tarkoitus ois joskus tulevaisuudessa kuvailla ainakin omatekoisia koruja.. ajattelin taustaksi kangasta (niitä löytyy omasta takaa) ja sitte kai valoiksi pitää viritellä pöytälamppuja ja systeemeitä.. olen nähnytkin (muistaakseni tälläkin palstalla) kuvia kotistudioviritelmistä. mitä teidän studioihinne kuuluu? miten otatte tuotekuvia kotikonstein?
Omaan Deluxe Studioon (not) kuuluu: 1 valkoinen A3 taustaksi: kaarrettuna lattialta pystyyn tuolia/seinää vasten. Taustaksi sopii myös tekstiilit (valkoinen/musta paita, lakana, peitto, yms). 1-2 hehkulamppulähdettä valonlähteiksi. Yleisvalaistukseen ikkunavalo. Täytevaloksi mahdollisesti kameran sisäänrakennettu salama. 1h Photoshopia käsittelyyn - varsinkin jos kahteen A4:n oli turvauduttava, niin saumat pois. Eli karvalakkimallia . Tulevaisuudessa tulossa ulkoinen salama jota voi käyttää orjana
Onnea yritykselle! Voin kertoa kokemuksesta, ettei ole helppoa kuvata koruja. Jos käytät kangasta taustalla, niin muista silittää se kunnolla ja pingottaa vaakatasossa kireäksi, että saat sen tasaiseksi. Valojen kanssa saa olla todella tarkkana, koska koruilla on taipumuksena kiiltää aika ilkeästi, joten salamalla tapat ne kuvat lähes varmasti. Mitä enemmän saat luonnonvaloa tasaisesti (esim heijastettuna) sen parempi. ja muista pyyhkiä sormenjäljet, pöly, yms. pois niistä koska ne näkyy aivan varmasti tollaisesta pinnasta kuvassa. Ne labroihin tarkoitetut puuvillahanskat on hyviä ja ei maksa hirveästi. Onnea yritykselle ja jos saat onnistumaan, niin näytäthän tuloksia meillekin.
Itse olen viritellyt valkoisesta paperista kuvausalustan, ja sitten viritellyt pienen pöydän alle 'kuvausteltan', jossa on joka sivustalla valkoista lakanaa/tyynyliinaa, valkoinen 'katto' jne. Sitten takaa ampumaan yksi salama taustaa valkoiseksi läpi ja teltan sisälle joko kameraaan tai orjana yksi valo bouncettamaan yläoikealta/vasemmalta päävaloa, joka sitten kimpoilee teltan sisällä myös filliksi... Vähän joutuu aina shoppailemaan, mutta ei paljoa onneksi, koska shoppaus on aunarista. Ja näin. http://www.rytomulli.org/ouvinen/misc/tuote/quantumloivempicrop.jpg http://www.idolphin.fi/mouvinen/examples/lawmaker_valkoinen.jpg
Kiiltäviä esineitä ei voi suoraan valaista, vaan on valaistava NE KOHTEET jotka kiiltävästä pinnasta heijastuu. Hyvin helposti kiiltävää kapistusta kuvatessa tulee esiteltyä koko oma studionsa pienoiskoossa, vaikkei nnin aina haluaisikkaan. Styroxit ja valkoiset pahvit ja paperit on hyviä apuja valaisussa. Jos viimesenpäälle kuvia aikoo ottaa, niin rakenteluun menee paljon aikaa jotta saa kaikki heijastukset ja tummennukset oikean muotoisiksi ja värisiksi. Digi niissä hommissa antaa paljon oikopolkuja filmiin verraten. Kuvasin jokunen vuosi sitten jotain koruja nettikäyttöön, niin valaisin studiosalamoilla valkoisen studion katon. Kovasti homma käy siihen tarkoitukseen. Kamerana oli pieni 990-coolpixi joka ei kuvassa paljon haitannut. Järkkärillä läheltä kuvatessa olis voinut kamera näkyä korun pinnalla jo niin häiritsevästi että olis pitänyt ruveta toimenpiteisiin. Kuvausteltta olis ollut todennäköisin apu semmosiin liukuhihnakuvauksiin.
Noh Saitko jotain julkaisukelpoista aikaiseksi, vai pelästyitkö jo liikaa? Ja tuosta valaisusta, niin riippuu ihan siitä, että haluatko ne heijastukset korostumaan sieltä kuvista vai et. (Toisaalta voihan asian ajatella niinkin, että valittaan taktisesti ne asiat jotka sieltä halutaan heijastuvan.)
vaneeri levyjä 2kpl toinen pystyyn toinen vaaka tasoon, valaistus 150W halogeeni spoteilla. Käytön jälkeen lamput kaappiin ja levyt syrjään. Ja valaistus aina epä suorasti. Jotkut kuulemma laittaa voi-/leivin papria spottien päälle pehmentääkseen valoa.
