, joten pitää siinä kuvaa visualisoidessa olla jo valmiiksi valittuna oikea formaatti ja sommittelu.

    Siinä mielessä useimpia kameroita joustavampaa toki, että maalaajalla voi olla useita eri muotoisia pohjia valmiina odottamassa inspiraatiota. Harvalla on kameraa jolla voi kuvata eri formaatteihin - käytännössä ison koon kameraa erilaisin perin varustettuna (digissä se on näemmä kiellettyä, koska se lasketaan jostakin syystä rajaamiseksi vaikka jo kuvausvaiheessa olisikin rajausmaskit)
     
  18. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Koudelka sitten luopui filmistä

    Tämähän on juuri se pointti että kun voi etukäteen valita vapaasti formaatin ja todellisuuden rajoittamatta sijoittaa elementit kuva-alalle, ei varmaan enää ihan mahdottomia rajauksia tarvitse. Toisaalta kun kuvan perusformaatti on annettu laitetta ostaessa ja elementit sijaitsevat "sattumanvaraisesti" maailmaan heitettynä on enemmän kuin todennäköistä, että kuvan rajaamiselle on esteettiset perusteet.
     
  19. pmu

    pmu Well-Known Member

    2 052
    44
    48
    Vs: Koudelka sitten luopui filmistä

    ...........