Orjasalama, valkoiset seinät ja katto, joiden kautta valon voi heijastaa sekä esim. valkoista paperia, kangasta yms taustaksi. Lisäksi hieman photoshoppia päälle. Näillä eväillä on syntynyt seuraavat näpsyt:
http://www.tpu.fi/~s3mhirvo/objektiivi.jpg Kuvattu kahden pahvin avulla, toinen takana toinen alla. Muistaakseni ilman salamaa. Kuvan skannattu koulun suhteellisen huonolla skannerilla valmiista kuvasta joka aiheuttaa huonon kugvan laadun
itsekin jonkinverran kuvanneena, mutta sitäkin enemmän kuvia säädelleenä kommentoin seuraavaa: jos haluat että kuvat pystyy jälkikäteen säätämään esim. painokäyttöön niin pyri pitämään värilämpötilat samana, eli hehkulampun, luonnonvalon ja salaman sekoituksesta syntyy aika hankalasti ennakoitava kokonaisuus. Valkoisen ja harmaiden määrittely jälkityöstössä voi olla todella vaikeaa jos eri osiin kuvaa heijastuu eri"lämpöistä" valoa. Voisi tietysti ajatella, että nimenomaan korukuvissa saisi hauskoja efektejä suuntamalla itse koruihin erilaisia valoja ja heijastuksia, mutta ne pitää tällöin suunnata hyvin tarkasti ettei taustaan pääse "vuotamaan" mitään sellaista valoa mikä sinne ei kuulu. Toinen vinkki on se, että käytä päällekkäisvalotusta, eli digiaikana ota jalustalta kohteesta useita kuvia niin että muutat valaistusta hieman kuvienottamisen välissä, sitten valitset kuvat joissa on hieman erilaisia heijastuksia ja yhdistät ne photoshopissa tasojen läpinäkyvyyksiä hyväksikäyttäen. Tällä tavalla saat nimenomaan korukuviin upeita heijastuksia, jotka eivät millään onnistuisi yhdellä valotuksella. Pro-korukuvaajat saattavat ottaa jopa 20 valotusta yhdestä korusetistä. Jokainen timantti valaistaan erikseen...
http://ttv.paksut.net/photo/Teho/ Muutama A4 taustana, Canon off camera cord, salama(sofboxilla), tuollanen 80cm hopea heijastin(vaimon pitelemänä), jalusta, 100mm ja 50mm canonit... last but not least Photoshop!! jolla kuvat leikattu taustasta, ja yhdistetty, kaikissa kuvissa siis 2 kuvaa, heijastus ja itse tölkki...
Itseäni häiritsee noissa kuvissa se että heijastus on täysin luonnoton. En tiedä oletko tarkoituksella vaiko vahingossa laittanu nuo väärin päin, mutta itselleni se pistää liikaa silmiin. Valo ja värit on kyllä hienot kaikissa kuvissa.
Heijastukset on tarkoituksella nuin koska olisi ollu liian työlästä(todella vaikeaa) kuvata ne eri asennossa mitä se olisi vaatinut jotta kuvan flippauksen jälkeen tekstit olisi kohdillaan. Lisäksi kuvaus vaiheessa pitää heijastuksen perspektiivi ottaa huomioon, eli sekin tekee hommasta aika vaikean, viimisessä kuvassa(siis 2:ssa viimisessä jotka ovat siis sama kuva) perspektiiviä ei ole otettu huomioon, vaan kuvaus vaiheessa kumpikin, tölkki ja heijastunut tölkki on otettu samalta kohtaa, jolloin perspektiivi on vähän ohi, ja heijastus kuvaa jouduttu hieman warppaan... Yllättävän vaikea saada tuo heijastus kohdilleen(kokeilkaa), mitä se nuissa muissa siis perspektiivin puolesta on. Toki tekstien luettavuus tekee hieman epäaidon kuvasta, mutta tälläseen se minusta sopii kun kuvilla on tuota epäaitoutta juuri haettu... Eli koko setin ideana oli saada oikeita kuvia jotka näyttää mallinnetuilta, tätä mallinnus lookkia minusta tuo heijastus vähän tuo, ja teitenki über karkkivärit ja kontrasti... Tässä vielä 3,5v vanha oikea 3D mallinnus...